Billetx magnetvikter

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Startar en tråd om dess vikter där jag tänkte vi kunde bolla idéer om hur man ska vikta dom.
Basvikten är 60g och varje magnet väger 1.7g
Dom rekommenderar man ska köra:
Från bas. 4-0-2-0.
Vilket jag får till 10.2g vikt. Alltså 11-70.
Nu vill jag köra 66g så alltså borde jag vikta 3-0-1-0.
Men sen så sägs det ju att 11 serie tomvarvar pga låg vikt längre ut.
Ni som kört med ställbara vikter förut hur reagerar vikten om man tex flyttar vikten från 3e hållet ut till 4e?
Eller om man kör 2-0-1-1?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Reactions: hcrsweden och R800

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Står i papperet som följer med att dom är "Justerbara från 60-81g"
"Varje vikt kan justeras med 12st magneter som väger 1,7g st"
Så utan att väga så borde dom väga 60g oviktade.
12st magneter x 1,7g st = 20,4g.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nä den kan ju inte stämma så bra. för antingen skulle den väga 66 eller 70g.
vad väger en tom vikt på den vågen? gissar på 54g :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Så här inför nyår och alla nyårslöften så står vi mest på vågen.. ;)
Då man har ca 15cm snö utanför kåken och fick vikterna idag så vill jag ju få en så vettig början som möjligt.
Självklart räknar jag med att få justera lite allt eftersom men kört. Men tänkte höra om de fanns nån vettig börjar så man kanske slipper uppfinna hjulet igen. ;)

Du kanske har något vettigt tips? eller ska jag bara kasta in några magneter här å där å fara ut å köra?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Frågade mest för att även jag är intresserad av att veta hur de funkar då min egen maskin än så länge är orörd..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.004
113
Stora Blåsjön
Jag satte en vikt på matvågen med 4-0-2-0 och den visade 60gram. Men då kan jag inte svära på hur exakt matvågen är...
Du ska nog inte väga variatorvikter något mer med den vågen...

Fick mina vikter idag också och jag har givetvis även jag stått vid vågen. Dom väger i snitt ca 59gram utan magneter. Men det som var riktigt dåligt tycker jag är att det skiljer 0.60gram mellan den tyngsta och lättaste vikten. Tycker inte att det borde skilja så mycket på ett par frästa vikter av denna typen...
 
Reactions: hcrsweden

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
nån som har nån tanke på hur man ska vikta dom?
Viktar man som dom säger. 4-0-2-0 så väger ju viktern ca 70g.
Men beter den sig ändå som en 11-66 vikt? bara att massan är på olika ställen?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sitter ju i ryggmärgen att man väger och märker upp vikterna.. Men som du säger ska det fan inte skilja så mycket på frästa vikter! Annat med Org massproducerade! Dom ska man aldrig lita på! Är det bökigt att få ur magneten när man väl pillat dit den??
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
är ett mindre hål från baksidan så man får ta tex en mejsel och styra ut magneten.
Och att försöka trycka ut dom på plast i variatorn blir nog bökigt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Enda nackdel med dessa vikter jag ser är att man inte kan centrera magneten inne i vikten om man inte fyller hålen pinfulla.. Det måste medföra snedslitage av både bana och rullar samt bussning i vikten.

Svarar på en tidigare fråga om vikt långt ut vs långt in på vikten. Om man lägger magneterna långt in nära viktens infästning i bult så blir fenomenet bra tryck tidigt i varv och sämre sluttryck = höga slutvarv. Tvärtom långt ut blir typ högre startvarvtal och sunkigt tryck tidigt i registret men bra slutkläm = lägre slutvarvtal.

Ju högre trimgrad/porthöjd eller mindre cc motor som har sämre bottendrag men mer toppeffekt viktar man mer långt ut så man får upp varvtalet fort men får bra slutkläm.
 
Reactions: R800

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hmm är du säker på basvikten? För han vikta mina som du säger 4-0-2-0 och sa det motsvarade 11-66.
Kanske sa fel åt mig?


Ringde å pratade med dom på speedtech. Och mycket riktigt så skulle viktningen ovan jämföras med 11-66.
Eftersom att man viktar så mkt i hälen på vikten så kunde man inte jämföra totalvikten på den mot tex 11-70.
Ska vikta mina efter rekommendationer och åka ut å pröva ihelgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Ringde å pratade med dom på speedtech. Och mycket riktigt så skulle viktningen ovan jämföras med 11-66.
Eftersom att man viktar så mkt i hälen på vikten så kunde man inte jämföra totalvikten på den mot tex 11-70.
Ska vikta mina efter rekommendationer och åka ut å pröva ihelgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kul att få veta hur det funkar efter provkörning. Vad har du gjort mer med dina variatorer?
 
4 jan 2014
6
2
1
Ursviken
Vikterna är konstruerade för dom som vill kunna Laborera själv med sin variator setup. Rekommendationen för grundjustering är just en rekommendation och avviker helt beroende på val av fjädrar och helixar. Viktens totalvikt och hur den viktas skiljer mot Polaris. Beroende på var man lägger magneter så förändras växlingskurvan och toppvarven mer ju längre ut man placerar magneter.

Rekommendationen med 4st magnet i botten är mest gjord för att maskinerna skall mata så hårt som möjligt redan från start. Vilket dom flesta önskar.

Vikterna är tillverkade med extremt stryktåligt bussningsmaterial. Detta gör att vikten inte kommer att vrida sig och inte heller snedslita på rullar.

Dessutom är vikterna specialhärdade. Med en härdning som går in i materialet och ger en ofantlig slitstyrka. Det är denna härdning som leder till att vikten fluktuerar litegrann.

Där kan vi även tillägga att viktskillnaden inte har någon större inverkan jämfört med de ännu större viktskillnader som finns mellan vissa originalvikter.

Ett tips väg INTE vikterna på lastcellsvåg med magneter monterade. Då detta kan skada lastcellerna och visar även fel vikt.

Vi är jätte tacksamma och uppmuntrar gärna er kunder till att dela erfarenheter kring justeringar av dessa vikter.

Och har ni tekniska konsttuktionsfrågor får ni gärna maila info@speedtech.se

Mvh Support