Hej,
Jag är hyfsat novis på det här med snöskoter. Köpte min första skoter i januari i 2013, en Phazer MTX 2012. Åkt drygt 100 mil.
Att det blev just den hade väl mest med att göra att den har fyrtaktsmotor, är lätt (nåja), väl utsorterad (modellen har några år på nacken), hög kvalitet, långa serviceintervaller och framför allt: jag ville inte gärna köra fast onödigt ofta.
Efter att ha skändat Phazern under ett antal månader i våras så har jag smidit lite planer för den under hösten. Jag har inte tänkt bygga en superracer, inte heller har jag tänkt att sätta någon tidsram på arbetet. Så förmodligen blir det här en ganska trist projekttråd med få uppdateringar och relativt lågt läsvärde. För mig kommer tråden att få fungera som dagbok och hjälp, då jag misstänker att det finns flera på det här forumet som kan betydligt mer än vad jag själv gör.
Målet är en bra nybörjarmaskin med lite mer knuff och helt anpassad för mig. Har inte tillgång till något annat än ett kallgarage hos brorsan och har egentligen ingen maskinpark. "Bondsmide" och "tillräckligt bra" är ledorden.
Körde sönder en skida ifjol och har haft problem med understyrning och dålig styrverkan. Förutom motorsvag så upplever jag den som slagig/spårkänslig, tippig och svår att skråa med.
Hittills har uppdateringarna endast sträckt sig till ett nytt något bredare styre i aluminium (krökte originalstyret vid ett oväntat skutt) och styrhöjare.
Ställ gärna frågor och dela med er av era åsikter och tankar.
-----
Det som kommer att göras.
Turbo
* Montera turbokit och bredbandslamda. Ev. ingen kompsänkning och 0,4-0,5 i tryck (velar). Har skaffat en begagnat kit. Dock ej helt komplett.
* Svetsa stos till dumpventilen direkt på intercoolern (tips från säljaren av turbokitet).
* Bygga modifiera en vettig ljuddämpare så att den liknar original.
* Ev. Lämna skotern till kunniga för mappning och variatorbestyckning. Eller så inte..?
Variator
* Byta ut sekundären till en från Vmax4 (ska passa bolt-on) och dessutom vara strålande för turboladdade Phazers. Är det någon som har en till salu eller gratis så är jag intresserad.
Framvagn
För att få ordning på understyrning och spårkänslighet så tänkt jag:
* Byta ut Yamahas MTN-skidor mot C&A Pro BX. Redan köpta (från EBay).
* Montera bra styrstål. 6". Ev tillverka egna (eller så latar jag mig och köper.)
* Shimsa skidgummit i bakkant.
* Modifiera övre a-armens kulled så att det är möjligt att ställa negativ cambervinkel.
* Montera nya Nytrospindlar för mindre spårkänslighet (annat försprång).
* Ev. sänka framvagnen något.
* Ordna vetting toe-out.
Boggie:
* Ställa främre boggiedämparen på max, samt höja "torsionförspänningen" (?) till max (enligt tips från andra Phazerägare, ska ge boggien bättre egenskaper, slår igenom lite nu).
* Ev. flytta boggiehjulen till innerkant, 9" vändhjul mellan skenorna, tip-up (krävs en ombyggnation av vändaxel, axelinfästning samt skenor). Detta för att göra den något smidigare att vända/styra på hårt underlag. Vändhjul har jag fått. Övrigt blir bondsmide.
* Har eventuellt fått en Powerclaw 162" matta från en AC m800. Har dock ingen aning om den eller skoter går att modifiera så att den passar (fel bredd och fel delning). Isf flyttar jag bak boggien något och bygger en förlängning. Tips om detta är möjligt mottages gärna!
Fotsteg:
* Ordna bättre snögenomsläpp genom att modifiera originalstegen
Exteriört:
* Plocka bort rutan.
* Förlänga gaswiren (den är för kort med nya styret).
* Montera styret riktigt.
* Montera ner podden på lysbubblan.
* Montera MCX-displayen
* Xenon 55w
* Snofsa upp lite vita delar delar med svart plastidip.
* Lacka spindlar och A-armar svarta.
Som den såg ut vid köpet.
Som den ser ut nu.
Jag är hyfsat novis på det här med snöskoter. Köpte min första skoter i januari i 2013, en Phazer MTX 2012. Åkt drygt 100 mil.
Att det blev just den hade väl mest med att göra att den har fyrtaktsmotor, är lätt (nåja), väl utsorterad (modellen har några år på nacken), hög kvalitet, långa serviceintervaller och framför allt: jag ville inte gärna köra fast onödigt ofta.
Efter att ha skändat Phazern under ett antal månader i våras så har jag smidit lite planer för den under hösten. Jag har inte tänkt bygga en superracer, inte heller har jag tänkt att sätta någon tidsram på arbetet. Så förmodligen blir det här en ganska trist projekttråd med få uppdateringar och relativt lågt läsvärde. För mig kommer tråden att få fungera som dagbok och hjälp, då jag misstänker att det finns flera på det här forumet som kan betydligt mer än vad jag själv gör.
Målet är en bra nybörjarmaskin med lite mer knuff och helt anpassad för mig. Har inte tillgång till något annat än ett kallgarage hos brorsan och har egentligen ingen maskinpark. "Bondsmide" och "tillräckligt bra" är ledorden.
Körde sönder en skida ifjol och har haft problem med understyrning och dålig styrverkan. Förutom motorsvag så upplever jag den som slagig/spårkänslig, tippig och svår att skråa med.
Hittills har uppdateringarna endast sträckt sig till ett nytt något bredare styre i aluminium (krökte originalstyret vid ett oväntat skutt) och styrhöjare.
Ställ gärna frågor och dela med er av era åsikter och tankar.
-----
Det som kommer att göras.
Turbo
* Montera turbokit och bredbandslamda. Ev. ingen kompsänkning och 0,4-0,5 i tryck (velar). Har skaffat en begagnat kit. Dock ej helt komplett.
* Svetsa stos till dumpventilen direkt på intercoolern (tips från säljaren av turbokitet).
* Bygga modifiera en vettig ljuddämpare så att den liknar original.
* Ev. Lämna skotern till kunniga för mappning och variatorbestyckning. Eller så inte..?
Variator
* Byta ut sekundären till en från Vmax4 (ska passa bolt-on) och dessutom vara strålande för turboladdade Phazers. Är det någon som har en till salu eller gratis så är jag intresserad.
Framvagn
För att få ordning på understyrning och spårkänslighet så tänkt jag:
* Byta ut Yamahas MTN-skidor mot C&A Pro BX. Redan köpta (från EBay).
* Montera bra styrstål. 6". Ev tillverka egna (eller så latar jag mig och köper.)
* Shimsa skidgummit i bakkant.
* Modifiera övre a-armens kulled så att det är möjligt att ställa negativ cambervinkel.
* Montera nya Nytrospindlar för mindre spårkänslighet (annat försprång).
* Ev. sänka framvagnen något.
* Ordna vetting toe-out.
Boggie:
* Ställa främre boggiedämparen på max, samt höja "torsionförspänningen" (?) till max (enligt tips från andra Phazerägare, ska ge boggien bättre egenskaper, slår igenom lite nu).
* Ev. flytta boggiehjulen till innerkant, 9" vändhjul mellan skenorna, tip-up (krävs en ombyggnation av vändaxel, axelinfästning samt skenor). Detta för att göra den något smidigare att vända/styra på hårt underlag. Vändhjul har jag fått. Övrigt blir bondsmide.
* Har eventuellt fått en Powerclaw 162" matta från en AC m800. Har dock ingen aning om den eller skoter går att modifiera så att den passar (fel bredd och fel delning). Isf flyttar jag bak boggien något och bygger en förlängning. Tips om detta är möjligt mottages gärna!
Fotsteg:
* Ordna bättre snögenomsläpp genom att modifiera originalstegen
Exteriört:
* Plocka bort rutan.
* Förlänga gaswiren (den är för kort med nya styret).
* Montera styret riktigt.
* Montera ner podden på lysbubblan.
* Montera MCX-displayen
* Xenon 55w
* Snofsa upp lite vita delar delar med svart plastidip.
* Lacka spindlar och A-armar svarta.
Som den såg ut vid köpet.
Som den ser ut nu.