Planer på att köpa skoter

Burten

Ny medlem
5 mar 2014
2
0
1
Norrbotten
Tjenare!
Har ett stort sug på skaffa mig en skoter, men som det ser ut nu så verkar tyvvär säsongen vara över snart. Så det får först bli till nästa vinter.

Jag har kollat runt lite på olika märken men fastnat mest för Ski-Doo, och då för Summiten. Självklart nytt :blink1:
Tänkte ha skotern till å glida runt med efter leder, men sen också kunna vika av å ha kul utanför leden å leka runt med.

Har hört att kraften i en 600 räcker till gott och väl, och håller bättre, längre och kräver mindre undehåll än en 800.
Vad tror ni om det? Bor inte uppe i fjällen eller så inge bergigt här eller så, där det kanske krävs en större motor för å kunna ta sig upp till toppen.

Sen så vill man ju gärna köra mer än å skruva ;)

Detta blir min första "seriösa" skoter för mig. Har just nu en gammal Lynx 535 som jag försöker få igång så jag kan leka med den i det sista som är kvar av denna vinter.

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
ska du glida runt efter led så ska du inte ha en summit, köp en freeride 137" kanske, eller en renegade bc ? freeride finns ju inte som 600 men är det nytt så har du ju garanti iallafall!

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
du borde kolla på en lynx boondocker 3700 600 etec eller kanske en renegade, jag tror att dom skulle passa dig lite bättre än in summit om du ska glida runt efter leden bekvämt och ändå ska kunna ha kul utanför :D

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
köp inte en summit om du planerar att glida på leden, då blir du besviken... summiten är en renodlad lösnö maskin. Som sagt låter som att en renegade bcx eller freeride 137 skulle passa dig bättre. kör du mest lösnö men ändå en del led passar nog en boondocker 3700 bättre, 800 eller 600 är en smaksak men kan av egen erfarenhet nästan garantera att du blir sugen på en 800 förr eller senare, speciellt om du kör med någon annan som har en

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Skippa 600, köp en 800, då slipper du byta till 2016.

Som de andra säger - sikta på Freeride, men jag menar nog att 146" funkar... bättre i snön och tillräckligt bra på led - iaf den jag hade 2012. Om du inte aspirerar till crossåka efter lederna vill säga...

tobbe-e

Aktiv medlem
9 mar 2011
90
0
6
Sundsvall
Att tro att du ska få skruva mindre i en ny vet jag inte vad jag ska säga om..
Man får ALLTID skruva oavsett åldern på sakerna, det får du ju räkna med.. :)

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Att tro att du ska få skruva mindre i en ny vet jag inte vad jag ska säga om..
Man får ALLTID skruva oavsett åldern på sakerna, det får du ju räkna med.. :)
beror väl på hur man kör och vad de är för grejjer?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.629
99
63
Örnsköldsvik
beror väl på hur man kör och vad de är för grejjer?
Även i en original Nytro är det nog en hel del skruvande å fixande om man vill ha sakerna fräscha. =)
Man slipper ju dock bry sig så mkt om motorn. Men drivlina, dämpning m.m. är ju samma skit på alla märken är jag rädd. =)

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Finns väl ingen maskin som kräver lika många timmar i garaget som en nytro innan den är duglig..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag kör en my14 Summit X (154) och kan inte rekomendera den för att glida runt med på led.. Med en Freeride 137-142 kommer man ganska långt på svensk snö och har en riktigt fin skoter.. Likså en Renegade Backountry X.. Summit är väldigt lössnöanpassad, kanske mer så än vad jag trodde vid köp faktiskt.. Men vid körning i snö är den desto grymmare!

jag köpte 800 och det är en riktigt trevlig motor!

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Finns väl ingen maskin som kräver lika många timmar i garaget som en nytro innan den är duglig..
finns en egen tråd för märkestjafs, håll det där.

TS är ute efter en skoter som han kan "glida runt med efter leder, men sen också kunna vika av å ha kul utanför leden å leka runt med." han vill även ha en skoter med minimalt underhåll om jag förstått det rätt, och tycker att en 600 har tillräckligt med kraft... Och han skriver dessutom att han inte bor nära berg, eller kör i berg/fjäll om jag förstått det rätt? och vill dessutom kunna dra pulka bra...

Alltså, en nytro XTX med 44as matta skulle nog passa ganska ypperligt tror jag.

Du slipper oroa dig om motor, fylla olja osv, den går billigt o funkar bra till att dra pulka med (+ att ev passagerare o pulkåkare slipper 2-takts röken som många tycker är otrevlig, inte mig inkluderad dock.), går som en 600, tar sig fram utanför leden, går inte varm om du drar pulka...

Men nog om de, du är intresserad av en NY maskin, och nu har du ju vipern, om du nu inte måste ha en 2-t så är de nog en maskin som skulle passa din typ av körning... alltså en viper XTX.

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Skitsnack att en Nytro inte lämnar efter rök. När jag ligger efter min grannes Nytro XTX undrar jag alltid om en trädgårdsslang fastnat mellan min egna krök och käften...
En Nytro kräver säkerligen mindre underhåll av motorn, men den väger faktiskt 40 kilo mer, och rymmer bara 28 liter i tanken (grannens drar 2.2, precis som min etec vilket ger en riktigt kort räckvidd). Men kan man leva med det så. Dessutom kan man köpa en med Öhlins "utan extra kostnad" vilket är brutalt.
Men är man nybörjare är det desto viktigare med en lätt skoter skulle jag säga, då det är hyfsat lätt att köra fast utanför leden.
Satsa på en halvlång 600 etec. Du hinner med att köpa en 800 sedan, när du blivit bättre och säkrare förare. Lynx eller Ski-Doo spelar inte så stor roll.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Skitsnack att en Nytro inte lämnar efter rök. När jag ligger efter min grannes Nytro XTX undrar jag alltid om en trädgårdsslang fastnat mellan min egna krök och käften...
En Nytro kräver säkerligen mindre underhåll av motorn, men den väger faktiskt 40 kilo mer, och rymmer bara 28 liter i tanken (grannens drar 2.2, precis som min etec vilket ger en riktigt kort räckvidd). Men kan man leva med det så. Dessutom kan man köpa en med Öhlins "utan extra kostnad" vilket är brutalt.
Men är man nybörjare är det desto viktigare med en lätt skoter skulle jag säga, då det är hyfsat lätt att köra fast utanför leden.
Satsa på en halvlång 600 etec. Du hinner med att köpa en 800 sedan, när du blivit bättre och säkrare förare. Lynx eller Ski-Doo spelar inte så stor roll.
vem har sagt något om att den inte lämnar efter rök? läs igen så ser du att de står 2takts rök, dvs oljeblandad bensin som förbränns, helt andra avgaser.

Men nu tyckte jag ju heller inte att TS skulle köpa en nytro, utan en viper. och känner han sedan att effekten blir för liten kan han köpa turbo istället för en 800, så blir alla 800or som mopeder sedan :)