MXZ 600RS -08

rowfown

Medlem
3 jan 2014
14
0
1
Tjena!

Råkade bli med en RS för ett halvår sen. Den har gått och går som bara fan, inga missljud eller nåt! Men nu tänkte jag gå igenom allt som kan tänkas behövas på den innan nåt rasar. Den ligger inne på ~500 mil så komptest är ett måste. Verkar inte varit bankörd eller jättehårt körd av föregående ägare.

Jag är inte helt säkert när det gäller RSen så vad behöver man kolla igenom?

MVH

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Är det aldrig bytt kolvar så gör de. Kan vara bra att hålla koll på miltalen på kolvarna så man byter i tid för att slippa haveri. Komptest säger inte allt om kolvens skick.
Kolla sprickor i framvagnen på -08ans RS. Spricker lät kring nitar och liknande.
För RSen specifikt så kan jag väl säga att kolvar och framvagn är bra att kika över.

Sen vet jag faktiskt inte hur det är med vevaxlarna på RSmotorerna med vad jag har hört så ska inte de vara några problem? Kanske någon annan som kan svara på det som har erfarenhet.

Men i övrigt så är de som på de flesta maskiner RAVE-portar som ska rengöras, nya stift, ny soppa, variatorer som ska linjeras och rengöras, de kan behöva repas efter så pass många mil och det kommer göra stor skillnad om man vill behålla effekt ner i snön.

rowfown

Medlem
3 jan 2014
14
0
1
Får bli ett kolvbyte då jag inte litar på att det är bytt sen tidigare (Inga kvitton). Bra att du påpekade det med framvagnen, ska kollas igenom!

Vevaxlarna har jag inte hört ska strula, men när man ändå ska ha isär lite så kan man ju kolla det.

Tack för svaret!

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Har också en RS sen någon månad sedan. Fyfan vilken brutal maskin (Kör 09) Rullen överallt. Gjorde komptest och fick 9.5Bar på båda, så jag får lita på det säsongen ut. Verkar heller inte dra mycket soppa som dom flesta säger att dom gör, inte mera än IQ och SX/XC iaf.

Tyvärr så lyser snön med sin frånvaro, så den står just nu i Stugan i Åkersjön så blir inte så mycket körning nu..

rowfown

Medlem
3 jan 2014
14
0
1
Rätt imponerande effekt den matar på med ja! Dessvärre kan jag inte hålla med om soppan, min dricker runt 5 liter milen..

Hörde från en kusin att det ska finnas runt metern i Åkersjön? Har det smält undan så pass?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Meter var att ta i. Skogen i låglandet är det bitvis strax över halvmetern men uppe på kalfjället är det inge större mängder. Men är sällan det där pga det bara blåser bort. Men för att köra 600 rs finns det mer än nog med snö =)

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Meter var att ta i. Skogen i låglandet är det bitvis strax över halvmetern men uppe på kalfjället är det inge större mängder. Men är sällan det där pga det bara blåser bort. Men för att köra 600 rs finns det mer än nog med snö =)
Var uppe i Hemavan i 85cm snö för nån vecka sen och testade RSens "mountain" egenskaper.
Full sula och skita i att tveka så tar man sig hur bra som helst;)