Trimma 800 HO

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tror nog det blir bra i slutändan, pratade just med han, vevaxeln var riktad till under hundradelen nu, var visst 14 krokig på pto sidan, så det behövdes!
Jo förstår vad du menar med vevhuset men jag betalar inte 3000:- timmen och litar på han som gjort jobbet, ska bli spännande att testa motorn och misstänker starkt att det blir nog en hel del att ändra i bränslemappen, har lagt på lite på mellan och 4% på topp sen får man väl känns sig för, skönt med en dator istället för munstycken och nålar iaf.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Första milen körd, skönt!
Plusgrader och sursnö ute, varvade ändå bara 50rpm mindre trots en fjäder med 30 lägre sluttryck, 2% olja i tanken och en ny 083 rem istället för den hårdare 084an som gått över hundra mil, med andra ord så blev det mer att åka med iaf!
Som en bonus vibrerar det bra nog mkt mindre med en nyriktad vev oxå, nu fattas det bara snö här i kustlandet för att få nå mil på den så man kan börja gasa, måste ju vara sämsta vinter någonsin?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Jorda, börjar få bort bluddret på botten och den varvar mer med mindre bränsle på topp så... hade blivit galen utan PcV. Jag fattar inte hur dom kan sälja skotrar mappade så jävla dåligt! Skiten ska INTE bluddra efter en kort stund på tomgång!
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Jorda, börjar få bort bluddret på botten och den varvar mer med mindre bränsle på topp så... hade blivit galen utan PcV. Jag fattar inte hur dom kan sälja skotrar mappade så jävla dåligt! Skiten ska INTE bluddra efter en kort stund på tomgång!
Har du så du ställer tändningen med?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
10 mil i fjällen i helgen, hittade tom lösföre i några baklandssläntar och kan bara säga att portningen verkligen gett maskinen ett nytt liv!
Bättre gassvar, bredare peak (om det mot all förmodan skulle sucka) och den skjuter sig upp ur snön när man trycker i uppför slänterna, känns tok grym helt enkelt! :)
Har alltid varit lite känslig på att tappa varv med spi röret men nu verkar röret trivas bara fint när motorns flöde ökats på lite.
Bara hoppas det finns nå snö kvar till påsk i Hemavan, längtar...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
1a april och skämtet till vinter är ju över sedan länge då det aldrig blev nå snö att tala om i kustlandet...

Så bara därför har jag monterat en uppsättning Boyesen Rad valves i dag, ska enligt dynotech öka flödet med 2.5% på en std maskin och verkar ingå i dom flesta "performer kits" som säljs till 800ho så ska bli spännande att se vad som händer. Skönt med en Pcv när man ska mappa dit lite mer bränsle, la bara i 2% på fullgas helt enkelt! ger dom det som lovas så ska jag då få ännu bättre respons och några kusar till över hela registret.
Får väl dock vänta till påsk innan det går att testa, blir som det varit hela vinter, åka till fjälls med otestad maskin....
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Nån som testat speedwerx system till 800:an? Grenrör pipa burk? Fat daddy pipan jag tänker på. Ryktena säger rejält ökad respons, å en toppeffektsökning på 6-8hk? Är mest responsen jag vart lite sugen på. Får tag på ett nytt kit till riktigt hyggligt pris så de vore kul å höra nån feedback om systemet :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Prövade en speedwerx kittad rr förra vinter, gick rent och snyggt! Nu vet jag inte hur mappning och variatorer var justerade men den gick klart bättre än min std med v-kit iaf. Sen gillar speedwerx pipan lite varv, typ 84-8500.
Alla pipor jag sett bromsningar på från dynotech verkar ge 8-12hk ungefär mot en std så det finns att hämta!
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Hade ett speedwerx helsystem och PC5 på min m8 -11.
Den gick mycket bättre, sjukt gassvar på hela registret. Med het pipa svarar den otroligt bra på gasen och drar ca 3-400 varv högre än med standard rör. Däremot mappningen är väldigt viktig. Köpte systemet och det satt en mapp som fetade på den på topp samt botten och snålade på mellan. Den gick inte bra med den mappen, den kändes fet och varvade samma som standard. Bytte till en mapp som snålade ner botten, mer på mellan och samma som standard på topp. Det fick motorn att liva upp sig och höjde varven rejält. Däremot får man lirka lite med soppan på lågvarv för att få bort "boggen" om man vill ha lågt tillslag. Fick justera soppan lite på botten för att få till det. Har för övrigt kvar systemet om någon är intresserad.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Intressant, då kanske man måste slå till.. Kan man väcka lite mera liv i den vore det ju kolossalt skoj..
Tror en sådan effektökning i både mellanregister och topp vore fint ihop med mitt variatorkit.. Äh ja får lätta på lädret tror ja :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Komplett kit införskaffat och monterat, ilag med en riktigt hygglig mapp som ligger lite på den fetare sidan än sålänge.. Har hunnit med ett par provturer på vårvinter föret och den känns riktigt fin nu :) ordentligt gassvar och extra knuff hela registret.. Riktigt trevlig maskin, bra trim för de priset :)
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Vad skulle ni rekommendera för toppvarv på ett Bmp helsystem med boysen? Och om de finns nån bättre mappning än bikemans då den går fett framförallt på tomgång men även på toppen
Skotern är en -14s xf
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
På 14 är det nog dåligt med bänkningar på 12-13 finns det på dynotech. 14 har STD lägre peak men ANTAR att inget i motor/tändning är ändrat så peaken är samma med systemet. Mappningen är det väl bara att du snålar!?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har fått ihop nå mil nu med boyesen reeds på maskin och dom verkar leverera, fick direkt lägga på ett gram iaf. Tyvärr sprack korset och allt gick riktigt på tok första dagen av tio men tack vara goda vänner och en superb service från Yngvesson så gick skotern redan dagen efter på påskafton. Har finjusterat lite mapp och variatorer så nu går den sjukt bra!



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mountain800

Ny medlem
17 maj 2014
2
0
1
Hei. Min M8000 -14 boggar noe jævlig ved kjøring nedoverbakke...hvis jeg gjør en "downhill u turn" og skal uppover igjen så fjusker/bogger den...hvordan fikser jeg dette? Skjer altså ved brante nedkjørninger og når jeg da skal oppover virker det som den får for mye bensin.. kan en power commander fikse dette? Jævlig irriterende i enkelte situasjoner. :)
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Dax å riva lite liv i den här tråden nu när längtan efter snön börjat bli påtaglig :) har beställt slp helsystem och pcv med tändning på ebay så ny väntar jag med spänning på att grejorna ska dyka upp. Skulle vara kul att höra en liten utvärdering från en som åkt med diverse mod på era 800ho förra säsongen.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Hej! går i tankarna att köpa ett speedwerx kit till min, dvs pipa, y-rör, burk, pc5, är det nån mening att köpa till boyesen lr v-force också lr är de bara som att kasta pengarna i sjön?