Ski-doo 2015

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Har liknande erfarenhet på min FR -12, jag har monterat ställbara viktpinnar och kör med ca 2g mer än original.
 

Polartech

Välkänd medlem
3 jan 2013
114
0
6
För min del har alltid summit/freeride haft för låg viktning i primären och övervarvat på cl3. Min -13 jag hade och även freeride -11 övervarvade på cl1 t.o.m. med original variatorbestyckning. 2st polare som kör cl2 på sina summit -15 och funkar.

"Polartech" Har du gjort programuppdateringen: 415 130 004
kan också orsaka misständningar å blödder annars!

Budgetlösning för att hamna på cl3 är justerbara viktpinnar iafa.
Tycker dock original variatorbestyckningen suger nå fruktansvärt.
Återförsäljaren sa dom siste oppdateringene va gjort innan leverans men den har bluddrad til och från under hela innkörningsperioden.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nya kolvar och cylindrar på min -15 FR 154" innan 50 mil... Och nu for en rem efter 65 mil...

Bara Rem Problem! :eviltongue:

Annars bästa skotern man ägt men att det ska vara så dålig kvalite på vissa saker.. Remmen for i 120 på öppen mark d.vs inte pumpa puder och pressa skotern.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nya kolvar och cylindrar på min -15 FR 154" innan 50 mil... Och nu for en rem efter 65 mil...

Bara Rem Problem! :eviltongue:

Annars bästa skotern man ägt men att det ska vara så dålig kvalite på vissa saker.. Remmen for i 120 på öppen mark d.vs inte pumpa puder och pressa skotern.
Hitta åf vad problemet var på cyl./kolv? Fabrikations fel? Nått med bränsle/olja?
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ska du ut på långtur?;)
Känn på dekalerna med fingret så känner du hålen. Bara att skruva fast fästena.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Nya kolvar och cylindrar på min -15 FR 154" innan 50 mil... Och nu for en rem efter 65 mil...

Bara Rem Problem! :eviltongue:

Annars bästa skotern man ägt men att det ska vara så dålig kvalite på vissa saker.. Remmen for i 120 på öppen mark d.vs inte pumpa puder och pressa skotern.
Ligger du och pressar toppfart så kommer du få byta många remmar. Lågt drevad så variatorerna växlar ut sen går det några sekunder innan remmen sprängs :)
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Alla ni som har remproblem på era skidoosar prova Carlise xs821 remmen, det är enormt stor skillnad mot en 391 rem. Som natt och dag! Ingen av dom jag kör med har några remproblem längre och remmen kostar bara en bråkdel av en 391a. 1250 kr per rem.

Har kört ca 60 mil med min rem nu och den ser fortfarande ut som ny, aldrig slirat eller varit några konstigheter eller ens luktat rem. Och jag har inte varit snäll med remmen sen jag bytte till Carlise.

Remmarna finns på Laitis & Speedtech bland annat =)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Haha Ja det är det Jag också känner att det är ju väldigt onödigt och kommer ju säkert ändå aldrig ha bensin i den. Haha men ser ganska bra ut fast man får ju se...

Ja remmen small i 110 ca, men nu har den nya hållt i 10-20mil , Putsade variatorn efter remhaveriet då den blev svart som natten...

Blev en original 391 rem. 2500..... nånå..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Haha Ja det är det Jag också känner att det är ju väldigt onödigt och kommer ju säkert ändå aldrig ha bensin i den. Haha men ser ganska bra ut fast man får ju se...

Ja remmen small i 110 ca, men nu har den nya hållt i 10-20mil , Putsade variatorn efter remhaveriet då den blev svart som natten...

Blev en original 391 rem. 2500..... nånå..
Vad har du för drevning?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
154an ska man dreva ner 2 kugg, t.o.m 4 för att remproblemen ska försvinna.
Och detta utan att göra nått i variatorerna? Funkar för remslitage men maskinen kommer inte gå fullt ut.
Denna lösning körde dom även på 2011 freeride och visst då klättrar remmen högre upp i primären och får större greppyta men maskinen går ju sämre.

Drevar man om lär man även göra om variatorbestyckning!
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Och detta utan att göra nått i variatorerna? Funkar för remslitage men maskinen kommer inte gå fullt ut.
Denna lösning körde dom även på 2011 freeride och visst då klättrar remmen högre upp i primären och får större greppyta men maskinen går ju sämre.

Drevar man om lär man även göra om variatorbestyckning!
Jadu Kerstin. Det här med variatorer och körstil är faktiskt helt omöjligt att utröna.
Vissa saker funkar och andra inte. Men det beror nog helt på hur man kör osv.

Jag vet bara vad som fungerar för mig och mina vänner :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag som sprängde remmen med min 154" ,
Jag kör original dervning, Inte fått höra något av ÅF om nerdrevning, känns som 4kugg är för mycket eller? DÅ måste man ju byta kedjer m.m ? Och bägge dreven?

Har nu kört 50 mil på andra remmen och verkar då hålla än så länge.... Men skall inget säga då går den väll..