Linjering zrt600/800/Thundercat1000??

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Hur hittar man en skiss på hur variatorerna ska stå i förhållande till varandra till en zrt600/800 och Thundercat 900/1000?

Jag har sett att någon här på forumet hittar fina ritningar till ski-doo ivf så det borde finnas till AC också tycker man.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Rakt mot varandra med remmens bredd plus 1mm.

Sen hur mycket man ska justera "mothållet" är ju lite beroende på nuvarande effekt och hur skicket är på kuddarna.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Rakt mot varandra med remmens bredd plus 1mm.

Sen hur mycket man ska justera "mothållet" är ju lite beroende på nuvarande effekt och hur skicket är på kuddarna.
Jag är för dum för att fatta den beskrivningen. Eller menar du att man lägger remmen på tvären mellan skivornas ytter diameter så man får ut cc måttet? Annars vet jag cc måttet det står på bläängans motors remsida (30,9 cm cc mått).

Mothållet förstog jag nog = hur mycket man vrider motorn i högervarv. Det måttet beror som sagt på effekt och hur slut motorgummina är. Tripplar brukar inte ha mycket vriden motor pga hårda kuddar så där tar jag bara någ grad extra för motorn är verkligen stum i kuddarna.

De mått jag inte vet är de axiella måttet i förhållande till varandra och vart man mäter isåfall?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Använd stållinjal.

Säg att remmen är 30mm

Längst ner på inre primärskivan och Längst upp på yttre sekundär skivan bör du ha 30mm imellan. Med rätt cc då.

Sen får du shimsa Sekundären så remmen ligger bra.

Med stål linjal ser du även att det blir rakt, när det är rakt så är det bara justera mothållet så du får en extra millimeter. (den sena motorn kommer skapa den extra millimeter, när du gasar kommer den bli rak)

Samt har du ju flytande sekundär så dem kompenserar lite för slitna delar och hjälper till att linjerna.

Kanske luddigt.

Låter enklare i mitt huvud

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
När det är linjerat ska sekundären kunna vandra både in och ut.

Den ska alltså inte ligga längst ut.

Gör den det efter Du linjerat 30mm(hypotetisk rembredd), så lägg till 1-2 brickor bakom sekundärens centrumbult så variatorn kan vandra ut lite till då du justerar motorn sne.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Klen skrev följande....Längst ner på inre primärskivan och Längst upp på yttre sekundär skivan bör du ha 30mm imellan. Med rätt cc då.

Om jag fattat rätt så är ovan förklaring "rembredds måttet" det axiella måttet mellan variatorerna? CC måttet ställer jag in med tolk på 30,9cm som rek för org rem. Flytande sek har jag och kan hålla koll på så den inte går i ändläge.

Tackar för bra förklaring