Nytro Ttx går varm

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Köpte en Nytro Ttx och fick hem den veckan före påsk, och har nu varit i fjället över påsken och testat lite, och märker att den går varm väldigt lätt, första svängen jag for så tändes lampan nästan direkt efter bara nån kilometer. Vid ett tillfälle märkte jag dessutom att den började gå ryckigt och allmänt dåligt, kan det ha nåt med att den gick varm att göra? Har fått för mig att nyare skotrar "stänger av" effekten och går sämre när den blir för varm?! Nån som har/har haft samma problem?! Vad har ni gjort isåfall för att det ska bli bättre kylning?!

Hur är kylningen annars på en ttx, kyls det mer om man kör lite fortare? Eftersom den är under inkörning så har jag inte velat köra så fort, har försökt hålla mig runt 6000 varv som det står i boken.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Dom går varm fort på påsken! Inget man kommer ifrån på nästan någon skoter. Och ja den tappar lite effekt när den blir för varm, det gjorde iaf chefens gamla ttx.
Har du inte monterat på isrivare så gör det! Inte bara för kylningens skull utan också för slidsen! har aldrig bytt så mycket slides på nytro maskiner som denna påsk iaf.

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Dom går varm fort på påsken! Inget man kommer ifrån på nästan någon skoter. Och ja den tappar lite effekt när den blir för varm, det gjorde iaf chefens gamla ttx.
Har du inte monterat på isrivare så gör det! Inte bara för kylningens skull utan också för slidsen! har aldrig bytt så mycket slides på nytro maskiner som denna påsk iaf.
Tack för svaret!

Ok.. Jo, jag fick med ett par isrivare när jag köpte den, men har inte monterat på dom än, ska göra det till nästa säsong. Men det jag tycker är märkligt är ju att det inte varit speciellt hårt och fryset före, snarare har det varit rätt så löst, så man tycker ju inte att den ska gå varm så fort på grund av föret direkt.

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Såg att det var halv lite kylarvätska i behållaren, den är nästan på LOW markeringen så det behövs nog fyllas på lite. Vätskan som är i behållaren ser ut att vara blå, men nu fick jag tag på en kylarvätska som ser ut att vara gulaktig. Den ska tydligen vara blandbar med andra kylarvätskor oavsett vad det är för sort och färg på den gamla. Den heter Prestone antifreeze/coolant.

Nån som har testat den och vet att den går att blanda med andra kylarvätskor?

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Verkar inte vara nån som testat Prestone kylarvätskan, men eftersom den verkar vara blandbar med andra vätskor så kör jag på den.

En annan fundering.. Måste den blandas ut med vatten innan man fyller på eller kan jag hälla i koncentrerad vätska direkt upp till rätt nivå?

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
du lär blanda ut den enl instruktioner innan du fyller, bara concentrat blir inte bra..

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
du lär blanda ut den enl instruktioner innan du fyller, bara concentrat blir inte bra..
Tack för svaret!

Så jag måste alltså blanda ut den även om jag bara fyller på lite grann upp till rätt nivå?

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Kan man ta vanligt kranvatten när man blandar ut kylarvätska eller är det bättre med destillerat vatten?

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Går bra med kranvatten.
Mina Nytros (ägt 4st) spottar ut vatten tills nivån är strax över min i expansions kärlet.
Däremot har Yamma för hög blandning vatten Glykol 50/50, det ger sämre värme avledning.
60/40 är bättre och fryser inte.
Waterwetter ger något bättre kylförmåga.
Sen har Nytron för dålig kylning när det är dåliga snö förhållanden.

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Går bra med kranvatten.
Mina Nytros (ägt 4st) spottar ut vatten tills nivån är strax över min i expansions kärlet.
Däremot har Yamma för hög blandning vatten Glykol 50/50, det ger sämre värme avledning.
60/40 är bättre och fryser inte.
Waterwetter ger något bättre kylförmåga.
Sen har Nytron för dålig kylning när det är dåliga snö förhållanden.
Ok.. Tack för svaret!

Jag har kollat runt lite på nätet på en del forum och läst att vissa skriver att man kan få avlagringar/beläggningar i kylsystemet om man använder kranvatten. Det är inget du har hört nåt om?

Så du rekommenderar en blandning av vatten - glykol på 60/40 istället för 50/50..?

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Aldrig haft problem med kylningen alls på en TTX turbo (blev mycket gräs körning i påskas) så tycker det låter konstigt att era/din nytro ska gå varm och spotta vatten?