Jag byter bil lite då och då. Har väl mest kört tyskt i form av BMW och Audi eller asiatiskt. Är inne på min 23:e bil nu och det är en.....tadaaaa FORD Mondeo 2,2 tdci från 2005. Det är den ena bruksbilen och jag har haft den i 4,5 år nu och kört 20000 mil själv och totalt har den gått 33000 mil.
Jag har som ALLA andra haft en massa fördomar om Ford men jag måste säga att det har varit den bil jag ägt som har krånglat minst. Jag kör mellan 4-5000 mil/år så jag mer eller mindre förbrukar bilar känns det som. Dessutom bor jag efter en grusväg (blev vald till sveriges sämsta väg av expressen i våras....) så den tar död på det mesta tyvärr.
Det som har gått sönder på Forden är hjulupphängningsdetalljer så i somras bytte jag allt i hjulupphängningen. Delarna är billiga till dem i england (ca 1/3 av svenska priset). I och med att alla har fördomar om dem så får man dem billigt också
Min drar ca 0,55 l/mil men då är det 90% landsvägskörning. Kör du mycket så köp en billig dieselbil (2wd) och kosta på riktiga vinterdäck. Då klarar du dig lät 90% av tiden. Vad än du köper kosta på bra vinterdäck för det är stora skillnader där och om inte för din egen skull så för alla andras skull och byt däck i tid. Det är mindre kinkigt med sommardäcken anser jag.
Jag hade en Cheva pickis en gång...aldrig mer. Eller kanske, i så fall som jaktbil för det enda den dög till var att åka skigsbilvägar. Men man blir ruinerad pga bränsleförbrukningen. Jag hade en 6,5 l V8 diesel och min sambo lyckades få ner den till 1,3 l/mil annars låg den mellan 1,5-2 liter konstant. Komfort fanns inte en tillstymmelse till jämfört med vilken stor kombibil som helst. Vägegenskaperna var usla på alla plan så det enda vettig jag kunde göra med den var att sälja skiten. Tjänade dock 40000:- på den så det var ju positivt... (köptes som renoveringsobjekt).
Skulle jag ha pickis igen skulle det nog bli japanskt eller tyskt. Tyskarna är ju mest praktiska men kanske inte så snygga. Japsarna verkar ju faktiskt ha tänkt innan de började bygga, jämfört med jänkarna som verkar ha tagit en klump metall och frast ut en bil...typ.