240kit 1100 turbo

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
Om man skickar sin ECU box för mappning, 240hk hade jag tänkt mig!
vad mer behöver man?
är det nytt variatorkit som gäller också?
förmodligen en ny slutburk för orginal är för trångt?

eller funkar det att bara mappa boxen, plugga in o köra? :)

Ni som gjort det, skriv!

mvh
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Tyngre vikter, Shockwave helix med lite styvare fjäder och 3" murpipa till ljuddämpare.
Då är du i mål! :)

Vems mappning ska du köra med?
Körde själv med speedwerx multi-map på min, ställbart upp till 240hk.
 

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
Förstod nästan det! Ja det är speedwerx jag är intresserad av! Jag kommer då göra 240 kittet enbart!

Vad ska du ha för slutburken? PM mig
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jag köpte ett komplett kit på oktan då ingår Mcx Box med allt som ingår, större luftbälg in till turbon, speedwerx slutburk och variatorkit
Provade en sväng idag å är mkt nöjd lätt värt pengarna.
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Jag köpte ett komplett kit på oktan då ingår Mcx Box med allt som ingår, större luftbälg in till turbon, speedwerx slutburk och variatorkit
Provade en sväng idag å är mkt nöjd lätt värt pengarna.
Pris på kittet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Kompisaren har en 12a med speewerks mapp o varre kit + dämpare. Det är Dalton ställbara vikter i den ivf viken helix o fjädrar speedwerks satt dit har vi inte kollat.
Det är väldigt bra med alla olika effektlägen 170,177,210,240 men det är svårt att få den optimal i varrebestyckningen för alla lägen. Den verkar vara inbestyckad för 210 läget för där funkar varren skapligt, i 240 går den på varvstopp hela tiden.
Enda stora problem med den är att den spränger remmar på 240hk läget ivf. Det räcker med en fullgasrepa med slutfart 171 på radar så kan det smälla och då har man inte tokkört innan.

Undra om remspräng har med sek varren att göra? Den ska ju bytas ut snart sägs det ju.

Annars tycker jag den går klockrent i hela registret med bra/snabb uppspolning av turbo.
 

cat14

Medlem
8 dec 2013
14
0
1
Hakkas
Har en kompis med mcx kittet funkar riktigt bra .
Men ska man bli kvitt remätandet finns bara ett sätt.
Man har kommit fram till att variatorerna inte står parallellt med varandra , vilket
är väldigt känsligt med den konstruktionen som A-C har . De finns ett specialverktyg som finns att köpa för att ställa in allt som det är tänkt att vara.
Inte alla har de problemet vissa äter inte remmar men de är rätt ifrån fabrik.
En stor del har problem. Den nya variatorn hjälper en del , men roten i problemet
är motor inställningen . Osp racingparts.com heter firman som tagit fram lösningen
på problemet. De som gjort justeringen har konstaterat att DET FUNKAR och de är många som fixat verktyget.I usa är de alldeles galen efter att de äntligen börjat funka.Kolla länken för att lättare kunna förstå !

http://www.youtube.com/watch?v=e0tSc4HyKZw&feature=youtu.be
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
http://www.youtube.com/watch?v=e0tSc4HyKZw&feature=youtu.be[/QUOTE]

Off topic men det är ju lugnt i tråden sååå

Det där verktyget var ju ganska dyrt och det är värdelöst Ac inte fixar detta på garantin. Blir nog att vi mäter själva och slipar hålen ovala i fästena.Bulten säkrar jag hellre med utanpåliggande stålbricka med 2st m6 bultar som man gängar in i motorfästet betydligt säkrare och enkelt.

Vet någ vilket cc mått det ska vara mellan variatorerna eller har de här snubbarna hittat på något underligt mått? Bengans motor (svordom) har cc mått rek för resp Ac rem på sin sida, det kan ev duga? Förvridningsmått på motorn blir svårare att lista ut!
 

cat14

Medlem
8 dec 2013
14
0
1
Hakkas
Nja de är inte bara att ta upp hålet å flytta motorn. 11,5 tum ska cc vara, vissa har längre och får ha längre rem.
Om du tittar en gång till så ska paralelliteten vara rätt ,det är därför det finns 3 punkter som ligger mot skivan.
längst bak högst upp ser till så sek+primären är paralellt med varandra , punkt 3 längst fram är shimsad tror de var 0,40 , den ser till så motorn är lite vriden åt höger. de fina med verktyget är att alla lägen blir inställda rätt samtidigt även linjeringen. Finns en annan metod oxå men mycke besvärligare kolla den länken .

http://www.youtube.com/watch?v=zmdEkqYKhmc