Min nytro tog en rem idag?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om man har variatorerna kalibrerade för 270hk
En sen sänkt ladd trucket till 0.89bar ,visst ökar det risken för rembrott?
Allt att remmen inte efter spännts efter inkörning?
Remen har bara gårt ca:50mil ?

Jag har bara kört led med min xride innan och ny var den utlånad till en kompis som kört ospårat i åkersjön

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
att köra med 0,9 i ladd när variatorerna är inställda för 270hk kommer ju resultera i att du max kanske varvar 7-7,5k ? men jag tror inte den borde käka nå mer rem för det...

Jag small min första remm vid 270 mil med 270hk (om uppgifter från tidigare ägare stämmer) och nu har den gått 310~ och den nya remmen ser väldigt bra ut alltså 40 mil senare, körde in den nya remmen genom att köra på en myr med ca 1m puder med väldigt mkt fullgas :p

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
remmen fransade sig inget utan såg ut att ha slitits rakt av ! tror att det bror på för låg rampvinkel i sek helixen ! har en ställbar sådan monterad så det är nog bara att öka viklen så inte motorn varvar upp så fort som den gör nu! den är för stark! jag har ju som sagt kört enbart på led själv och där spinner ju mattan och belastar inte variatorremmen som man gör i lössnö och blöt meterdjup snö

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tror att det var fabfel på remmen då den ser ut att ha gått av i ljutfogen alltså rakt av som om man klippt av den ! resten av remmen ser ut som ny !!!

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Sipertip 55g !

Ntc sa att yamaha hade problem med v -temmarna 2013 tom pjazerar sköt remmar!
Så det var nog ett fabfel :)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Supertipvikterna är viktade enligt ntc,s rek av yc inte av mig så jag vet ej hurmycket vikt lr vart på viktarmarna vikterna sitter! Men jag tror att rampvinkeln var för låg och att jag ev behöver byta prim fjäder till en mjukare då motorn är väldigt aggresiv på låga varv! Vi får se vad jag hittar på till nästa vinter!