Köpa en importerad skoter?

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Tänkte köpa en importerad skoter från finland, den är svenskreggad i sverige men köpt i finland, hur blir det med garantin? gäller garantin bara i Finland eller kan man lämna in den här i Sverige om det skulle bli ett garantiärende? skotern köps av ett företag här i sverige som importerat skotern

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Man kommer absolut inte först i servicekön hos lokala handlare när man köpt maskinen av snowflakes. Men hur garantin funkar vet jag inte så den biten får nån annan svara på.

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Okej, då är det inte aktuellt. Köper ny skoter för att jag vill kunna utnyttja garantin till max om nått händer!

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Det där kan nog de du köper maskinen av svara på. De kan nog även hänvisa till den finske handlarn som garanterat hjälper till. Åk över själv och köp en annars.

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Bara åka till Finland för garantiärenden, i Sverige får du ingen hjälp.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Bara åka till Finland för garantiärenden, i Sverige får du ingen hjälp.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk
Det kanske är annorlunda för Arctic vad vet jag men jag har då importerat från finland via snowflakes och jag har då fulla svenska garantier :)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
I Luleå blir det nog halvsvårt med AC och service och garantiärenden då navis och snowflakes inte direkt går hand i hand gissar jag.

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
okejokej, bäst att höra med dom. Men han sa att det var fulla garantier man tycker att han borde nämna att dom bara måste göras i finland om så var fallet. Men ska ringa upp och kolla!

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Det kanske är annorlunda för Arctic vad vet jag men jag har då importerat från finland via snowflakes och jag har då fulla svenska garantier :)
I lule var det då stopp, varken Navis eller FD Arctic Cat ÅF (Bergnäset) vill/kan fixa det, för kissekatten inte finns med i det svenska-systemet med chassinr/regnr. För att ärende ska kunna gå via KGK.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Joo gör det, det verkar vara olika beroende vilken åf man pratar med
Har jävligt svårt att tro att Kalix maskiner här i Luleå rör i en importmaskin. Knappt om du har köpt skotern där får du ju nån hjälp vid ev fel.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Om det är olika generalagenter i Sverige och Finland säger det ju sig själv att inte KGK ens vill svara i telefonen gällande garanti-det är ju en kostnad som dom får betala -inte tillverkaren- eftersom garanti är ett frivilligt åtagande.
Om det är KGK som importerar till Finland också(?) så hamnar saken lite i ett annat ljus, men jag skulle bli väldigt förvånad.

Pite

Medlem
1 feb 2009
42
0
1
Piteå
Har jävligt svårt att tro att Kalix maskiner här i Luleå rör i en importmaskin. Knappt om du har köpt skotern där får du ju nån hjälp vid ev fel.
BS: min skoter havererade efter 2 mil crossfix var handlingsförlamade ringde KM dagen efter felsökte dom skotern samt när felet var hittat ringde mig, berättade felet samt en tidsuppskattning när den var klar.

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
I lule var det då stopp, varken Navis eller FD Arctic Cat ÅF (Bergnäset) vill/kan fixa det, för kissekatten inte finns med i det svenska-systemet med chassinr/regnr. För att ärende ska kunna gå via KGK.
Okej tråkigt att höra! När jag köpte min assault var jag orolig för garantin men det var inga problem alls för mig. Frågade min närmsta åf och dom sa att eftersom den är registrerad som ny i sverige är det inga probs

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Om det är olika generalagenter i Sverige och Finland säger det ju sig själv att inte KGK ens vill svara i telefonen gällande garanti-det är ju en kostnad som dom får betala -inte tillverkaren- eftersom garanti är ett frivilligt åtagande.
Om det är KGK som importerar till Finland också(?) så hamnar saken lite i ett annat ljus, men jag skulle bli väldigt förvånad.
Då hade du nog turen att komma dit en bra dag då km annars kan vara svåra tom på maskiner dom har sålt.