"Fixa/förbättra" gammal skoter. - funktion skoter/variator

sweeken

Medlem
9 jul 2013
14
0
1
övik
Rätt forumsdel?

Så som jag förstått det så är gammla skotrar (ca 1990 skotrar för <10k)
Är framtunga /dåligt viktfördelning (sant?) och på så sätt blir dåliga utanförleden/djuparesnö.

Så jag undrar om det finns några saker man kan göra för att få dem bättre (utan jätte mycket jobb) och andra "uppgraderingar" som kan görars för att få en bättre skoter (billiga saker).

Också undrar kag om någon kan förklara/ länka film/animation om hur en skoter fungerar (variator,drivning)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det finns ingen generell lösning och oavsett maskin du köper så kommer eventuella modifieringar att kosta pengar, blod, svett och tårar.

Köp istället den maskin du vill ha och lägg ner alla hundra timmar du skulle ha lagt i garaget på att samla burkar. Du får en bättre maskin och du går garanterat inte back.

Är du intresserad av att skruva och inte rädd för att prova så visst går det att modifiera litegrann.

Bestäm först
Vad ska du ha den till: lössnö, led, isracer, dra pulka, hoppa?
Vad får det kosta?
Vad har du tittat på ?

Då kanske du får hjälp om vad som går att göra med just den maskinen.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Så här kan man göra med en gammal skoter om man är lika korkad som jag:

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=31312

Hade varit billigare att köpa en -05 Ski-doo summit eller liknande på en gång. Om man dessutom värderar det som många kallar "socialt liv", så är ombyggnation liknande min helt fel väg att gå.

sweeken

Medlem
9 jul 2013
14
0
1
övik
Det finns ingen generell lösning och oavsett maskin du köper så kommer eventuella modifieringar att kosta pengar, blod, svett och tårar.

Köp istället den maskin du vill ha och lägg ner alla hundra timmar du skulle ha lagt i garaget på att samla burkar. Du får en bättre maskin och du går garanterat inte back.

Är du intresserad av att skruva och inte rädd för att prova så visst går det att modifiera litegrann.

Bestäm först
Vad ska du ha den till: lössnö, led, isracer, dra pulka, hoppa?
Vad får det kosta?
Vad har du tittat på ?

Då kanske du får hjälp om vad som går att göra med just den maskinen.
Jag har aldrig haft en skoter förut (tyvärr inte ens kört en) så vet inte vart jag kommer köra mest men kommer nog inte hoppa första vintern (isåfall är det väl över en liten snövall eller dike)
Och kommer troligen mest vara på skogsvägar/leder men skulle gärna kunna köra i"riktig" snö.
Pga att det är första skotern (och går i skola=inte så mycket pengar) så ska den kosta ca 5-10 tusen.

Jag har inte varit och kollat på någon skoter för har inte hittat någon passande i närheten.
Har du/ni något tips på en passande modell och gärna några saker man ska kolla extra noga på en sån.

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Ungefär som lynxen har jag byggt. Det var kul och lärorikt för mig som är 16 bast och har en pappa utan nämnvärt skoterintresse (Därav bygga egen och inte få en för 50k+) :)

Men hade jag varit äldre med ett jobb så hade jag köpt en nyare. Byggde min från ett Gammel everest chassi, vilket hade sina fördelar i och med att det är sjukt enkla saker att ha och göra med och skotern väger inte ett skit.

Har en arctic 500cc motor i den, Arctic boogie med gasdämpare (345 lång), 38mm matta, lätt trimmad, ny högre dyna, styrhöjare osv.

Så ska du ha en faktiskt väldigt rolig skoter för lite pengar så kan det vara bra att bygga egen!

Är faktiskt väldigt rolig att köra i lössnö och mellan träden pga den låga vikten och långa mattan. väldigt lätt att hantera.

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Vill du göra det enklare för dig behöver du heller inte bygga skotern med delar från massa andra märken, blev myyycket svets och annat för min del!

sweeken

Medlem
9 jul 2013
14
0
1
övik
Ungefär som lynxen har jag byggt. Det var kul och lärorikt för mig som är 16 bast och har en pappa utan nämnvärt skoterintresse (Därav bygga egen och inte få en för 50k+) :)

Men hade jag varit äldre med ett jobb så hade jag köpt en nyare. Byggde min från ett Gammel everest chassi, vilket hade sina fördelar i och med att det är sjukt enkla saker att ha och göra med och skotern väger inte ett skit.

Har en arctic 500cc motor i den, Arctic boogie med gasdämpare (345 lång), 38mm matta, lätt trimmad, ny högre dyna, styrhöjare osv.

Så ska du ha en faktiskt väldigt rolig skoter för lite pengar så kan det vara bra att bygga egen!

Är faktiskt väldigt rolig att köra i lössnö och mellan träden pga den låga vikten och långa mattan. väldigt lätt att hantera.
Okej hur hög effekt/vikt har den? ,tycker du att det räcker eller är den lite klen?
Har du någon bild på den?
Vad är det för trim på den?

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
kan lägga upp en bild imorrn, effekten är väl sådär men går ju alltid att lyfta i en 600cc eller mer om man vill, men då blir det mycket tyngre.

Trimmet är egengjord avstämd pipa, Powerblock variator "v-kittad", bestyckad gasare med öppet luftfilter (ska sätta dubbla gasare). Blir nog att porta i sommar också.