Yamaha Viper Nya vem drar pulka?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Någon i denna dela av forumet som drar pulka med sin Viper och kan säga något om detta ?
Funkar detta utan tendenser till varmgång vid lite långsammare körning?

Hur känns skotern i övrigt ?
Vilken vet dom stora skillnaderna jämfört mot Arcticats motsvarighet ?
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Min Nytro vill gå varm om man kör på leder som är hårda, men bara vika av och gasa ner den i mjuksnön så slutar den,
Detta är utan kälke(inte ens dragkrok, måste nästan montera)

Annars får du väll lägga isrivare bara? Inte så kul att svänga av leden om det är en typ Nila Pulka med fru & barn i kälken och inget kappel :eyebrows:

Eller är det en liten Packkälke det talas om? Öl-kälke?
 
Reactions: 600 cfi

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Någon i denna dela av forumet som drar pulka med sin Viper och kan säga något om detta ?
Funkar detta utan tendenser till varmgång vid lite långsammare körning?

Hur känns skotern i övrigt ?
Vilken vet dom stora skillnaderna jämfört mot Arcticats motsvarighet ?
Vipern går betydligt svalare än Nytro, inga problem med varmgång på varken motor eller slides, på riktigt isigt underlag skulle jag ändå ha isrivare.

Skillnader mot AC är: Yamaha variatorer, ingen TCL, inga remproblem.

Hyvo drev och kedja, dreven frästa ej utstansade som på AC.

Manuell kedjesträckare, ej automatisk som visat sig rackla på AC.

Extra fäste för bromsoket, mer distinkt känsla i bromshandtaget.

Säkert nåt mer jag glömt.


Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Kom på en sak till, kedjehuset sitter fastskruvat med genomgående bult och mutter och inte med självborrande skruvar i chassit.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Artic cat crosstouring har ju en extra kylare långt bak i bandtunneln. Finns inte på min viper. Någon som vet om övriga Artic har denna kylare. Min viper går fort upp till 90 grader i motortemp när man kryper efter hård led men varmare än så har jag inte upplevt.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
är det både tunnelkylare Som arcticattarna har på sina M maskiner och luftkylare som Nytron har på vipern samtidigt?
Japp!
Vipern går enligt tester ca 20° kallare än Nytro vid motsvarande körning.
Visst startar fläkten någongång när man kör sakta, speciellt när det går sakta och motorn får jobba, men då går tempen ner direkt, det betyder att radiatorn fungerar.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
låter som om man kanske köper en yamaha igen fastän jag nästan kräktes mig less på Nytron jag hade för några år sedan :)

Japp!
Vipern går enligt tester ca 20° kallare än Nytro vid motsvarande körning.
Visst startar fläkten någongång när man kör sakta, speciellt när det går sakta och motorn får jobba, men då går tempen ner direkt, det betyder att radiatorn fungerar.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
låter som om man kanske köper en yamaha igen fastän jag nästan kräktes mig less på Nytron jag hade för några år sedan :)
Vad var det du kräktes åt?
Antar varmgång, något annat?
Du borde testa en.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Nä faktiskt inte så mycket varmgång utan viktfördelningen och den otroligt veka subframen och framvagnen som jag tror var gjord av glas eller något annat ömtåligt
Lol, håller med, märkligt att Yamaha kunnat släppa något så bräckligt.

Då tror jag du skulle trivas med en Viper.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Jag håller med föregående talare. Viper är en riktigt trevlig maskin på alla sätt. Den enda gången jag upplevt att den gått uppåt i temp är med 2 bob:ar bakom på en hård åker. Annars inga problem över huvud taget med maskinen. Har läst att vissa tycker den varit segstartad ibland, men Yamaha kommer med en mjukvaru-uppdatering till nästa år som ska lösa det.
Är så nöjd så jag har beställt mig en ny till nästa år faktiskt.

Bara som ett tips så finns det en superfräsch Viper XTX med de rätta sakerna på Blocket, i Älvsbyn... ;-)
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Ja Vipern är en riktigt vass skoter. Viktfördelningen är bra i förhållande till nytron då tanken ligger under dynan. Vridstark och rapp motor som hänger med de flesta motorer på marknaden. Går otroligt bra i ospårad terräng!

Som sagt kommer en mjukvaruuppdatering. Motorn kan vara svårstartad då den är varm. De ska även fixa till backanordningen då växeln ibland kan "hoppa ur". Det hände mig själv nu i helgen. Fick stanna och motionera back/fram en gång så gick det till sig. Men det ska yamaha åtgärda vid servicen. Har visst hänt i USA att backen åkt i under körning och det blev rent hus i transmissionen..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Backväxeln har tyvärr krånglat sen chassit kom -12 på Ac...
Kom en uppdatering till -13, men den känns inte helt 100%
Känslig konstruktion, missar den att få i växeln helt en gång och man råkar gasa till så kan det vara kört om man har otur.

Måste säga att det är lite komiskt.
Tidigare år är det väldigt få Yamaha-åkare som sagt nåt negativt om Nytron.
Nu när man stoppade motorn i ett annat, bättre chassi så hör man flera som säger att Nytron är kass, för tung, fel viktfördelning etc...
Den blev väl inte sämre bara för att det kom en ny modell ;-)

Vipern är nog en riktigt fin maskin.
Mindre än 4kg tyngre än ZR8000RR, fulltankade vikter.
Ac har 5 liter extra bensin, men i gengäld ingen elstart som Vipern har...
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Backväxeln har tyvärr krånglat sen chassit kom -12 på Ac...
Kom en uppdatering till -13, men den känns inte helt 100%
Känslig konstruktion, missar den att få i växeln helt en gång och man råkar gasa till så kan det vara kört om man har otur.

Måste säga att det är lite komiskt.
Tidigare år är det väldigt få Yamaha-åkare som sagt nåt negativt om Nytron.
Nu när man stoppade motorn i ett annat, bättre chassi så hör man flera som säger att Nytron är kass, för tung, fel viktfördelning etc...
Den blev väl inte sämre bara för att det kom en ny modell ;-)

Vipern är nog en riktigt fin maskin.
Mindre än 4kg tyngre än ZR8000RR, fulltankade vikter.
Ac har 5 liter extra bensin, men i gengäld ingen elstart som Vipern har...
Såg back-repsatsen och det var en liten påse med nytt drev, fjäder och en typ av låsklack som Yamaha skulle fixa problemet med. Hoppas det löser sig en gång för alla nu. Uppgraderingen av mjukvaran kommer först till hösten.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Måste säga att det är lite komiskt.
Tidigare år är det väldigt få Yamaha-åkare som sagt nåt negativt om Nytron.
Nu när man stoppade motorn i ett annat, bättre chassi så hör man flera som säger att Nytron är kass, för tung, fel viktfördelning etc...
Den blev väl inte sämre bara för att det kom en ny modell ;-)
Jasså?
Läs på forum, bl.a. detta, finns massor med långvariga och nyblivna Nytro ägare som trivs med dom.
Finns också många som sålt dom då den inte var det dom hoppats på, ett exempel är trådskaparen.
Så som det är med alla skotrar, det finns svagheter med alla, det är upp till var och en att välja skoter som passar bäst.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2