Negativ camber Phazer bla

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej
Har en Phazer MP som understundom kan upplevas som lite tippig och undrar om ni som förändrat cambervinkeln upplevt någon förändring till det bättre?
Ev. nackdelar? tungstyrd kanske?

Har sett mått på förkortningar av övre länkarmen på 2,5 mm (verkar lite) och upp tom till 33 mm (verkar väldigt mycket)

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hej

Har en Phazer MP som understundom kan upplevas som lite tippig och undrar om ni som förändrat cambervinkeln upplevt någon förändring till det bättre?

Ev. nackdelar? tungstyrd kanske?

Har sett mått på förkortningar av övre länkarmen på 2,5 mm (verkar lite) och upp tom till 33 mm (verkar väldigt mycket)

Jag har svarvat av övre kulled och förlängt gängen på den. Just nu har jag en närapå absurd camber och det fungerar strålande. Men det är väldigt lätt att shimsa tillbaka med brickor om man skulle vilja det.

Jag har ju gjort en del andra småförändringar utan egentlig kostnad och sammantaget är det en gigantisk förändring till det bättre.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Om det är en MP så måste det väl ändå vare en Venture och inte en Phazer, eller?!?!? Det kanske är samma lösning på problemet dock oavsett modell, det har jag ingen aning om men jag antar att det skiljer en hel del på chassiet mellan Venture och Phazer då den ena är en storleksordningen som en val och den andra mer som en mygga...

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Om det är en MP så måste det väl ändå vare en Venture och inte en Phazer, eller?!?!? Det kanske är samma lösning på problemet dock oavsett modell, det har jag ingen aning om men jag antar att det skiljer en hel del på chassiet mellan Venture och Phazer då den ena är en storleksordningen som en val och den andra mer som en mygga...
Enl. Yamahas manualer, rephandböcker mm tillhör den Phazerfamiljen, det korrekta namnet på Multi Purposen lyder: PZ50MPW, Venturen heter: PZ50VTW, en "vanlig" har beteckning PZ50W
Men du kanske vet bättre???

Reactions: walden

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Nä jag har bara aldrig hört talas om en Phazer MP. Jag försökte googla den också men jag kan inte direkt hitta någon Phazer MP. Jag såg dock nu att benämningen PZ50MPW finns men jag har inte förstått hur den ser ut. Ser den ut som en Phazer eller som en Venture och om det är en phazer, vad skiljer då mot en som inte heter MP.

Yamahas beteckningar är ju lite lätt luddiga för min Nytro RTX SE heter på Yamaha språk FX10RTRSYL

Man lär sig nåt nytt varje dag...

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
720
82
28
Norderåsen
Enl. Yamahas manualer, rephandböcker mm tillhör den Phazerfamiljen, det korrekta namnet på Multi Purposen lyder: PZ50MPW, Venturen heter: PZ50VTW, en "vanlig" har beteckning PZ50W
Men du kanske vet bättre???
Samma grund, delar många komponenter med phazer ja men det är som eing9911 säger, att jämföra en val med en mygga.

PZ50VTX = Venture Lite
PZ50MPX = Venture Multi Purpose

Venture Multi Purpose
http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/snoskotrar/light-utility/Venture-multi-purpose.aspx

Phazer börjar också på PZ50 men med andra tillägg efteråt tex Phazer M-TX heter PZ50MTX