Arctic cat firecat (efi) bränslepump surrar

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Tjenare!
Nu är det såhär att jag har arctic cat f6 -05 som går bra förutom att det surrar i/vid motorn och är 99% säker att de är bränslepumpen.
Den har gått 920 mil ungefär.
Den går inte dåligt utan man hör den bara till och från på tomgång.
Någon som vet vad som måste göras?
Måste jag köpa ny pump?
Kanske de är dags att byta?
Vill inte heller att den t.ex skär om den får för lite soppa...
Någon som haft samma problem på nån firecat,montaincat,crossfire eftersom de är samma motor.

Svar uppskattas!:eek:h:
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
ja annars vore de konstigt att pumpen skriker ifrån tanken, när jag hade lite bränsle i tanken va ? ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Mina f7or och m7an/8an brölade från tanken emellanåt.

Spelade ingen roll hur mycket soppa det var i.

Jag antog att den fräste åt förbipasserande Bombardiers och liknande då det allt som oftast det var då det lät.
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Ja okej, Ja men vid motorn, jag tycker då de låter som vid motorn men jag kan nog ha fel. Ska försöka lyssna bättre nästa gång:) Har läst på andra forum och de säger att deras tändstift har blivit vita på ena kolven t.ex. och att den blödrar/ lägger av vid full gas/högt motorvarv.
De har även sagt att när den börjar låta kan de snart vara dags att byta.
Tänkte om någon haft nå liknande problem.
Är det svårt att ta ut pumpen från tanken?
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Mina f7or och m7an/8an brölade från tanken emellanåt.

Spelade ingen roll hur mycket soppa det var i.

Jag antog att den fräste åt förbipasserande Bombardiers och liknande då det allt som oftast det var då det lät.
Har du sålt dessa skotrar. Vet du om dessa gick lite tunt på bensin? Hur långt hade dem gått ungefär?
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Jo de har jag också hört faktiskt, tänkte om dem går tunnare om pumpen lever om.
Pumparna är ganska dyra tycker jag.
Har hittat en för runt tusenlappen som gått 600 mil. Kanske ska köpa en sån om pumpen är på väg att lägga av.
Har även lagt märke till att den inte startar på typ 2-3 draget som den alltid ska utan tar faktiskt 7-8 drag innan dem börjar vilja gå igång och man måste hålla aningen gas för att hålla den igång i början
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Nu så har jag fått hem pumpen med 2 filter till den å.
Måste jag ta loss tanken för att byta bränslepumpen eller kan jag komma åt din annat sätt?
Tacksam för svar igen!
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
du stoppa väl bara ner handen ner i genom tanklocket? så gjorde jag om jag minns rätt. blir väl ännu lättare när du ser hur det är gjort på pumpen du har köpt.

Lite off topic men kunde inte alla skotrar haft det där tanklocket, saknar att kunna hälla ner direkt från jeepdunken
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
du stoppa väl bara ner handen ner i genom tanklocket? så gjorde jag om jag minns rätt. blir väl ännu lättare när du ser hur det är gjort på pumpen du har köpt.

Lite off topic men kunde inte alla skotrar haft det där tanklocket, saknar att kunna hälla ner direkt från jeepdunken

Ja de är inte de lättaste att de vart den ska sitta. Är bara några skruv hål några sladdar osv. Har ingen aning hur man ska ta lös den heller från bensin locket. Ska man känna skruvarna och ta ner skiftnyckel ner i tanken å skruva?

Jo tanklocket är stort och princip omöjligt att spilla. Är väl bara Arctic som har så stora tanklock. Livet skulle vart enklare om de fanns på alla;)
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Försök hitta nått att hålla muttern på insidan medans du skruvar på utsidan.
Eller sviker mitt minne mig helt? ::wondering:

[/URL][/IMG]
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Försök hitta nått att hålla muttern på insidan medans du skruvar på utsidan.
Eller sviker mitt minne mig helt? ::wondering:

[/URL][/IMG]
Tack så mycket för den där skissen!
Ska gå ut och kolla om man kan känna den i tanken och se om man får plats satt man inte ska ta lös tanken.
Men sa du att du inte gjorde de?