Pro rmk/ assault vek i boggien?

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Jag bärgade en kompis idag som hade kört av sin främre "svingarm" i boggien, är det vanligt? Såg ut att vara sjukt klent gods i armen. Är detta något man borde oroa sig för och hur kan man åtgärda det?

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Fick svetsa ihop min förra helgen då jag upptäckte en riktigt saftig spricka precis ovanför svetsfogen.
Riktigt klent gods i rören.
I mitt fall så hade färgen på fogen släppt efter en liten vridning och rost hade gett sig på det redan tunna godset.

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Färgen har också släppt för mig, hur svetsade du?
SJälv funderar jag på att sätta en diagonal tvärsöver mellan de längsgående och det tvärliggande röret.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Såg färgen var borta på min med. Klutade på om man skulle svetsa in "tårtbitar" i varje hörn.
Men samtidigt har man ju inte hört så många som haft problem med det så dom fick sitta orörda.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Jag skissade på en tårtbit i morse och det borde fungera, stora frågan är om röret håller för en amatörsvetsare.
Tänkte om man bara bränner hål på röret eller kan man bara punkta runt om hela vägen för att det ska hålla.

Reactions: ersdahl

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har färgen släppt så är det ju bara en tids fråga innan rost angriper och då spricker det garanterat!
Så ett tips är ju att täcka färg släppet med nån slags färg.
Jula har en röd spray som är identisk med original färgen.
Tårtbitar i hörnen låter som en stabil förstärkning:)

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
Men håller det tunna godset att svetsa?

Hittade en fet spricka i främre svingen ner mot infästningen i boggieskenorna, svetsade den med MIG och det gick finfint. Kör på låg strömstyrka bara så går det nog bra ska du se.

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
vad är det för material då du valde att svetsa MIG?

Valet att använda MIG har väl inte så mycket med materialet att göra, utan handlar mer om att jag känner mig hemma med den då det är så sällan jag svetsar.