Polaris 800 hjälp tack! vad kan vara orsaken till detta?

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
Lämnade iväg cylindrarna på nikasil behandling i somras samtidigt som resten av motorn kollades upp :) Monterade ihop allt med nya kolvar och lager allt gick bra inget krångel.

Men har nu kört cirka 2mil och rengjorde nu avgasventilerna och fick se att det såg inte helt rätt ut nere i cylindrarna så jag rev av toppen och cylindrarna igen :mad2:

fick då se detta :confused: är inga djupa grejor så det känns rätt lugnt iaf :) men vad är orsaken tror ni? Kan det vara för stort kolvspel? Köpte kimpex kolvar kanske är de som är felet :Cry:

mätte med bladmått så som dom beskriver här http://www.nikasilproffsen.se/montering.htm

och fick då imellan ett 0,15 :weird:


tmp_DSC_1347-1869138333.jpgtmp_DSC_1350-961411837.jpgtmp_DSC_1344343203762.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ohooo huva KIMEX får inte finnas i en motor!! De har fyrkantiga ringar och vassa skägg som hänger som gardiner från ringarna när de är nya. Det är garanterat förklaringen. Jag skulle sätta i kimpex i en svagare 500a och kolvringarna fick jag sitta o slipa bort en massa skägg på ! kolvringarnas endgap fick slipas till också för de var för tighta. jag fick aldrig se de cylindrarna efter några mil som tur var.

Jag har aldrig sett värdelösare kolvar och jag kan bara tänka mig hur dåligt de håller dim.

De är nog inge fel på spelet men ur med dessa bums och köp Pro-x om du hittar annars Sno-x kolvar som har brutalt bra ringar. Snopro funkar också 7 reser bättre än dessa.

Hona helst cylindern med bollhonare som har skotsplicebollar och är anpassad för borret. Men det kan vara svårt att få tag på så slipa bara igenom lite lätt med 400as korn våtslip papper med tassarna . Slipa vågrätt isåfall.
 

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
okej, hade tänkt åka till en motorenoverings firma imorgon och få cylindrarna uppmätta med då kanske man kan skippa de och beställa nya kolvar?

då jag gillar och handla på eBay så har jag hittat spi är de något och ha? har hört att de ska vara samma som Snopro?

vart kan man hitta pro-x eller sno-x i Sverige annars?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Vart nikasilades cylindrarna? Jag funderar på om det var i England eller Holland? Man har ju hört rykten att nikasil från Holland ska vara sämre men jag har för lite på fötterna för att påstå det. Fråga firman som tog på sig cylindrarna vart de skickade dem. Om de gjordes i England behöver du inte vara orolig på fel mått eller ovala/fyrkantiga lopp.

Sno-x kolvar går att best från .www.kramforsligan och snopro kolvar från locknersbilochmc. Spi kolvar går bra också de halvbra kvalle. Sno-x är dyrast men förmodligen bäst.
 

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
Lämnade cylindrarna till dom här http://www.cylinderdoktorn.se/ och det står ju att dom gör det i England och Holland hmm.

Okej ska kolla upp de lite innan jag beställer från ebay.

Hittade däremot på Pro-x för 650kr styck de kanske kan vara något?
 

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
Nu blev de många inlägg hehe. Men har nu varit på en firma som är väldigt duktiga på motorrenoveringar och spelet är mellan 0,17-0,18 så de är rätt även kolven var mellan 84,70-84,80

Efter mycket tänkande och funderande så kom han med en idé som jag tror kan stämma och de är att de har varit nå damm eller partiklar i insugskanalen efter nikasil behandlingen som sen har släppt när det har blivit varmt och dragits med in. Jag har blåst cylindrarna med tryckluft och tvättat dom vad mer kan man göra liksom?

Så han tyckte inte jag skulle hona eller något för de var så lite skador utan vart rekommenderad och köpa Wiseco med tanke på att de var ganska mycket kolvspel så var de bättre med smidda kolvar sa han.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Att firmasnubben rek smidda wiseco för att det är stort glapp nu var verkligen en udda förklaring som inte äger någ grund. Men däremot om du har en polaris från 08- är det bättre köpa wiseco för de är ju kända för att spräcka kolvar och cylindrar. Smidd kolv spricker inte och slår lite snällare/mjukare i cylindern pga mjukare alu än gjuten stenhård.
Om det är en äldre än -08 så kör på Pro-x för de är gjutena och stenbra i mc värden ivf.
Om du köper wiseco så får du ännu mer kolvglapp när den är kall för smidda kolvar måste ha de och wiseco har satt spelet medvetet stort så du inte får en chock. Du måste varmköra lääänge för de skär lättare typ sväller fortare än gjuten. När du väl har arbetstemp på vattnet är det bara gasa. Smidda kolvar har fått dålig reklam för de skär så lätt och det beror till stor del på kallskärning dvs kolven sväller fortare än cylinder om man drar iväg med kall motor.

Jag tror inte på skräp från nikasil sedan jag sett Kimpex ringar. När de är nya kan det vara sylvassa skär som mycket väl kunde göra dessa skader.
Du kan sopa i nya kolvar utan slipning/honing för den har gått så lite så ingen ny yta krävs. Men några varv med 400korns våtslip papper skadar inte.

Vart fick du tag på pro-x?
 

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Har nu beställt dom här korvarna http://www.ebay.com/itm/360607806542?redirect=mobile

Läste mycket bra om Snow-x så får väl hoppas de är nå bra
Jo de lär vara bra men så är de dyra också, räkna med ca 2500kr med tull/skatt.

Jag tror Pro-x är lika bra fast bet billigare. Båda är ny på skotermarknaden så det finns inga referenser. Pro-x har funnits i mer än 14 år på mc sidan med väldigt bra ref.

Ta en noga titt på vart ringstopparna sitter så de inte är felplacerade i sidled och går för nära boostkanalen eller närmsta överströmskanal. Snopro måste man verkligen kolla det på men de bör man göra på alla kolvar.
 

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
Fick kolvarna igår och blev faktiskt ingen tull eller moms :)

Har nu monterat ihop och luftat å allt verkar funka bra har bara kunnat köra ett varm runt huset då den nästan inte finns nå snö.

Så nu får den väl stå till nästa vinter (om de inte kommer nå mer snö den här) så får man se då om det håller ihop