Billetx vändhjulsspännare hur fäster man den?

wiktorb

Medlem
10 jan 2014
36
0
1
sunne
är det någon som har någon bild på hur man ska montera en billetx vändhjulsspännare till en nytro? det är ju en universal platta till olika yamaha modeller så de förborrade hålen passar ju inte i boggiskenorna riktigt, 3 hål av fyra går ju ej att fästa i för de finns ju inge att fästa i... så undrar hur ni har gjort.
här är en bild:
http://postimg.org/image/6ko7cqc59/

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hmmm....bra fråga-jag monterade mina förra året när jag monterade "nyboggien", och kommer ihåg att jag kapade och härjade i fästena-men jag har bestämt för mig att jag lyckades få dit iaf två av fyra..?
Befinner mig sisådär 140 mil hemifrån för närvarande, så jag kan inte dubbelchecka heller-men samtidigt så sitter det ju faktiskt ganska bra enbart med centrumaxeln till vändhjulet också-dom där skruvarna är ju bara till för att hålla plattan på plats.
Tror att det räcker gott med en enda skruv, så länge du inte glömmer att dra fast allt efter du sträckt mattan.
:)

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
du måste ta bort orginal fästena, ta en rondell och slipa bort nitarna.

sen så tror jag om det ska vara till yamaha, så tyck jag inte billet X ha så bra finnish på sina grejer. Man får slipa och putsa för att dom ska passa samt att man ibland får borra nya egna hål.

Lycka till!

wiktorb

Medlem
10 jan 2014
36
0
1
sunne
okej, men ska spännare sitta i hålen längst åt höger? eller hålen till vänster? för nu har jag använt hålen till höger och kapat bort så att de ligger jäms med skenorna så att de vänstra hålen försvan... men när jag då skulle montera tillbaka boggin så blev mattan alldeles förspänd, och märkte att klossen till spännaren var ivägen för offsetaxeln att gå tillbaka ordentligt åt vänster... :(

wiktorb

Medlem
10 jan 2014
36
0
1
sunne
nu är det så att skotern står i ett garage jag inte har tillgång till på helgen så kan bara visa er en bild på när jag montera utan spännare bara för att se så det gick å montera allt om inte spännaren satt på.
här är bilden:
http://postimg.org/image/i5eebvavr/
men där jag har ritat ska spännaren sitta men på insidan av boggi skenorna. Där kan ni se att om spännaren satt på så kan inte offset-axeln riktigt gå tillbaka i bottenläge.

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
De här var svårt, vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig. jag tror du får lägga ner dedär och sätta mindre billet x på orginal axeln.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Är det 9"are?
Det ska gå utan större konstigheter, jag hade det först på -09ans boggie och sedan flyttade jag över dom till -12ans boggie.
Får du inte till det ska jag kolla när jag kommer hem, men det är en vecka bort...