Phazer RTX eller Nytro TTX för en nybörjare?

mrocm

Ny medlem
24 jan 2014
4
0
1
Bispgården
Jag är en sörlänning som gått vilse och hamnat i Norrland (och trivs jättebra). Med mångårigt MC-intresse i bagaget känns det ganska naturligt att skoter känns lite lockande så jag överväger att köpa min första skoter. Av olika anledningar har jag snöat in på Yamaha. Jag har inte riktigt bestämt mig för budget ännu så det känns rätt öppet. Nu hoppas jag kunna få lite råd från er.

Som nybörjare har jag ju ingen aning om vilken typ av körning jag kommer ägna mig åt men eftersom jag i princip inte kört en meter på skoter så misstänker jag att det lär bli rätt mycket ledkörning till en början för att lära mig att köra på snö. Hoj kör jag dock både grus/offroad och sporthoj på bana. Jag kan ju också nämna att jag är 1.83 och väger 100+. Jag har i dagsläget varken familj eller några polare att åka med.

Jag ser framförallt tre alternativ.

1. En beggad Phazer RTX. Den är billig i drift, väldigt lättkörd, betydligt lättare än en Nytro och körställningen påminner om en offroadhoj (som av en händelse står det bl.a. en Yamaha XT660R i garaget) så det känns bekant från hojkörningen. Den har troligen fullt tillräckligt med effekt till att börja med. Jag vet ju också från hojkörning att det kan vara en ganska skön känsla att faktiskt kunna piska hojen så mycket den pallar istället för att den bara ber om mer (vilket ofta är fallet när den har mycket effekt). En beggad Phazer RTX har ofta redan grövre matta (38 eller 44) och bredare skidor. Att den kostar hälften av en Nytro TTX är ju också trevligt.

2. En beggad Nytro RTX SE. Lite dyrare i drift. Mycket mer effekt men också tyngre och lite klumpigare. Bekvämare att sitta på men inte lika hoj-lik körställning. Liknande prisklass som en beggad Phazer men lite fler mil på mätaren.

3. En ny Nytro TTX. Väldigt mycket mer stålar men en fantastisk maskin (om man skall tro det som står på nätet) med makalös fjädring (dregel-varning på Öhlins-prylarna).

Att jag tittar på RTX-modellerna beror på att jag tror att det blir mest ledkörning till att börja med och då tror jag RTX-modellerna är roligare. Att det är roligt att köra är ju det absolut viktigaste.

Frågan är om man bör börja med en Phazer för att ha en lite mer lätthanterlig maskin att lära sig köra på och sedan kanske byta upp sig om man känner att effekten och/eller komforten inte räcker till eller om man skall satsa på mer effekt att växa i men då riskera att det blir lite för mycket för en nybörjare? Skall man köra på 5-årsplanen och satsa på en rejäl maskin från början? Nytro TTX säljs ju rätt förmånligt just nu (119.900:- och 1,95% ränta) och även om prislappen svider så lär man ju inte växa ur skotern i första taget misstänker jag.

Vad säger ni?
Tips och råd skulle uppskattas.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Kör du motorcykel bör du ju ha en aning om "effekt-man-vänjer-sig-fort" förhållandet... Därför skulle jag valt det starkare alternativet direkt. 135 hk är ju inte extremt på något sätt.

- Om du nu absolut måste välja Yamaha...

Jag skulle råda dig att försöka prova olika maskiner och märken innan du handlar!
Du skriver ju trots allt; "Att det är roligt att köra är ju det absolut viktigaste."
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Tycker inte att phazern är ett alternativ för en förare som väger 100+. Om jag var tvungen att köpa yamaha skulle jag välja Sr Viper.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Kör du motorcykel bör du ju ha en aning om "effekt-man-vänjer-sig-fort" förhållandet... Därför skulle jag valt det starkare alternativet direkt. 135 hk är ju inte extremt på något sätt.

- Om du nu absolut måste välja Yamaha...

Jag skulle råda dig att försöka prova olika maskiner och märken innan du handlar!
Du skriver ju trots allt; "Att det är roligt att köra är ju det absolut viktigaste."

Bra val att gå på Yamaha tycker jag! Speciellt om körningen är viktigare än garage-tiden! Nä, jag ska inte skapa nåt märkes-krig. Visst finns det andra märken som är bättre på vissa områden i körningen men som jag ser det så har yamma klart bäst kvalitet! Det är klart, hade man råd att byta till ny skoter varje år kanske man skulle titta på nåt annat också men när man behåller skotern i kanske fem år eller så då finns det bara Yamaha som håller måttet i längden tycker jag!

Jag personligen skulle i ditt fall gå på ttx:en eftersom den känns ruskigt prisvärd! Bara dämparna går väl på över 20000! Sen tror jag den är perfekt ledskoter som inte gör bort sig utanför leden heller! Jag kör själv en x-ride men den blir lite lång på leden ibland. Sen när du tröttnat på effekten kan du ju smacka på ett turbokit! Med det lilla 190-hästars "tjejkittet" spöar du alla 2-takts 800cc utan större ansträngning vill jag påstå! Sen finns det ju 240 & 270 kit oxå om man vill vara värst! Själv kör jag mcx190 och tycker det är lämpligt! Rtx skulle jag inte gå på. Dom är säkert roliga på leden och på sjöarna men dom går ju inte särskilt långt på sidan av leden, vilket jag tycker är den roligaste körningen! Så av den enkla anledningen skulle jag skippa rtx:en. Däremot kan man ju få tag i en billig och sen förlänga den, men det blir ju en kostand med mattbyte och förlängningskit att räkna med i bilden då..

Förresten, du är heller inte särskilt långt efter en 800cc då skotern är original heller! Tycker att det skiljer mindre än det borde mellan nytro och dagens 800cc. För effektmässigt skiljer det ju ca 25hkr och ganska många kilon till nytrons nackdel. Vet inte om det beror på att du har ett bredare effektregister på nytron? Det får nån annan svara på!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

mrocm

Ny medlem
24 jan 2014
4
0
1
Bispgården
Att jag fastnat för 4T istället för 2T beror dels på drifts- och underhållskostnaderna och dels på att jag är van vid den motorkaraktären från hojarna (har inte kört 2T sedan moppe-tiden).

Att jag fastnat för Yamaha beror till stor del på driftsäkerheten och ergonomin som jag har mycket goda erfarenheter av från hojar och fyrhjulingen som också står i garaget. :bigsmile:

Vad jag menar med att det är att ha roligt som är viktigast är att min erfarenhet från hojarna säger att det inte alltid är den effektstarkaste hojen man har mest roligt på. Jag har tex valt en 600-kubikare att köra bana med. Visst saknar man de 50hk extra man får med en 1000-kubikare när man går ut på rakan men under resten av banan är 600:n smidigare i både format och gasrespons (åtminstone enligt vad jag hört - jag har faktiskt aldrig kört en 1000-kubiks sporthoj på bana). Till mer vardagskörning är dessutom min XT660R oftast roligare att köra än sporthojen trots att den har drygt 70hk mindre.

Visst är effekt berusande och visst vänjer man sig vid den men att bara köra fort rakt fram är inget som lockar mig, oavsett fordonstyp. Det roliga för mig ligger oftast i att lära sig använda fordonet i mer tekniska sammanhang. Så fungerar åtminstone jag. Och det är där jag är lite orolig för att en Nytro kommer kännas klumpig och kanske har mer effekt än vad som är lämpligt för en nybörjare som jag.

Tanken med en Phazer är att man till att börja med har den för att vänja sig vid att köra på snö och lära sig hantera en skoter på led. När man väl börjar känna sig trygg där kan det mycket väl vara dags att prova på att köra vid sidan av leden och då kanske man får fundera på att byta. Med en TTX behöver man ju inte byta, det är bara att styra åt sidan och köra vidare men frågan är om den är lika bra att lära sig köra på... :confused:

Det är är fan inte lätt....

....men det är lyxproblem. :bigsmile:
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hade en Phazer innan jag köpte min Boondocker. Jag har änsålänge inte stött på att det har varit maskinen som satt hindren utan det har varit jag själv. Men många stirrar sig blinda och fattar t.ex. inte varför jag bara köpte en 600 och inte en 800...men som sagt för mig räckte Phazern till med sina 80hk ( kanske nån gång då man ville gasa på öppet kalfjäll som jag saknade lite effekt men inte annars)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Beror väl lite på, om du tänkt ha kvar skotern kanske 1 vinter och sedan byta så kan du prova phazern först, men annars om du tänkt ha kvar maskinen ett tag tycker jag absolut att du ska gå på en TTX, fjädringen är ju som du säger sjukt grymm! och driftsäkerheten hos en nytro gör ju att du har många problemfria vintrar framöver om du väljer en ny maskin!