Watermod Edge700-02

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har haft funderingarna ett tag på att skaffa en maskin att åka med i sommar men pengarna har inte riktigt räckt till förrän ett par dagar sedan när jag fick möjligheten att köpa den här maskinen till ett riktigt bra pris, så det var inget att fundera på och hämtade den direkt.

Har kollat in sm-reglementet och tänkte följa reglerna därifrån i byggandet för att det ska vara möjligt att testa på någon deltävling i sommar.


Det som hittils ska göras är:

*täta allt med silikon kring buk och främre del av tunneln.
*Rensa och täta huv men endå få in någon slags kylluft.(delvis gjort)
*Sänka framvagnen. (gjort)
*Byta matta till fräsch 32mm som följde med.
*Gå igenom motor, byta alla packningar.(gjort)
*Söka orsak till bludder på låga varv, har inte kollat förgasarna än.
*Byta ut tank mot 5L dunk med avluftning.
*Montera en tät "torpedvägg" där tanken suttit och troligtvis ta insugsluft därifrån.
*Byta till SLP skidor som jag fick med.
*Montera godkänd lång stänklapp med stoppremmar enligt reglementet.
*Gå igenom boggie och klura ut i vilken vinkel den ska monteras.

Första vattenprojektet och första gången på vatten så alla tips är välkommna!

Lite bilder på maskinen:





Bytte ut mätarna mot meshtyg för att få ut mer värme från motorn.


Nya packningar och nyhonade cylindrar, strax över 9kg komp i båda.


Ungefär där dunken kommer hamna och framför den ska "torpedväggen" fästas.


Något lägre än innan.



Uppdateringar kommer eftersom :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Det här kommer följas, bygger just nu själv en edge 600 watermod.

- Har flyttat upp boggien till övre hålet bak och flyttat om sax fram samt dragit bak och ner infästningen, flyttat främre dämpare till hålet framför axeln. Även tagit lös balataremmar och ska göra så jag kan justera dom.

- Framvagn är avsmalnad 12cm per sida och uppdragen, byggt en slät "bukplast" under så den blir helt slät under ända ut till tralingarmarnas kanter.

- Portad 600 motor med dränering och även på gasarna.

Men torpedvägg lät inte alls som en dum idé, slippa den där f*rbannade olje/luftburken.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Kul då kanske vi kan bolla lite tankar med varandra!

Är ju helt ny på det här men som jag förstått vill man ha boggien så att man får så lite skidtryck som möjligt alltså att ställa den lågt bak och högre fram som du säger. Men jag hade tänkt börja med att bara flytta upp den bak för att inte få så mycket brantare attackvinkel som bromsar i vattnet?

Jag hade också tänkt smalna av min framvagn men bestämde mig för att först få ihop allt det viktigaste och testa den på vatten så man får en känsla för vad som behöver göras utöver det jag listade i början av tråden.

Nä jag tror en torpedvägg kan fungera riktigt bra faktiskt både för att stänga ute vattnet och ge motorn fräscht syre. Lägg gärna upp en bild på dräneringarna eller förklara för det lät inte heller så dumt! :)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Dom här pluggarna(inringat i rött) borde duga till att göra drenering i vevhuset av även om man får lyfta upp maskinen bak för att allt ska rinna ut?

 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Hann inte med att göra så mycket idag men har iallafall lyft ur motorn för att fixa dränering från vevhuset, passade på att göra rent en del också som verkligen behövdes innan jag kan gå lös med silikontuben.

Upptäckte också att en av kablarna till TPS:en hade gått av(den svarta) så kan ha hittat orsaken till den dåliga gången och gassvaret på låga varv?

Inte det roligaste att torka barr och olja.






Tänkte montera ventilerna här istället för pluggarna som redan fanns i blocket.(hålen vid motorfästena)


Har också börjat fundera lite på dubbelskrovet på variatorsidan.


Allt för idag :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Du tänker rätt angående boggievinkeln, min är nu justerad så att med uppdragna skidor så är dom runt 10cm ovanför backen när hela mattan står i backen. Släppte på spänningen till mattan det som gick sedan flyttade jag bak och ner främre fästet, behöver knappt spänna mattan något nu efter omflytten.

Precis dom hålen på blocket har jag använt som dränering, ska bara fundera ut hur jag ska få till kranar/plugg och vart dom ska dras ut genom bulk.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Såg att du funderar på SLP rör, inte funderat på portning ? Kan ju vinna riktigt mycket gassvar och även ett par hästar på toppen :)

edit.
Såhär såg mina 600 cylindrar ut före vs efter







 
Last edited:

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Ja jag har hittat ett par begagnade till bra pris så blev ganska sugen! Jo visst har jag funderat på det men jag har inte kunskap kring det så måste lämna bort dom isånafall till någon kunnig och det känns tight i min tidsplan att hinna med det och träna en del innan 20juni när det är deltävling i Sveg, har även en student att ta och jobb därimellan ;)

Finns det mallar att få tag på om man vill porta själv så man kan se hur mkt som ska bort?

Och är det meningslöst att jag monterar slp pipor om jag inte portar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Ja jag har hittat ett par begagnade till bra pris så blev ganska sugen! Jo visst har jag funderat på det men jag har inte kunskap kring det så måste lämna bort dom isånafall till någon kunnig och det känns tight i min tidsplan att hinna med det och träna en del innan 20juni när det är deltävling i Sveg, har även en student att ta och jobb därimellan ;)

Finns det mallar att få tag på om man vill porta själv så man kan se hur mkt som ska bort?

Och är det meningslöst att jag monterar slp pipor om jag inte portar?
Finns det Slp tvin pipes till 700 02? Jag kan inte se det på Slp hemsidan. Det är svårt att säga om de ger så mycket på oportat men med portning kan de ge 10hk +. Utan portning måste man gissa vilt men jag tycker det bör ge 5-8hk och visst funkar det bra på vatten. Linda piporna med bandage och kör inte för trång stinger så håller det bra och de blir inte känsliga för vatten. Enda kruxet är att du måste bänka den för det är svårt bestycka in den på sjön och lätt att smälta kolvar då det går tungt hela tiden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Och är det meningslöst att jag monterar slp pipor om jag inte portar?
Hade det vart en 800 utan knacksensor så hade jag direkt sagt att köp och montera. För då får du 150 stabila hålla fullgas länge hästar utan portning. Men 700an är jag tyvärr inte lika säker på...
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har varit dålig på att uppdatera det senaste men det har varit mycket med studentiderna nu, har iaf fixat allting jag listade i början förutom stänklapp och bytt skidor. Har hunnit testat den på vattnet och det gick ganska bra men en sänkning blev det iaf pågrund av förarfel:) och nu har jag en dålig gnista men har lagt cdi-boxen på tork och hoppas på att det är fukt i den som är boven! ska fixa bilder på det senaste jag fixat och uppdatera med det!



 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Körde maskinen mer efter sänkningen så problemet med gnistan har kommit nu när den stått nån dag(i varmgarage)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Dra isär alla kontakter du kan hitta och blås rent,, fettfyll dem o kolla gnistan igen. Byt även stift o för de kan ha fått kortslutning.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Kul att se :) hur bra skulle du säga att den "bär" på vattnet ? järnet för att hålla den flytande eller går det att släppa ner skidorna och slöåka på halvgas ?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Kul att se :) hur bra skulle du säga att den "bär" på vattnet ? järnet för att hålla den flytande eller går det att släppa ner skidorna och slöåka på halvgas ?
Har fått tbx gnistan stadigt nu sen jag torkade boxen.

Än har man väll kört för lite och fegat med högre fart än man behöver egentligen men det känns som att den har bra bärighet, inga problem att starta någon meter från strandkanten och det behövs absolut inte stummas för att hålla den på ytan. Det jag blev mest överraskad av var hur otroligt lättsvängd den var även fast jag inte smalnat in framvagnen, reagerar på minsta vikt man lägger på ena sidan och det var anledningen till första sänkningen innan jag förstått hur lite man behövde anstränga sig för att få den och svänga.

Fungerar fint med tätningen och dubbelskrovet jag ordnat, fick inte ens vatten på remmen innan jag stängde av maskinen när jag tappat all fart och den var påväg rakt ner under ytan :)

Enda problemet jag har är att när jag hållt fullt ett par sträckor vill den inte gå riktigt rent och varva ur, tänkte testa bestycka ner lite för 500 som är orginal känns väl stort i sommarvärmen, även kolla igenom variatorerna.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Märkte på min 600 nu när jag satt ihop den att gassvaret vart sämre och gick surt när jag stoppade på luftburken, började mäta lite och förgasarna som är 38mm vill ha R x R x 3.14 = 1133 x 2 = 2267mm3 vid fullgas. Trattarna som är inuti luftburk har tillsammans bara 1061mm3 och öppningen överst bara 2122mm3.

Kapade nu bort konan på öppningen och tog ur trattarna ur luftburken och nu går den mycket renare igen :) Inbillar mig att den pga sommarvärmen får den för mycket soppa men när den nu får mer luft utan strypningar i luftburken tar dom ut varandra.