action kamera,vilken är bäst?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Söker en kamera att ha både på skotern och geväret,vad ska man ha?
krav som jag har är att man ska se en bit ifrån kameran,alltså vill ha en skarp bild på 50-70 meter också så man ser vad som filmas,lätt att använda och prisvärd

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Bäst är Gopro. Gillar inte kyla nämnvärt och känns lite overkill i vissa lägen men kanonbild och miljarders olika inställningsmöjligheter.

Jag kör contour roam2. Få inställningar och inte lika galet många upplösningar men den funkar alltid..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.047
113
Stora Blåsjön
Ska du filma och se vad det föreställer på 50-70m så går nog alla actionkameror bort då dom har oftast väldigt mycket vidvinkel. Tex filmar man något från 5meters håll med en gopro så ser det ut som det är 25m bort.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ska du filma och se vad det föreställer på 50-70m så går nog alla actionkameror bort då dom har oftast väldigt mycket vidvinkel. Tex filmar man något från 5meters håll med en gopro så ser det ut som det är 25m bort.
Gopro har väl förövrigt mest graders vidvinkel "fish-eye"?
Förr var det så iaf.

schtekarn

Ny medlem
12 jun 2014
4
0
1
på skotern
Det dåliga på gopros är att man ser inte hur marken lutar, har prövat filma då man är och leker i backar men på filmen ser det ut som att det är rakt fram.

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Det dåliga på gopros är att man ser inte hur marken lutar, har prövat filma då man är och leker i backar men på filmen ser det ut som att det är rakt fram.
Vilken gopro kör du med? på black edition + ska det nog inte vara några problem

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Javisst...

http://www.dustinhome.se/product/5010666007/drift-innovation-ghost-hd-1080p/

Annars kan jag rekommendera dessa.

http://www.helmetcameraoutlet.com/

Jag köpte min kamera från dom för en massa år sedan, ett helt kitt med minneskort, hjälmfästen, sugkopp, ext. mikrofon och extra batterier. Ett batteri var dött det tog inte laddning så dom ville att jag skulle mäta upp det. Efter att jag gjort det dom ville så undrade dom hur dom kunde kompensera mig så dom skickade mig två nya batterier utan kostnad och utan TJAFS.

Jag har haft min kamera sen 2011 och har aldrig haft nått problem med den.

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Tack Martini! Nu vill jag veta mer:), har aldrig hört om den där kameran förut, har varit helt inställd på att köpa en gopro, skärmen är en grym fördel enligt mig, men finns det nackdelar?, är det sämre film/ljud kvalite osv?, är ju lite billigare än en Gopro med.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vilken gopro kör du med? på black edition + ska det nog inte vara några problem
Det är vidvinkeln som kameran filmar i som gör att allt ser platt ut.

På GoPron:n som nämns så går det att filma i Ultra Wide, Medium, Narrow.

Kör man i Narrow så kommer man se lutningen bättre.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag ser bara fördelar med skärmen och på senare modeller är skärmen större så ännu bättre :D På min kan man ställa hur länge skärmen skall var tänd, alltid på eller några sekunder/min vilket är bra för att spara batteri.

Bild/ljudkvalitet vet jag inte, jag har aldrig jämfört och ska det vara rättvist så kan man nog inte sitta på youtube och jämföra heller eftersom youtube gör sitt med filmerna. Jag har kört mina filmer på full hd tv och stereoanläggningen samt projje dock bara hd-ready och jag tycker att både bild och ljudkvalitet är kalas.

Här har du ett klipp, hoppas det hjälper. Jag tror du blir nöjd!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_A_QGwTKCTM[/video]

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
om man nu bara ska se på frågan isig, Vilken kamera är bäst?
Så är svaret kort o gott GOPRO BLACK +.. vinner testerna och har störst utbud av fästen med mera..
sen tror jag man ska titta lite på vad börsen säger, sen har ju alla lite olika tycke o tänk..
men än idag finns de inget som är billigt och bäst..!

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
om man nu bara ska se på frågan isig, Vilken kamera är bäst?
Så är svaret kort o gott GOPRO BLACK +.. vinner testerna och har störst utbud av fästen med mera..
sen tror jag man ska titta lite på vad börsen säger, sen har ju alla lite olika tycke o tänk..
men än idag finns de inget som är billigt och bäst..!

Sen om man läser trådstarten så är det egentligen inte en vidvinkel-actionkamera TS är ute efter utan mer en vanlig filmkamera som det går att filma med bra skärpa på längre avstånd.

Bästa kombon hade ju varit: Prestanda som dessa: http://www.red.com/products men i "hjälmkamera-format" och under 5000:- Vilken killer det hade varit, konstigt att inte någon gjort någon sådan. ;)

*Disclaimer, väldigt mycket ironi i det sista stycket.*