Varför tar folk bort stänklappen??

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Två anledningar:

1: den har/ska/är på väg att gå sönder

2: Det är fränt för dom coola grabbarna kör utan stänka.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har man kört fast rejält med en styv stänka är det ju ett helvete att få in fingrarna under bågen när man ska lyfta

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har man kört fast rejält med en styv stänka är det ju ett helvete att få in fingrarna under bågen när man ska lyfta
Det är besvärligt som fan byta tändstift för att huven är stängd. Det är besvärligt tanka för att tanklocket sitter fastskruvat. Det är besvärligt att lyfta skotern om man kört fast pga stänklappen.

Jag kör inte utan huv, tanklock eller stänka :)

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Det är besvärligt som fan byta tändstift för att huven är stängd. Det är besvärligt tanka för att tanklocket sitter fastskruvat. Det är besvärligt att lyfta skotern om man kört fast pga stänklappen.

Jag kör inte utan huv, tanklock eller stänka :)
Väldigt bra jämförelser som har med saken att göra vidgren, och eftersom du åker etec summit har väll inte du så besvärligt med varken tändstiftsbytet, tankning eller stänkan vid fastkörningar? ;)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Betydligt vanligare med trasiga tändspolar än stift på 800e-tec.
Har varken hört eller läst om någon där stiftet gett upp. varken här eller på dootalk.
Men när jag tänker efter så är det iofs lättare att byta tändspole än stift.

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Ska ta bort min och testa utan i helgen då vi ska upp till fjälls där det lovas bra me snö .. Dom 3-5milen om ens det jag körde på led i fjol räknas för att den ska bli överhettad skulle va drygt kommer bli lika lite led i år,, hatar led när jag kör summit 154a.. Är du nöjd med 163an?? Blir nog en sån nästa år :) tack för svar alla!:)
Jo jag är riktigt nöjd ännu dock bara hunnit köra 30mil än sålänge.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
kanske finns en anledning till det...
Stiftet hamnade där det hamnade pga EPA, hur e-tec systemet fungerar och hur rotax ingenjörer ville ha det.
Tändspolen hamnade där det fanns plats så den blev lättare att byta.

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Jo, det skulle vara grejer :) Har inte hunnit testa något ännu, men det kommer nog senare bla pga snöbrist :/ endast kring 40-50cm här hemma.
Okay:) är dåligt här oxå får hoppas att helgens tur har mycke snö som utlovats:)
Måste testa nån 163a i vinter så man ser skillnaden:) skulle vilja testa nån 2takts turbo oxå
Helst på en summit då jag aldrig kommer byta märke, :)

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Va en dumfan som åkte förbi mig i en jävla fart med en iqrr på leden utan stänka uppe i Bösjön när jag hade min F7a.
Han sköt upp en stor iskoka mitt i skallen på mig så skärmen och glasögonen sprack, han åkte jag ikapp och stoppa på sjön, tog hans hjälm och bröt av skärmen sen skällde jag på fanskapet att det är totalt livsfarligt för den som hamnar bakom en utan stänka....

Kan ni ju tänka på ni som tycker det är så jääävla fränt att åka utan, hoppas för er skull att ni inte skadar nån eller hittar på nån som mig som inte kan tygla humöret....

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Va en dumfan som åkte förbi mig i en jävla fart med en iqrr på leden utan stänka uppe i Bösjön när jag hade min F7a.
Han sköt upp en stor iskoka mitt i skallen på mig så skärmen och glasögonen sprack, han åkte jag ikapp och stoppa på sjön, tog hans hjälm och bröt av skärmen sen skällde jag på fanskapet att det är totalt livsfarligt för den som hamnar bakom en utan stänka....

Kan ni ju tänka på ni som tycker det är så jääävla fränt att åka utan, hoppas för er skull att ni inte skadar nån eller hittar på nån som mig som inte kan tygla humöret....

fränt tycker jag inte att det är att köra utan! möjligtvis snyggare i vissa fall! jag kommer ta av min och testa o se va jag tycker! men jag kör minimalt med led och då kör jag sakt pga att jag tycker summiten är svin dryg på led! så det blir inte massa snösprut från min… sen handlar det om hänsyn när man kör led man kör inte om nån utan att tänka sej för enligt mej! det ända jag tänker på är om det kommer underlätta min körning och losstagningar vid fastkörningar:)

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun

Tyvärr finns det allt för många i intelligensreserven som är ute och kör.
Hände mig ngt liknande förra vintern. Blev omkörd av en AC F8, komplett med skrikburk och Monsterdekaler, alldeles innan ett blötställe. Vad gör fanskapet alldeles efter? Jo, full jävla gas mitt i det blöta så jag blir helt nerduschad med snöslask blandat med lera och småsten.

Inte ett dugg fränt. Jävla nollor som inte har förmåga att tänka längre än näsan räcker. Sedan undrar dom varför Polis efterlyses på leder och andra skoterområden.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Tyvärr finns det allt för många i intelligensreserven som är ute och kör.
Hände mig ngt liknande förra vintern. Blev omkörd av en AC F8, komplett med skrikburk och Monsterdekaler, alldeles innan ett blötställe. Vad gör fanskapet alldeles efter? Jo, full jävla gas mitt i det blöta så jag blir helt nerduschad med snöslask blandat med lera och småsten.

Inte ett dugg fränt. Jävla nollor som inte har förmåga att tänka längre än näsan räcker. Sedan undrar dom varför Polis efterlyses på leder och andra skoterområden.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
slätabjörnen och Undie ni får sluta bli omkörde av folk
så slipper ni ju sånt där:p hehe...ne skämt o sido! men håller med att det finns massa idioter som kör
vårdslöst! och det är fel..

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men alltså man blir ju mörkrädd...

När man läser trådar som denna så känner då i vart fall jag mig gammal...

Man tar inte bort en grej på en skoter som faktiskt fyller en funktion för att det är snyggt!

Vill du sminka dig på helger och dra på dig renskinnstangan med frugan ....fine!

Men hur mkt spelar det roll på fjället om du har en stänka eller inte?

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Men alltså man blir ju mörkrädd...

När man läser trådar som denna så känner då i vart fall jag mig gammal...

Man tar inte bort en grej på en skoter som faktiskt fyller en funktion för att det är snyggt!

jag kommer testa utan på min för att jag vill se om det blir bättre i skogen och lättare vid fastkörning!
Vill du sminka dig på helger och dra på dig renskinnstangan med frugan ....fine!

Men hur mkt spelar det roll på fjället om du har en stänka eller inte?
för jag vill kolla om det blir bättre i skogen/lösnö och lätta att ta lös sen vid fast körning!
har skrivit det flera ggr! bli hur mörkrädd du men läs att jag skrivit varför i tråden! sen att jag tycker det ser möjligtvis bättre ut är en annan sak! det är för att se om det underlättar vid körning!!!!

det är just för att testa hur stor roll det egentligen gör för mej på fjället jag vill testa att köra utan i helgen!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Skumt citat!

Ja gör som du vill, ingen ide lyssna på en gammal tråkmåns som jag.