Köpråd 100 000kr

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Otroligt vad det finns många förståsigpåare i vår hage... Nog om det.

Har du den minsta lilla idé om att åka led, dra en pulka, rejsa över en sjö eller något som inte är körning i djupsnö så ska du inte ha en mountain maskin punkt slut.
Spelar ingen roll om ditt eller datt påstår att man då minsann visst kan dra en kälke med deras summit, rmk , m8 dem är endast byggd för djupsnö och brant terräng.

Hursomhelst så har du en hel rad med guldklimpar från alla tillverkare.

Arctic cat Xf - enormt bra å trevlig motor och foxfloat men byggkvaliten och den sjusterbara styrhöjaren drar ner poängen lite.

Polaris switchback assault - kanske den bästa hybriden på marknaden enda minuset är motorn.

Lynx boondocker - väldigt trevlig maskin känns bastantare och på något sätt hårdare än sina rivaler. Min personliga erfarenhet är att den tycker om rem lite för mycket vid inspirerad körning.

Skidoo renegade och Yamaha nytro xtx har jag bara testat några få gånger så dem maskinerna får någon annan presentera

Mvh Chrille som kör uteslutande djupsnö i brant terräng. ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
arctics ställbara styrhöjjare glappar en del. Men ändå glappar inte styret mer än vad det gör på rivalernas maskiner.

Lite glapp är det på alla, om det sedan sitter i styrhöjjaren eller i 100 styrleder spelar (för mig) ingen roll.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
arctics ställbara styrhöjjare glappar en del. Men ändå glappar inte styret mer än vad det gör på rivalernas maskiner.

Lite glapp är det på alla, om det sedan sitter i styrhöjjaren eller i 100 styrleder spelar (för mig) ingen roll.
Då lär du nog gå och kolla på nån konkurrentmaskin...
De nya Ac maskinerna med teleskopstyrstång har 6st kulleder om man räknar från styrhandtag till skidspindel. På vägen har de även glappet i höjaren, glappet i plastklossen där org.styrstång sitter...
Många ställen som kan glappa blir det...

Som jämförelse har Skidoo 2 st kulleder från handtag till spindel. Inga glappande höjare eller annat...
Det ÄR stor skillnad på glapp.

Har sett film som visar och jämför Ac dtyrning med en annan, hittar dock inte igen den just nu...
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
inte brytit så mycket i ski-doo mer än hos ÅF.

Ska passa på att testa när jag ser någon ute efter lederna i vinter. Så ska jag känna skillnaden.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Då lär du nog gå och kolla på nån konkurrentmaskin...
De nya Ac maskinerna med teleskopstyrstång har 6st kulleder om man räknar från styrhandtag till skidspindel. På vägen har de även galppet i höjaren, glappet i plastklossen där org.styrstång sitter...
Många ställen som kan glappa blir det...

Som jämförelse har Skidoo 2 st kulleder från handtag till spindel. Inga glappande höjare eller annat...
Det ÄR stor skillnad på glapp.

Har sett film som visar och jämför Ac dtyrning med en annan, hittar dock inte igen den just nu...
[video]http://youtu.be/YPp8CwjWj6M[/video]

:)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
inte brytit så mycket i ski-doo mer än hos ÅF.

Ska passa på att testa när jag ser någon ute efter lederna i vinter. Så ska jag känna skillnaden.
Ja, testa så får du se...

Sen vet jag inte om man tänker på glappet Arctic har när man är ute och kör...
Skulle gissa att när man kört sin maskin ett tag tänker man inte på det...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
styrglapp är väl inte så farligt, men dom svänger ju så lite fast dom har "åtgärdat" det sen 12:n. var och kollade på en kompis m8 för ett tag sen, en 14 och den styrde ju inte mycket om man jämför med alla andra märken, men teleskop styrhöjjarn var ju annars mycket fin och inte som brp:s så kallade justerbara
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jo att det finns glapp på maskinerna säger jag ingenting om, men även i filmen var det glapp på alla maskiner.... om det så är mer på arcticen vet jag inte om det säger så mycket.

skulle jag leta upp en ski-doo som är glappare än min, och göra en film, skulle då folk anse att ski-doon är glappare överlag? tror inte det.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Såg det var nån som pratade nytro. , ett råd köp ingen sådan om du tänkt köra med den vid sidan av leden , om dom inte har fixat till subframen så att den är lika mjuk som förut så kommer du behöva byta en sådan var och varannan vecka varje vinter . Motormässigt så får dom ett plus men det är nog också det enda jag kan säga är bra med den maskinen .
Alla skotrar har ju sina svarta får , frågan är ju bara med vilken av märkena man vill skruva mest med ;) för skruva det får man oftast göra även med den bästa skotern
 

kälkmannen

Medlem
31 okt 2009
28
0
1
Var och kollade på en xf 800, dock modellen med procross chsssi, dvs inte teleskopstyre! Kände på highcountryn också men fastnade mer för den andra!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
På filmen ser då jag ett glapp... Kanske ser fel.

Kan filma min m800... Har inte heller något glapp... Konstigt det...

Men vi kan fortsätta detta i ***eri tråden då detta inte hjälper ts.