Phazer Mtx dragkrok

Niklas N

Medlem
17 okt 2014
6
0
1
Stockholm
Hejsan.

Ny på forumet och hoppas få ta del av den samlade expertisen.

Har precis ersatt min 2008 Venture lite(ska ut till försäljning snart om nån letar) med en 2012 Phazer Mtx.
Får som bäst till 5 helgers åkning per säsong varav 1-2 med familj. Så prio ligger på friåkning utanför led men jag måste kunna dra ut familjen i pulkan.

Vad exakt behöver jag fixa(kommer ej byta skoter)?

Har hittat förstärkningsbåge ex dragkrok för 1995kr på nätet. Helt vansinnigt för en bockad stålstång. Finns det nåt alternativ, vad jag kan se så är det ingen extra förstärkning som motiverar priset? Behövs det extra förstärkning?
Har annars en smed som bygger om och pulverlackar originalet för samma/mindre pengar samt att jag även får frontbågen pulverlackad.

Jag väger styva 115kg en bra dag, fullutrustad fru på det samt pulka med elaka dvärgar i så har jag förstått att boogiedämparen kommer kollapsa.
Går det att justera/schimsa originaldämpare/fjäder eller är det bara att byta ut?

Nu har jag bara provkört på gräsmatta men den känns ändå understyrd som alla yamahas jag kört. Lösning på det?

Hoppas nån orkar läsa och svara.

Med vänlig hälsning,
Niklas

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hejsan.

Ny på forumet och hoppas få ta del av den samlade expertisen.

Har precis ersatt min 2008 Venture lite(ska ut till försäljning snart om nån letar) med en 2012 Phazer Mtx.

Får som bäst till 5 helgers åkning per säsong varav 1-2 med familj. Så prio ligger på friåkning utanför led men jag måste kunna dra ut familjen i pulkan.

Vad exakt behöver jag fixa(kommer ej byta skoter)?

Har hittat förstärkningsbåge ex dragkrok för 1995kr på nätet. Helt vansinnigt för en bockad stålstång. Finns det nåt alternativ, vad jag kan se så är det ingen extra förstärkning som motiverar priset? Behövs det extra förstärkning?

Har annars en smed som bygger om och pulverlackar originalet för samma/mindre pengar samt att jag även får frontbågen pulverlackad.

Jag väger styva 115kg en bra dag, fullutrustad fru på det samt pulka med elaka dvärgar i så har jag förstått att boogiedämparen kommer kollapsa.

Går det att justera/schimsa originaldämpare/fjäder eller är det bara att byta ut?

Nu har jag bara provkört på gräsmatta men den känns ändå understyrd som alla yamahas jag kört. Lösning på det?

Hoppas nån orkar läsa och svara.

Med vänlig hälsning,

Niklas

Original båge duger att dra med, svetsa dit ett drag bara.

Börja med att ställa dämparfjädern och boggieförspänningen på max. Byt inget, förrän du sett att det inte fungerar. Dämparen i sig brukar inte hålla för de som kör hårt, min håller än, men...

Jag bytte original "spindlarna" mot ett par från Nytro -09 och framåt. Dessa ger ett annat försprång. Sen svarvade jag om övre kulled så det gick att ställa en rejäl camber. Se även till att du har bra med toe-out (automatiskt tippskydd då skotern går upp på en skida). Shimsa även skidgummina i bakkant så mycket du kan.
Jag bytte även skidor.
Min är helt perfekt nu.

Viktigaste modifikationerna (om du inte pallar fixa allt) är att ordna en rejäl camber och shimsa skidgummina och ställa toe-out.
Kolla i min tråd på projektplatsen om du är nyfiken på hur jag har gjort. Tar en eftermiddag att fixa. Jag har en hiskelig camber, det fungerar för mig. Andra har betydligt mindre och är nöjda.

http://forum.snowmobile.se/showpost.php?p=534906

Reactions: teecer

Niklas N

Medlem
17 okt 2014
6
0
1
Stockholm
Tack för svar.

Byta ut spindlar och bygga om saker blir det inte tal om. Provar först det som går på befintliga delar.

Tips på var man hittar bra priser på det som behövs till service samt nya slides? Eller är det bara att med sig stora plånboken och knata in på lokala yamaha-butiken?

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
modshop.se har slides å yamaha butiker kan säkert få fram.
Själv precis bytt slides, blev Dupont slides från modshop. Dom ska tydligen va riktigt bra.

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Om du ökar på skidtrycket litet, så skall understyrningen gå ned en del.
Har du en som kan göra en egen draganordning till ett vettigt pris så är det väl bara att köra på det? 2000 SEK för ett bokat rör håller jag om att det är litet för mycket. Ställ dig vid sidan om skotern och försök fundera ut vart krafterna kommer att hamna, så förstärker du på de ställena.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sjukt nöjd med min skoter men saknar helt klart phazern, den var riktigt trevlig! Svarva ner övre kullederna och se upp med glappa bussningar i framvagnen... Nu gjorde jag rätt mycket med min men kullederna till en som är händig med svarven. Gjorde störst skillnad enligt mig.