Billetx magnetvikter

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Har nu testat maskinen sen jag monterade

Viktat som som rekomendation
4-0-2-0
SLP Blue/Pink primärfjäder
Team Black/Purple sekundärfjäder

testat på ca 5-600m höjd.

Varvar ca 8400 på en myr med ca 50cm snö.
Tycker att det är rätt stor skillnad i klippet i botten och den varvar hyffsat rätt, med orginalfjädrar och 10-68 så höll den ca 7800
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Testa också i helgen med denna uppsättning:

4-0-2-1
SLP Blue/Pink primärfjäder
Team Black/Purple sekundärfjäder

Är en jäkla skillnad mot orginal! Ska dock ta bort vikten längst ut då den peakar på 8300 men släpper sen ner till 8000-8100.

Inslagsvarv på 4200
 

RMMMMk

Ny medlem
1 jan 2000
4
1
1
Västerbotten Sverige
I helgen har jag också testat lite olika setuper. Jag har PAR topp på min pro -14 samt standard fjädrar och helix. 4-0-2-0 blev för lätt i min maskin, peakade på 8500-8600. 4-1-1-1 Tyckte jag att det blev bäst klipp samt stabilast toppvarv med. Peakar på 8400 nu direkt sjunker sedan till 8300 där den ligger rätt konstant genom resten av accelerationen. Testat vid ca 400 m och 50 cm snö varav 15 cm nysnö.

Jag provade även 4-1-2-0 som kändes lite seg som att den växlade på sig för mycket i början. 4-0-3-1 kändes faktiskt rappare i botten än 4-1-2-0 men då tappade man varv ju längre man höll ner.
 
Reactions: hcrsweden

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Jag har monterat samma lika som HX40 så borde få samma resultat som han då (trots 13 mot 14 års modell)

Hittade även varför jag tyckte den saknade varv på toppen då original fjädern var av på sista ringen..
 
Reactions: hcrsweden

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nån av er som har problem med remslir i början. I min vill primären växla för fort så den drar ner remmen i botten på sekundären.
Kör men Slp Green/pink. Inslag på 4700. Så funderar på om man skulle bytt fjäder till blue/pink som är lite mjukare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Nån av er som har problem med remslir i början. I min vill primären växla för fort så den drar ner remmen i botten på sekundären.
Kör men Slp Green/pink. Inslag på 4700. Så funderar på om man skulle bytt fjäder till blue/pink som är lite mjukare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
blue/pink kommer ju göra så primären växlar ännu snabbare från början, du måste ju ha nå galet i sekundären, den bör inte kunna dra ner remmen med en fräsch black/purple och delrin brickor med dessa vikter.
 

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Har nu testat maskinen sen jag monterade

Viktat som som rekomendation
4-0-2-0
SLP Blue/Pink primärfjäder
Team Black/Purple sekundärfjäder

testat på ca 5-600m höjd.

Varvar ca 8400 på en myr med ca 50cm snö.
Tycker att det är rätt stor skillnad i klippet i botten och den varvar hyffsat rätt, med orginalfjädrar och 10-68 så höll den ca 7800
Hur mycke gick dom där grejjorna lös för?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
blue/pink kommer ju göra så primären växlar ännu snabbare från början, du måste ju ha nå galet i sekundären, den bör inte kunna dra ner remmen med en fräsch black/purple och delrin brickor med dessa vikter.
i mina tankebanor så borde den ju slå i lite snällare med mjukare fjäder men jag kan ju va ute och cykla oxå ;)
Ska ta och riva sekundärn och kolla så allt är i ordning och lägga in så jag har 3 delrin brickor
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
i mina tankebanor så borde den ju slå i lite snällare med mjukare fjäder men jag kan ju va ute och cykla oxå ;)
Ska ta och riva sekundärn och kolla så allt är i ordning och lägga in så jag har 3 delrin brickor
jag förstår vad du menar, men med en mjukare fjäder växlar det på hårdare, mindre fjädertryck som vikterna behöver överkomma. Eller ja kanske ska säga att man får ett bredare register med mjuka starttryck. fortfarande säker på att det verkligen är i sekundären det slirar?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Sist det slirade så stängde jag av och öppnade kåpan. Då låg variatorremmen nästan längst nere i sekundären. Och det händer direkt från stillestånd då jag ska ta iväg. Så har inte hunnit få upp nån matthastighet. Och hittar grov svärta nästan längst ner i sekundären. Lite ljusare i primären från botten och ca 2cm upp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Sist det slirade så stängde jag av och öppnade kåpan. Då låg variatorremmen nästan längst nere i sekundären. Och det händer direkt från stillestånd då jag ska ta iväg. Så har inte hunnit få upp nån matthastighet. Och hittar grov svärta nästan längst ner i sekundären. Lite ljusare i primären från botten och ca 2cm upp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

låter verkligen märkligt! du får inte in snö dit då? låter ju nästan som att du har mattlåset kvar på maskin.. eller glömt montera sekundär fjädern hehe :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja jag måste riva sekundären och kolla om jag tappat fjädern. För händer ju på backen oxå ibland vilket borde va omöjligt i och med att helixen ska haka i och inte växla.
Men problemet uppstog direkt jag satte dit dom nya vikterna. Kan inte minnas att det hände med 11-68. Hmm..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Det där händer mig när jag ska backa ibland! Hittar du någon lösning?


Hellre en trasig Polaris i garaget än en hel Yamaha på fjället