Vilken modell skulle passa mig?

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Tjenare!
Då jag tänkt sälja min skoter nu så är jag på jakt efter en annan.
Jag har däremot svårt att bestämma mig för en modell.

Budgeten hamnar runt 65-75.

Jag som åkare vill kunna köra klättring, puder, skogen, och led. Allt i ett varierande men oftast hårt tempo.
Att skotern ska resa sig när man klipper på känns som ett krav!

Har sneglat på XP 800 renegade med lite vassare matta och variatorkitt på samt arcitc cat M8 hcr. Är dessa bra alternativ?
Va och provkörde en summit xp 800r. Tyckte den va trevlig men vet inte om jag är så förtjust i den långa mattan längre. Fanns ju en anledning till att man sålde summit 800 x-rs:en. Med dessa långa maskiner så blir det aldrig någon utmaning då vi här i mellansverige sällan har tillräckligt långa bergssidor för att en värstingklättrare behövs.

Så därför är jag mera inne på en crossovermaskin, samt att den som sagt ska gå på mattan relativt lätt, vilket en crossovermaskin gör oftare än en långbandare.

Så lämna gärna tips på maskiner SAMT vad man bör göra för inställningar och köpa för grejer till för att få den riktigt vass, att den ska kunna äta upp dålig led, vilja gosa ner sig i massa puder samt för att den ska vilja gå på mattan ordentligt :heh:

Tack för tipsen!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Om du med gå på mattan menar skidlyft så blir du nog besviken på båda.
Summitarna och dom korta är bättre på det.
Hur en Hcr beter sig vet jag inte, men en vanlig M8 är inte heller gjord för att gå på rullen.

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Om du med gå på mattan menar skidlyft så blir du nog besviken på båda.
Summitarna och dom korta är bättre på det.
Hur en Hcr beter sig vet jag inte, men en vanlig M8 är inte heller gjord för att gå på rullen.
Så om man vill ha något som går bra på rullen så är det en kortare man ska sikta på? Eftersom att jag ändå vill kunna åka puder i lut, klättra lite osv. så borde väl en crossover maskin med högkammad matta vara lagom? :)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
En rush 800 switchback kanske ?
Medd baccountry 44matta ocg v-kitt
Då blire rulle åkande :nuts:
Men något bätre lössnöegenskaper än den korta rush 800pro-r

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Är rulle den största prion så skulle jag köpt en kort racemaskin med vettig matta! Annars så verkar ju summit xm 800 146" vara den enda "längre" maskinen som går på rulle.

Så skulle jag vilja ha en längre maskin som skottar rulle skulle jag köpt en sån, men jag förstår inte vad man ska ha rulle egenskaperna till i snön/skogen då man vill ha skidorna i backen.

Åker swb assault 144" själv och jag tycker den lyfter skidorna lite väl lätt när det går uppför.. har landat uppochner ett par gånger för mycket! :p

http://www.youtube.com/watch?v=CT1a4V8lg2g

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Är rulle den största prion så skulle jag köpt en kort racemaskin med vettig matta! Annars så verkar ju summit xm 800 146" vara den enda "längre" maskinen som går på rulle.

Så skulle jag vilja ha en längre maskin som skottar rulle skulle jag köpt en sån, men jag förstår inte vad man ska ha rulle egenskaperna till i snön/skogen då man vill ha skidorna i backen.

Åker swb assault 144" själv och jag tycker den lyfter skidorna lite väl lätt när det går uppför.. har landat uppochner ett par gånger för mycket! :p

http://www.youtube.com/watch?v=CT1a4V8lg2g
då får du väl ställa dig fram i fotholkarna som normalt folk istället för bak på lyftbågen ;) ;)