Till min kära arbetskamrat som sett tråden och gärna pratar skit bakom ryggen kan jag väll bara säga att desperata tider kräver desperata åtgärder, jag tänker naturligtvis inte köpa en raptor, men försäkerhetens skull kann du väll sprida lite rykten ller doppa insidan av mina handskar i fett
Då blir jag skitglad
Så din arbetskamrat har kladdat fett i din handske, trevlig kille.
Mercedes 124 är fina bilar. Kanske de finaste bilar som någonsin tillverkats. Problemet med dessa bilar är ägarna. Majoriteten av ägarna är väl ordentligt folk som vill ha en bra och billig bil men tyvärr har alla tattare, dieselslangare, lowlifes och annat löskert folk valt att köra just mercedes så ingen tar en mercaraggare på allvar. Men det säger jag med kärlek för jag kör omkring i en dieselmerca nu.
Men ärligt talat, nu har jag ett förslag:
Jag vet inte din budget men låt oss säga att du har 40k just nu. Det är en rund och jämn summa som alla kan spara ihop till på bara några månader. Lägg in dessa 40k som handpenning på en sån här bil:
http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_XF_2_7d_Premium_Luxury_JAGUAR_APPROVED_49035273.htm?ca=1_1&w=3
Om du amorterar riktigt hårt och avslutar lånet på två år så får du en månadskostnad strax under 10k/mån med ränta inräknad. Tillkommer skatt och försäkring och om vi räknar högt på det också så har du en kostnad på 2k per månad. Sammanlagt 12k per månad i kostnad för att kunna köra den en av de finaste bilarna som tillverkas just nu. Och då räknar vi högt på kostnaderna, om du vill amortera på 5 år istället så har du en månadskostnad på under 6k/mån inräknat skatt och försäkring på 2k.
Bilen är inte utrustad med dragkrok men det finns i tillbehörslistan eller så kan du montera själv. Sen ger du din far ett erbjudande: Att du får låna släpvagnen om du gör något renoveringsarbete på den. T ex att du byter golv, drar om elsystemet eller byter däck. Alla dessa åtgärder kostar förutom lite arbete från några tusenlappar upp till max 5k. De flesta föräldrar borde gå med på det.
Bilen som jag länkade till är inte den mest pålitliga, isåfall hade jag länkat en toyota, men du har garanti på den och du tecknar givetvis vagnskada på försäkringen. Jaguar har ett av de bästa kvalitetesryktena bland brittiska bilar och XF är en av de bättre modellerna som Jaguar tillverkat. Hur som helst så blir det ändå inte lika mycket skruvning som i valfritt jänkejunk.
Den är inte så dyr i skatt och det är mest äldre herrar som kör biltypen så försäkringen är billig även om du skriver den på dig själv. Det är en diesel och den drar till skillnad mot en raptor lite soppa.
Men framförallt och kanske viktigast. Bilen är ett fulländat autobahnlok gjort för att lägga långa etapper av europeisk asfaltyta bakom sig på kort tid rattad av europeiska affärsmän och societetsfamiljer på tjänsteresor eller bilsemester. En ford lightning är en traktor byggd av inavlade bönder för inavlade bönder. Ingen kommer tro att du kompenserar för din snopp, di blir coolast på parkeringen och framförallt så kommer din miljömupp till svärfar bli förbannad både därför att du är en miljöbov men också för att du din jävla pojkspoling har råd med en bättre bil än han.