Video: skoterförare blir attackerad av älg sedan skjuter han den!

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Tycker han agerar helt fel i allt han gör. Enligt min uppfattning så fanns goda möjligheter att undvika situationen. Han ser ju älgen långt i förväg och har goda möjligheter att undvika den, t.ex. genom att:

1) Backa och vända på lämpligt ställe
2) Köra ospårat antingen runt älgen eller vända om på plats och ta en annan väg.

Vet dock inte vad han har för skoter, men föret och snödjupet ser inte ut att innebära något större hinder, så länge han inte kör en kort maskin med 32 millimeters kammar eller lägre.

I övrigt så borde han avslutat vad han påbörjat genom att avliva älgen innan han kör därifrån efter att ha skadeskjutit den...
 

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Om han bara hade stannat och stängt av skotern och väntat så hade älgen sprungit iväg. Hade inte behövt köra fram mot den och skrika. Men han är säkert väldigt nöjd över sitt agerande, annars hade han väl inte lagt ut filmen. Stackars älg !
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har med sig vapen för att möta vad då tänker ni?
Björn på vintern?
Jag som jägare har sett ett antal olika scenarion i skogen. Ovan person med vapen skjuter i det här fallet tyvärr ner älgen istället för att skjuta i luften. Tråkig utgång blev det på detta.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det jag tänker på är hur snabbt han får upp pickan.. Han lär ju ha den i ett hölster, vem fan åker skoter så hur mycket man än gillar och får ha vapen...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inget speciellt märkvärdigt i detta.

Nordamerika har betydligt liberalare vapenlagar jämfört med Sverige, i flertalet stater är det fullt naturligt att "carry concealed" under förutsättning att man har tillstånd för det, i Canada är det fullt naturligt att hänga studsaren på ryggen när man åker ut.

Den biten dvs deras sätt ska vi ha respekt för då det rör just dem och deras lands lagar.

Visst, man kan ifrågasätta det lämpliga att skjuta mot en älg med pistol men är det vad man har tillhands så är det det man använder då en argsint och trängd älg som t ex inte vill avvika från det bekväma skoterspåret inte är att leka med.
Jag kan garantera att de flesta skulle göra i byxan, en älg är stor, även en halvgalen fjoling räcker för att få puls och det är inte alls säkert att skott i luften räcker för att få den att vika.

Bilder och foton avslöjar inte allt, visst hade han kunnat vänta någon minut medans dödsrycken gör sitt och sedan gått fram för fångskott eller avblodning men det är knappast det första någon tänker på i en sådan situation, säkert vände de tillbaka efter att ha pustat.

Glöm inte heller, den moderna urbaniserade människan upplever ofta olika former av skott mot djur negativt då det kan se märkligt ut för dem.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Håller med Lynxfun i detta ämne. Bra sammanfattat.
X2.

Dessutom påstås skytten ha ett mycket allvarligt hjärtfel, vilket säkert hjälpte honom i beslutet att skjuta.

Jag har själv varit i en liknande situation på smal led mellan Råneå och Persön. Jag bestämde mig för att rulla skotern över mig istället för att skjuta, för jag hade ingenting att skjuta med. Som tur är gick kon inte på mig fullt ut, men jag kan garantera att jag kände mig illa ute.

Är man beväpnad i ett så pass pangliberalt land som USA, då hade det varit nära till skott. Sen finns det ju inte en sportmössa att det hamnat på tuben om det hade hänt...
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
känner för att dra ett basebollträ i huvet på föraren när man ser den där videon. Direkt har såg älgen skulle han stannat och väntat tills det gått iväg, eller kört runt genom skogen.
Visst.. hade han stannat och väntat och älgen endå attakerat så måste han ju skydda sig själv men har kör ju fram mot den som om det varit nån jävla hund som han ska schasa bort
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
känner för att dra ett basebollträ i huvet på föraren när man ser den där videon. Direkt har såg älgen skulle han stannat och väntat tills det gått iväg, eller kört runt genom skogen.
Visst.. hade han stannat och väntat och älgen endå attakerat så måste han ju skydda sig själv men har kör ju fram mot den som om det varit nån jävla hund som han ska schasa bort
Jahaa, nu förstår jag vad Norrbottningar ser hos oss Västerbottningar.

Det är lugnt, min pappa säger också att jag ligger på en 5-årings nivå...


Jag provar igen, och INGEN kan säga emot detta, citerar från mitt föregående inlägg:
"Beväpnad eller ej, moraliskt eller ej, det där är en akt i självförsvar mina damer och herrar, inget annat!"

Sen att situationen uppstod pga av att han inte "körde runt" eller "om han stod still", så säger jag bara: människan är det smartaste djuret i skogen, han ville inte skjuta, men han måste, det som hände hände!
Han ville väl inte bli nerstampad av ett klövvilt, det är väl omänskligt antar jag! (IRONI)
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Finns inget rätt i det han gör.. han borde vikit av leden och kört förbi älgen.
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Att ni ens ids diskutera. Det är så mkt om situationen vi inte vet. Kanske satt en treåring i pulkan bakom? Att vi spekulerar ändrar inte något. Visst känns de fel att skjuta med en pistol lite vårdslöst sådär men de var lite på liv och död på spel där för föraren.

Men gav nått att tänka på för alla oss andra, kommer vi fram till en älg tex så verka ju dom flesta här veta vad som bör göras. Det är ju positivt iaf!
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Vad är grejen med att åka runt med skarpladdad pistol egentligen?
Men det kanske blir ett måste när man beter sej som idioterna i både detta klipp och det klipp tråden startade om...

[video]https://www.facebook.com/photo.php?v=10201915468920918[/video]