Remslir nytro turbo

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Verkar som att jag har en del remslir, speciellt när man står still och trycker upp den på rullen sen när man kört 15 m så känns de som den bara varvar men inget händer och man tappar ner den. Kör med ett E.R roller clutch kit och då orkade den inte varva ur så jag plockade bort all vikt från toppen. Kan det vara de? För lite vikt? Men går ju ej att vikta på mer. Kör med supertip och Green sekfjäder. Tänkte prova att sätta tillbaka gamla grejorna när jag får nya glidklackar åt sekundären.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
För mycket vikt i primären, testa ta några gr från mitten och lägg på nåt gr på topp men se till att vikterna blir lite lättare.

Jag tror att ER Roller växlar på mycket hårdare då jag testat ett sånt själv (51/43) och upplevde exakt samma sak, satte jag tillbaka original glidklacks 51/43 så växlade den inte på för mycket.

Får se om jag ger ER Roller en ny chans till nästa säsong.
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
För mycket vikt alltså? Trodde de va tvärt om, men varför ta bort i mitten och inte på toppen eller botten?
 

KN Racing

Medlem
19 feb 2014
10
0
1
Lycksele
www.knracing.se
Verkar som att jag har en del remslir, speciellt när man står still och trycker upp den på rullen sen när man kört 15 m så känns de som den bara varvar men inget händer och man tappar ner den. Kör med ett E.R roller clutch kit och då orkade den inte varva ur så jag plockade bort all vikt från toppen. Kan det vara de? För lite vikt? Men går ju ej att vikta på mer. Kör med supertip och Green sekfjäder. Tänkte prova att sätta tillbaka gamla grejorna när jag får nya glidklackar åt sekundären.
Att sekundären växlar snabbare upp/ner med E.R kittet är helt normalt, eftersom friktionen försvinner och de går lättare. Får du dom problem du beskriver, så försök laborera med fjäderspänningen och se om de blir bättre som första åtgärd. Att lätta vikterna blir i de här fallet lite fel väg att gå..

Du köpte kittet rätt nyligt(?), och om så är fallet får du byta helixen. Har du 51/43 helixen, så maila mig kan du få byta till en 43 rak istället och testa. Då ökar du remtrycket i sekundären, den kommer inte att växla upp lika fort och mindre risk för remslir.

Blir säkert ett knepigt läge när man kör "på rullen" eller när mattan har lågt motstånd. Eftersom sekundärvariatorn är vridmomentskänslig, kommer den att växla upp och minska remtrycket i de läget. Remtrycket i sekundären blir lägre ju högre växel den hamnar på.
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Okej tack Kristoffer, får kanske prova en annan helix då och se om de blir skillnad. Dumt att skippa E.R kittet då det är så lätt att justera både remspännig och fjäderspänning. Föret är snart slut så kanske monterar tillbaka gamla helixen och kör dom sista dagarna så blir det ny helix till E.R kittet nästa säsong.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag testade spänna ER-sekundären så mycket jag kunden utan att fjädern binder sig och det var samma problem. Motorn lastades på för mycket på lägre varv/hastighet och då orkade inte remmen hålla fast och driva runt mattan för motorn orkade minsann...
Körde med både 89 och 85gr Supertips.

Blev som att langa in 5an på en bil i 50 och sedan matade bara motor på och lamellen kokar...

Nästa år då jag testar ER igen så kommer jag testa köra med lättare vikter och se vad som händer.

Känns bara onödigt att skaffa miffo-fjäder i sekundären för att hålla emot primären alltför mycket. Lär ju bara resultera i löjligt varma variatorer.

Finns väl hur många olika åsikter som helst kring detta.
 

KN Racing

Medlem
19 feb 2014
10
0
1
Lycksele
www.knracing.se
Jag testade spänna ER-sekundären så mycket jag kunden utan att fjädern binder sig och det var samma problem. Motorn lastades på för mycket på lägre varv/hastighet och då orkade inte remmen hålla fast och driva runt mattan för motorn orkade minsann...
Körde med både 89 och 85gr Supertips.

Blev som att langa in 5an på en bil i 50 och sedan matade bara motor på och lamellen kokar...

Nästa år då jag testar ER igen så kommer jag testa köra med lättare vikter och se vad som händer.

Känns bara onödigt att skaffa miffo-fjäder i sekundären för att hålla emot primären alltför mycket. Lär ju bara resultera i löjligt varma variatorer.

Finns väl hur många olika åsikter som helst kring detta.
Nej helt riktigt, och jag menar inte att man ska spänna på så hårt man bara kan tills man löser problemet. Utan i ungefär samma område som original. Samma sak gäller i ditt fall, prova roller kittet tillsammans med en mindre aggressiv helix. Tror jag skulle fungera betydligt bättre och lösa problemet.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nja, jag tror inte en rak 45 passa mig som handen i handsken.

Är helixen som begränsar upshift om det går tungt, problemet är att vid stark acceleration så uppfattar också helixen som att det går tungt och begränsar upshift. Fjädern är en hjälpande hand.

Det jobbiga är att hitta balansen däremellan.

Finns typ 1 miljon parametrar, och den värsta av dem alla är föraren hur denne vill att maskinen skall reagera när tummen rörs... :)