yamaha phazer turbo ljuddämpare

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Hej jag har en yamaha phazer mtx turbo 2007 som jag tycker låter lite högt så ja undrar om nån har nått bra tips på hur jag kan få den å låta mindre men inte tappa nån effekt? Kan man andvänd original ljuddämparen på nått sätt?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hej jag har en yamaha phazer mtx turbo 2007 som jag tycker låter lite högt så ja undrar om nån har nått bra tips på hur jag kan få den å låta mindre men inte tappa nån effekt? Kan man andvänd original ljuddämparen på nått sätt?

Vilken Biltemadämpare som helst bör fungera. Skaffa en som passar i storlek och bygger på både absorbering av ljud och reflektion av ljud. Dvs undvik rena absoberingsdämpare (typ slip-on) då de inte dämpar asbra. De som är gjorda som bakre ljuddämpare på bil är oftast mest tåliga mot rost då de är gjorda för att motstå kondens. Själv så modifierade jag MCX-dämparen (rostfri) och det blev tyst och bra. Kolla i min byggtråd så tror jag att det framgår hyfsat hur jag gjorde. Det bör ju gå att modifiera originaldämparen också men jag är osäker på hur den ser ut rent flödesmässigt? Tror nog inte att den är trängre än tex MCX..?

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Kollade på din tråd men fatta inte riktigt hur du har gjort. Har du lagt igen rätta utgången och borra hål i andra änden och satt i ett rör som är 130mm långt?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hmm, såg att det inte var speciellt bra beskrivet i tråden... Öppnade bakre gaveln först och byggde om den till en vanlig reflektionsdämpare (rensade vänstra sidan). Flyttade samtidigt avgasröret för att få den likna originaldämparen. Avgasrörets instick är ett "dubbelväggigt" rör med dämpmaterial mellan. Inre röret är perforerat.
En smidigare lösning är att besöka din lokala avgasfirma och be att få botanisera i deras utbud. Det lär finnas reflektionsdämpare som passar för en spottstyver. Flödet i valfri bildämpare duger då dessa oftast är till för motorer i tvålitersklassen.

Såkallade "fullflödes" absoberingsdämpare sänker ljudet betydligt sämre.