Ny skoter

Axel97

Medlem
28 nov 2013
38
0
1
Vad ska jag köpa för puder maskin? 800 är ett måste! Men ändå en hyfsad bränsleförbrukning!?

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Bränsleförbrukningen på en lössnömaskin är aldrig hyffsad, i synnerhet om man använder den i just lössnö...

I vilken prisklass hade du tänkt köpa maskin?

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Har svårt att ta såna här trådar seriöst...
Ingen budget och inga krav förutom 800 och lössnö...

..."ska köpa ny skoter, en blå, vilken ska jag köpa?"

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
E-tec drar mindre än sina konkurrenter även i djupsnö.

Vad har du för budget?
Då har du inte använt gasen, hk vill ha mat(tror inte man får ut 150+hästar utan soppa, säger ju sig självt...,däremot på ledkörning(hur kul är det?)då drar dom mindre.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Mach1custom så kan ja säga att de är svårt att ta de seriöst, tyvärr.

De är ganska svårt att säga så mkt med tanke på att de inte sades något om någon budget eller några andra detaljer.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Då har du inte använt gasen, hk vill ha mat(tror inte man får ut 150+hästar utan soppa, säger ju sig självt...,däremot på ledkörning(hur kul är det?)då drar dom mindre.
Då tar vi det igen för femtioelfte gången eftersom folk inte förstår.
En riktigt DI motor som E-tec sprutar in bränslet när avgasposten är stäng mot för en konventionell 2T som tar in bränslet samtidigt som avgasporten är öppen.
Detta gör att E-tec:n alltid oberoende av gaspådrag eller varvtal drar minst 25% mindre eftersom det är så mycket bränsle som går ut oförbrännt genom avgasporten på en vanlig 2T
Sedan har E-tec gjorts extra snål på mellanregistret iaf tidigare år som gör att den sparar in ytterligare där.

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Eftersom ingen j*vel verkar vilja svara, utan kasta skit å säga att sin egen skoter är bäst så svarar jag. Du har tre alternativ: PRO rmk, M8 eller summit. Spelar egentligen ingen större roll. alla tre är bra maskiner som har sina fördelar å nackdelar. Men tycker du ska testa själv och känna vad du vill ha. Men personligen hade jag valt en PRO om jag fått välja ny maskin i dagsläget (är arctic frälst egentligen)

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag funderade på en PRO, men det blev en summit.

För att:
Handsfack, förvaring i dynan, bättre matta/bredare matta, lägre förbrukning och jag litar inte på allt limmat grejs i PRO'n.

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Och även om e-tecen skulle dra lika mycket vid fullgas så körs skotrar garanterat oftare på lägre gaspådrag än vad den gör på fullgas, även vid puderkörning.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Jag funderade på en PRO, men det blev en summit.

För att:
Handsfack, förvaring i dynan, bättre matta/bredare matta, lägre förbrukning och jag litar inte på allt limmat grejs i PRO'n.
Lite förvånad att inte fler av tillverkarna börjat limma sina saker faktiskt. Det är ju en suverän teknik om det görs rätt (bortsett från när man ska ta isär å sätta ihop skiten hemma, men det borde ju tillverkarna skita i) och BRP borde ju ha det kvalitéts tänk som gör att det funkar bra också. =)

Men det här blev OT...

Då killen kallar sig Axel97 vore det rätt imponerande om han ska ha en ny maskin. Utan budget är det omöjligt att uttala sig. Att rekomendera PRO-RMK, Summit XM m.fl. när han kanske har 30-40k att röra sig med känns ju lönlöst.