Bästa allround skotern ,vilken söker jag ?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Vilken skoter söker jag
, åker rmk assault 800 nu och kan säga att denna är väl inte den bästa som allround ,iallafall inte om man ska kunna skjutsa barn och dra pulka med den också.

Mina största krav är väl , kunna dra pulka utan överhettning,fungera hyffsat vid sidan och på leden , köra lite skogskörning mellan träden när den känslan faller på och vara hållbar.
Ingen nackdel om det går att skjutsa på den men behöver inte sitta dubbeldyna på .
2takt eller 4takt spelar ingen roll bara man orkar ta lös den ifall man någongång lyckas köra fast .
Är inte märkesbunden så vilken som helst går bra , och gäller endast skotrar av nyare sort 2011 och framåt

Posta i tråden och skriv gärna erfarenheter

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Med den specen, Yamaha SR Viper XTX. Ja jag har en men är helt opartisk, hade den varit usel hade jag varit den första som sagt det. Underbar maskin.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Freeride skulle jag också säga.
Kör xm summit nu, i skogen, på skrå, med pulka, med ledsladd...
Funkar bra till allt.
Drog tex ledsladd förra helgen, 1.5 timme i 15-18km/h, tempen ligger stabilt hela tiden.

Men välj en Freeride om du vill ha bättre ledegenskaper.

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Japp, sitter luftkylare på. Freeride kan du glömma med den den kamhöjden dem kommer med. Dra pulka och skjutsa med 63 mm så mördar du både matta och slides.

Jag ska haka på en 57 power claw på min just för jag kör nästan uteslutande i utanför led. Men originalmattan på 40 mm är perfekt mellanmjölk. Har fungerat förvånansvärt bra i djupsnö.

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Viperns kylning funkar riktigt bra. Har inte fått den till att bli för varm trots lite snö. Kylaren fram med fläkt orkar med när den behövs. Stor skillnad mot Nytron där kylaren var mindre.
Vipern har inte kylare baktill i tunneln, bara längst fram och den med fläkt under huven. Systemet är 7 dl större än på Nytro XTX.

Har provat isrivarna nu också, Arctics modell. De funkar kanon. Tempen sjönk direkt från 90 till 75 grader då det var ganska hårt. Då använde jag bara den ena isrivaren också.

Kort sagt, du behöver inte oroa dig för kylningen på Viper.

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
En freeride 146 a kollade jag in innan jag köpte assaulten , valde såklart fel skoter....

En viper, hur har dom det med kylning ? Har dom luftkylare också som nytron och tunnelkylare?
Om du överhuvudtaget överväger en Viper förstår jag om du inte funnit det du söker i rmk Assault, de tillhör ju liksom olika universum... Vill du ha mera led och mera kylning men gillar drivlina osv är väl swb Assault det naturliga valet..

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har inte dom också sån pytteliten kylare som assaulten har ?
Fick aldrig min Xf att gå varm, trots en massa pressande efter leden... Nu i helgen då vi var å körde så gick båda polarisarna och boondockern varm men inte min :) dock en M8000 nu..
Så tror inte du behöver vara orolig :)

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Vid ledåkning går inte min assault varm heller men varmgången kommer nog som ett brev på posten om jag tvingas köra saktare med pulkan där bak :) och därav funderingen på kylning .

Fick aldrig min Xf att gå varm, trots en massa pressande efter leden... Nu i helgen då vi var å körde så gick båda polarisarna och boondockern varm men inte min :) dock en M8000 nu..
Så tror inte du behöver vara orolig :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Polaren kör en m800 -13 och drog pulka med den när vi var i fjällen på nyår och den gick bara varm 1 gång, det räckte då med att han använde sina isrivare så gick det bara bra! Då gick den inte varm även fast vi körde över kalfjället där det var Hårt, så körde vi mellan klimpfjäll - saxnäs och det är typ 2mil enbart på kalfjället... Så dom har ingen tendens att gå varm tycker jag..:)

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
En standard RMK kanske? Dom har ju extra kylare. Om du nu gillar polarisen.
Kan inte rekommendera en SWBA iaf, värdelösa utanför leden.

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Jag drar pulka med min och har bytt stänklapp till en stooor och lång... Sen är det isrivare ner som gäller och går det för sakta och tungt så blir det varmt och då är det snö på tunneln som är lösningen. Ska montera kylare med fläkt på min.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Det är detta jag kör med just nu förutom kylaren med fläkt , funkar hyffsat fast är rädd att det är förlite nu på vårvintern när det blir riktigt hårt efter leden ,sen har skoterlederna inte varit dom bästa här nere och bara det gör ju sitt till kylningen när man bara kan krypa framåt i snigelfart

Jag drar pulka med min och har bytt stänklapp till en stooor och lång... Sen är det isrivare ner som gäller och går det för sakta och tungt så blir det varmt och då är det snö på tunneln som är lösningen. Ska montera kylare med fläkt på min.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Var ute och drog pulka med frugans vanliga rmk igår. Men rivarna nere så låg den mellan 50-60 grader. Och då körde vi riktigt sakta då det knappt finns några leder/snö att köra på.
Blev riktigt imponerad över hur bra det gick.Rmk Assaulten min hade knappt gått köra ensam på i det här föret.

Men freeriden är ett riktigt bra alternativ oxå. Har kompisar som kört med dom med pulka. Snudd på omöjligt att få den överhettad.

Sent from my iPhone using Tapatalk