Yamaha sxr 600 motorproblem

Star250

Välkänd medlem
9 jan 2011
116
0
6
Mariefred
Hallå alla skoterfantaster!

Skotern har stått sen i våras under en presening med halv tank. När jag skulle starta upp den i veckan var den svårstartad o den gick inte bra. Den går bra på choke på tomgång men stänger man av den låter det som den börjar gå på 2 burkar efter ett tag o smäller av ljudliga avgasmällar så vågar inte fortsätta gasa. Slår jag över på choke igen knattrar det som det ska igen.

Vad kan va felet? Förslag o teorier tack
 

Star250

Välkänd medlem
9 jan 2011
116
0
6
Mariefred
Tack.Okej nåt att tänka på när man ska rengöra dem? Ska man ta bort dem helt o bara blåsa på med tryckluft? Sitter det inte nån vajer i varje?
 

Star250

Välkänd medlem
9 jan 2011
116
0
6
Mariefred
Fast den går ju som en påse nötter även då jag gasar mer verkar som den får för lite soppa eller nåt?
 

subaru1800

Medlem
5 feb 2014
42
1
1
Umeå
Det kan också va PGA skit i förgasarna. Rengör dom och se om det blir bättre.
Du kan använda tryckluft eller lägga dom i ett bensinbad
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Verkar ju Iofs vara en -02 men Yamahas triplar var kända för att vrida vevaxlarna mer och mer. Så de gick sämre och sämre.

Var väll mest förekommande på -98/-99 men kan ju vara idé att kolla.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Srx hade största problemen då de hade effekt som förstörde vevar på löpande band


Men även de mindre motorerna hade problem, speciellt de som gått längre där utmattning orsakat problemet istället för effekten.

Men fortfarande, liten risk att det skulle vara det, jag slänger bara in möjligheten.
 

Star250

Välkänd medlem
9 jan 2011
116
0
6
Mariefred
Jo kom på ska man byta bränslefiltret när man ändå är igång o vart sitter det?

Min maskin är frisk i motorn bara gått 350 mil. Gick bra i vintras men var efter den stått still ett halvår det blev såhär.
 

Star250

Välkänd medlem
9 jan 2011
116
0
6
Mariefred
Tittade ned i motorrummet men att ta bort förgasarna såg inte lätt ut. kablar o slangar överallt. Tips o råd kanske har ni nån video på det?
 

Star250

Välkänd medlem
9 jan 2011
116
0
6
Mariefred
hej. Hissade upp bakänden så jag kunde varva mer o från 6-7 tusen varv verkar den gå perfekt o på alla cylindrar men släpper jag ned den o på tongång så dör den. Kan det vara igensatta lågfartsmunstycken o påverkar detta även tomgången?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Låter precis som igensatta lågfartsmunstycken,skruva loss dom så att du kan dra en ståltråd genom.
Då kan du blåsa genom gasaren bättre.
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
hej. Hissade upp bakänden så jag kunde varva mer o från 6-7 tusen varv verkar den gå perfekt o på alla cylindrar men släpper jag ned den o på tongång så dör den. Kan det vara igensatta lågfartsmunstycken o påverkar detta även tomgången?
Svar ja!
 

Star250

Välkänd medlem
9 jan 2011
116
0
6
Mariefred
På tal om nåt annat. Nån som bytt bränslefilter o vet vart detta sitter på denna?

Kollat på sprängskiss o ska tydligen ligga i tanken. Frågan är nu bara hur man får fatt den?
 
Last edited:

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Ska sitta ett lock på tanken bakom luft burken å där kan man fiska upp slangen. I alla fall på min srx som ja hade