Köpråd skoter till tjej

globestar

Ny medlem
14 dec 2013
4
1
1
Elr tjej å tjej... 40-årig andragångsskoterägare. Gillade min 144" 800 Polaris från -03! Vill nu ha en framförallt nyare skoter men gärna lika lättkörd o pigg.
Men vad ska jag köpa? Tänker lägga ca 60.000

Reactions: SkInNeR

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
kanske en summit 550F ? eller lynex 550 xtrim ? borde ju vara så de räcker? lätta att köra och behövs inte mycke kontroll på temp å skit ?

visst dom drar ju en hel del soppa om man leker en hel dag men :p

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Hon vill ju ha en skoter som är lika pigg, dvs inte nån slö 550 fläkt, nä globestar, titta på 6-800cc vätskekylda, om du vill ha någorlunda likvärdigt, trivdes du bra med längden på maskinen? eller vill du ha längre/kortare? tyckte du den tog sig fram som du ville?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Inte något tips på maskin men jag ser inte varför man ska rekommendera motorsvaga maskiner till fruntimmer?

Sambon min lånade min proclimb några gånger ifjol och effekten är inte problemet, och hon har kört ~50 mil skoter totalt.

Topic:
Kolla på m8 -09. De ligger i det priset nu. Bästa lössnöaren för sin tid, lättkörd, ser bra ut och gör intr bort sig på leden när man vant sig med den.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Eller om du gillar polaris så har du ju switchbackarna och även rmk modellerna runt årsmodell -08-09 för dom pengarna om det nu är en längre maskin du ä ute efter , skidoo har renegade xp i den prisklassen arcticat har crossfire och M modellerna i den prisklassen alla dom är mycket skoter för pengen , fördel för renegaden och switchbackarna då dessa för det mesta har elstart standard om man är ute efter detta också

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Eller om du gillar polaris så har du ju switchbackarna och även rmk modellerna runt årsmodell -08-09 för dom pengarna om det nu är en längre maskin du ä ute efter , skidoo har renegade xp i den prisklassen arcticat har crossfire och M modellerna i den prisklassen alla dom är mycket skoter för pengen , fördel för renegaden och switchbackarna då dessa för det mesta har elstart standard om man är ute efter detta också
Ska hon köpa en polaris från den tiden bör hon gå på en 6 lr 7 hundra. 8 hundra maskinerna är inte världens driftsäkraste mellan 08-10.

globestar

Ny medlem
14 dec 2013
4
1
1
Ja, jag vill ha samma längd så jag slipper sätta fast mig så lätt. Jag älskar att åka utanför leden men är för dålig på att köra och för feg för att klättra i branter.
Skotern ska helst vara snygg oxå...
Är Polaris iq 600rr se något tro? Eller är den mer en hopp-/skutt-/lekvariant? Jag vill ha skidorna på backen men det vore kul att lära sig burka

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Köpte nyligen en Rmk 600 -09 till min sambo och hon är super nöjd. hon hade samma önskemål på körning som du.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Fattar inte heller varför man ska rekommendera mindre motorer till tjejer.

Köp en rejäl maskin! :)
Förmodligen så klarar sig de flesta med en 600:a men vi grabbar resonerar ju ofta: -Varför bara nöja sig med det som räcker ;)

Som andraskoter om jag "hade familj" så skulle nog en 600:a RMK 144" kännas bra, skulle man ju kunna ha drag på om det behövdes dra pulka också.

Dock så får väl TS inte någon med Pro Ride-chassiet för 60k? Vilket är ett riktigt skönt och lättkört chassie.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hmm håller inte med handlar mer om skills än om styrka och vikt ( dvs jag är fet och kan ändå inte köra skoter) :shocked: nä skämt åsido tror på 800 funkar lika bra som 600 med tiden när man blir bättre så saknar man bara effekt.
Därför att kvinnor i allmänhet är mindre och lättare än män , alltså
blir det " jobbigare" att hantera en värre maskin .

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tsss, dedär med vikt o effekt hänger nog ihop dålig, jag väger 66kg och har 270hk... just saying :p Då har jag ju iofs fördelen med att vara ung och vältränad, (sen är de ju bevisat att män är ca 30% starkare än "likvärdiga" kvinnor, det är fakta.) Man får ju kämpa lite o slänga sig fram o tillbaka över skotern o slita som ett djur för o få den dit man vill ibland vid "aktiv" körning (fast ja gillar ju att köra där man "inte ska köra" också..) , men de är bara ett + för min del, då i princip den enda träningen jag får är crosskörning på sommaren o skoterkörning på vintern :)
(Och sen kör jag ju 450 på sommaren...)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Därför att kvinnor i allmänhet är mindre och lättare än män , alltså
blir det " jobbigare" att hantera en värre maskin .
Rent svammel.
En Pro Rmk 800 är mycket enklare köra än exempelvis en Renegade 550.
Kubiken eller effekten har inget med det att göra.
Chassiet däremot är av stor betydelse för en ovan chaufför.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
En crossovermaskin som t.ex Ski Doo Renegade 600/800. Stabila och lättkörda och det finns mycket kul att hämta från dem, var man än befinner sig!

Köp ingen 550 fläkt.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Hmm håller inte med handlar mer om skills än om styrka och vikt ( dvs jag är fet och kan ändå inte köra skoter) :shocked: nä skämt åsido tror på 800 funkar lika bra som 600 med tiden när man blir bättre så saknar man bara effekt.
Om man har dålig teknik krävs mera kraft istället , då attacktallen hoppar fram mitt
i vägen är det en himla skillnad med 20 kilo extra att bryta med , oavsett chassi .

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Om man har dålig teknik krävs mera kraft istället , då attacktallen hoppar fram mitt
i vägen är det en himla skillnad med 20 kilo extra att bryta med , oavsett chassi .
jå visst, men är ju lättare då att bryta omkull en tex pro rmk än en betonggris(tex yamaha)

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Rekomenderar en switchback 600.
Eller en 800 men dom är inte lika pålitliga.
Eller om du kör mycket lössnö rmk 600/800 eller en M8.