Jag skulle säga Ski-Doo summit med ZX chassiet (sista chassiet innan REV) om du kan tänka dej att köra BRP
Lättskruvad och lättkörd skoter, se bara till att insugsgummina är hela (som på alla andra skotrar med förgasare) och att det inte trängt ut fett vid packboxen bakom primärvariatorn.
Det fina med BRP är D.E.S.S nyckeln, vilken gör den mer stöldsäker då själva nödstoppen är kodad till boxen och motorn går inte över inslagsvarv utan att rätt nödstopp sitter på plats.
Däremot kan D.E.S.S nyckeln vara ett helvete om den börjar jävlas mitt ute i ingenstans, det är dock inte så troligt att den lägger av helt utan hem får du dej säkert, om den ens börjar jävlas alls
Spårvidd runt 99-100cm vilket gör den väldigt lätt att bryta omkull i djupsnön och rolig att böka runt i skogen med då den är smal, sätt fishbones och halkskydd på fotstegen så kommer du troligen ha en skoter du är mycket nöjd med.
Om du köper en nyare än -01 så har du en matta som är 365cm(144") med 51mm kammar.
Det är inga problem att kunna smyga iväg i starten i djupsnön utan att gräva ner sej
En polare har en summit -04, tar sig riktigt bra faktiskt.
600 har runt 105-109hk, 700 runt 120, 800 runt 130-135 har jag för mej.
Originaldämparna på vanliga summit i den modellen har inga höjdardämpare för höga drops, men om du får tag på en X modell eller en vanlig med HPG dämparna så blir den mycket bättre i fjädringen, det monterades HPG på min "vanliga" summit och den fjädringen var helt ok. Det går såklart inte att jämföra med dagens värstingdämpare men som sagt helt ok.
Det största problemet med ZX modellerna är att packboxen bakom primärvariatorn kan börja läka ut fett då det är fettad vevaxel på Serie 3 rotax motorn.
Det tar man lättast reda på genom att se om det ligger fett på primärvariatorn inre skiva eller genom att spraya startgas på packboxen när skotern står på tomgång, ökar varvet så läker packboxen. Du kollar upp insugsgummina på samma sätt, spraya startgas på dom när skotern står på tomgång
Jag har för mej att -03/-04 har en plåt utanpå packboxen så att den inte ska vandra ut iallafall.
Jag skulle kunna kolla om jag hittar några bilder på hur jag gjorde halkskydden på fotstegen, dom gjorde iaf underverk för fotfästet.
Jag hittade ingen gammal bild på fotstegen men såhär gjorde jag på mina:
rött = hål i fotstegen för genomsläpp
blått = "fishbones" förstärkning
orange = gjorde en plåt i 3mm alu som förstärkning längst fram då jag tog upp hål
grönt = halkskydd, en 25x25mm fyrkantsprofil i alu som jag borrade hål med jämna mellanrum på två sidor och klöv och nitade fast, typ som rox halkskydd.
Jag hittade inga betterboards till skotern då jag hade den och inte möjlighet att göra egna men betterboards vore ju klart bättre än hur jag gjorde, men det fyllde sin funktion.
Ett annat tips för luftintagen uppe vid rutan är att dra över meshtyg och smältlimma fast då filtren annars lätt täpper igen med snö.