Mxz 800-01 vägrar starta efter sommarn

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Tjenare köpte en mxz 800 nu i somras och nu startar den inte. Den startade i somras när jag köpte den, och sist jag startade den var 2 månader sen och då gick den fint. Nu har jag stått och tok dragit utan framgång. Provat med startgas och då går den tills startgasen är förbränd.

Kan tänka mig att någon bränsle ledning eller nåt satt igen, hur kan jag titta det lättast?

Dom gamla stiften är ngk bcpr9es och när jag köpte nya så rekomenderades ngk bcpr8es, så är det någon som vet exakta stiften eller tips på hur jag kan starta skotern?

tacksam för alla svar! :)

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Ta lös gasarna och rengör noga med tryckluft byt även soppan in tanken jag körde på BR9ES funka utmärkt

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
det var bara en liter ungefär i tanken kvar så jag fyllde på med 15l ungefär så tror inte att det är felet eller har jag fel?

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Kolla vacuumslangen mellan soppapumpen å motorblocket. Kan rekommenderaett tändstift som fungerar suveränt. NGK komme ut med ett nytt tändstift som är gjort av nån speciell elektrod tror jag, dom gjorde den för motorerna som har problem att stiften slår igen av för fet oljeblandning osv. Det gör oftast inte dessa. Kan rekommendera dom starkt vid inkörning av kolvar osv då du oftast brukar ställa upp oljepumpen så den får mer eller att du häller mer i tanken. Stiften är NGK BR9EYA.

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
Min skoter stod från slutet av april till mitten av november utan att startas, var även halv tank gammal bensin i.
Den vägrade starta, så ja provade trycksätta tanken men de funka inte. Så jag åkte och köpte nya stift och körde i startgas i luftburken, då startade den direkt och gick hur fint som helst efter det! Så köp nya stift och kör med gas direkt!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Min skoter stod från slutet av april till mitten av november utan att startas, var även halv tank gammal bensin i.
Den vägrade starta, så ja provade trycksätta tanken men de funka inte. Så jag åkte och köpte nya stift och körde i startgas i luftburken, då startade den direkt och gick hur fint som helst efter det! Så köp nya stift och kör med gas direkt!

[/URL]

jo har redan gjort det, ska fixa dom andra stiften men jag tror att jag måste göra ren förgasarn..

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Har den stått med så lite soppa skulle jag nog kolla slangstumpen som är i tanken, dom brukar torka och böja upp sig så att den inte ligger i botten på tanken.

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
jo har redan gjort det, ska fixa dom andra stiften men jag tror att jag måste göra ren förgasarn..
Okej okej, hoppas det löser sig för dig. Tråkigt när det ska strula.. Säg till när du hittat felet, är intressant att veta vad som kan krångla!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Kan ta en lite snabb resumé om de olika stiften.
NGK
BR9ES är ett standard stift
BR9ECS är ett competition stift(lite vassare)
BR9ECS-5 , 5:an står för 0.5mm elektrod avstånd
BR9EYA är samma som ett BR9ES MEN detta stift har ett V snitt i elektroden som gör att gnistan slår på ett sätt att den sotar inte igen lika mycke.

Finns en Jättebra katalog på NGK.SE som säger vad för stift som rekommenderas.

Ett BPR9ES ÄR fel stift för att P:et står utskjutande isolatorfot.

Lycka till