Skillnad RMK 600 144" och Switchback Assault 600 -14

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
2 helt olika skotrar.. vad är likheten?

vi börjar väl framifrån. Annan framvagn, annan spårvidd, andra dämpare, annat styre, andra fotsteg, annan attackvinkel, andra drivhjul, annan vikt sen äre lite småsaker som annan stänklapp osv.. Lär ha missat en hel del.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Fotstegen är väl samma. Tycker inte att det är stora skilnader med en bredare framvagn och andra dämpare. Skulle han säga rmk 155 så kan jag hålla med om att det är stor skillnad.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Har RMK 600 samma styrstång/vinkel/pyramid som Switchback eller är den som på PRO-RMK och de större RMKarna?
För det är ju en rejäl skillnad bara där. =)

Millner

Medlem
4 dec 2013
42
1
8
Tror FOX rider har rätt, 155:an har ju riktiga RMK fotsteg. Men variatorsetup, drevning och så då?
Någon som kört båda och jämfört? Det är ju lättare att hitta en RMK till bra pris än Assaulten,
ett alternativ kan ju vara att köpa RMK:n och byta till bättre stötdämpare eftersom,hmm.

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Det är samma vinkel på styrstången, samma tunnel och samma drevning.
Assaulten har 3 st bakre vändhjul och rmkn har bara 2 inre.
Boggieskenorna är i stort sett lika men assaultens är förstärkta.
Assaulten har en annan bromsskiva.
Attackvinkeln är ju olika men den går att ändra till rmk-vinkel på assaulten.
Om man går in på parts.polarisind.com kan man jämföra skotrarna med drevning, fjädrar osv.
Kompisen har en assault och jag har rmkn. Han vill ha smalare framvagn och jag vill ha bättre dämpare.
Är nog hugget som stucket vilken man väljer

Millner

Medlem
4 dec 2013
42
1
8
Tack för ett uttömmande svar, är du nöjd med 600an eller saknar du extra kräm ofta?

Millner

Medlem
4 dec 2013
42
1
8
Har inte fått tummen ur, men nu är det nära!
Är det okopplad boggie på swb assaulten och hur mycket skiljer spårvidden jmf. med Rmk 600 144"

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Har inte fått tummen ur, men nu är det nära!
Är det okopplad boggie på swb assaulten och hur mycket skiljer spårvidden jmf. med Rmk 600 144"
Ja det är okopplad boggie på Assaulten.S pårvidden på RMKn är 99,1 med smalaste inställningen, Assaulten har 108 i cc.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
För att komplicera frågan ytterligare har 600 Indy Voyageur samma chassie om du skruvar av lastracket... Skiljer i variatorer och dämpare tror jag. Å andra sidan får du elstart och kraftigare frontbåge på köpet. Fast till ett lägre pris. Beror på vad man värderar!