Första skotern, lekmaskin

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tjena, tänkte köpa första skotern i vinter nu om det blir någon snö vill säga. Men är osäker på vad som passat mig bäst.. Kört endel skoter förr men aldrig haft egen. Kommer mestadels leka med den. Prisklass är inte helt säker på men 20000-60 000 har främst kollat på 600 E-tec så som lynx rave re 09-10 men kanske man ska skippa E-tec? Ganska okunnig maskin mässigt så vet inte etec, färgsare eller insprut är att föredra?
 

subaru1800

Medlem
5 feb 2014
42
1
1
Umeå
E-tec maskinerna är insprut och är soppasnåla om man jämför med förgasarmaskiner.
Förgasarmaskiner drar mer soppa men är enklare att skruva i om något går sönder.
Jag tycker att du ska satsa på en e-tec maskin om du inte är kunnig motormässigt.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Okej. Finns en renegade x 800 05a 34000 450 mil i hembyn men inge etec så kanske ska skippa titt på den:)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Ja, vill du slippa motorrenovering och skruvning så bör du undvika rotax 800, iallafall innan e-tec(2011) :)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Köpte en -09 mxz 600e-Tec som nybörjare och smiskade närområdetes leder mer än engång och körde 150mil på 6veckor runt de närliggande kommunerna.
Olja/sås/service/ var så snålt att jag ifrågasatte hur det var möjligt.
Säsongen efter fich skoten smaka på fler mil framför allt längre bort från leden.
Brände runt i skogarna i närliggande områden och fick ihop 250 mil innan Chefen tog över skotern och åkte 150 mil innan han bytte in den mot längre maskin. Nåt år senare dyker den upp på blocket med 700mil under huven. Nya ägaren ser ut att var minst lika pedant som vi tidigare ägare varit.
Ser ut att följt den röda tråden med att hålla rent från topp till tå.
Så va fan! I mina ögon är valet lätt! 600 E-Tech renegade backcountry!
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Ja, vill du slippa motorrenovering och skruvning så bör du undvika rotax 800, iallafall innan e-tec(2011) :)
Jasså, den var iallafall lågmilad vet inte om den finns kvar nu :/ i och med första skotern vet jag inte om jag ska ta en äldre och möjligen uppgradera nästa säsong..
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Köpte en -09 mxz 600e-Tec som nybörjare och smiskade närområdetes leder mer än engång och körde 150mil på 6veckor runt de närliggande kommunerna.
Olja/sås/service/ var så snålt att jag ifrågasatte hur det var möjligt.
Säsongen efter fich skoten smaka på fler mil framför allt längre bort från leden.
Brände runt i skogarna i närliggande områden och fick ihop 250 mil innan Chefen tog över skotern och åkte 150 mil innan han bytte in den mot längre maskin. Nåt år senare dyker den upp på blocket med 700mil under huven. Nya ägaren ser ut att var minst lika pedant som vi tidigare ägare varit.
Ser ut att följt den röda tråden med att hålla rent från topp till tå.
Så va fan! I mina ögon är valet lätt! 600 E-Tech renegade backcountry!
jo dom låter väldigt trevligt maskimerna men funderar fortfarande på billigare 800 och byta nästa säsong som sagt!
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
jag skulle rekomendera en lynx rave 550f som är luft kyld går inte lika hårt men billig försäkring soppasnål och billiga delar
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
jag skulle rekomendera en lynx rave 550f som är luft kyld går inte lika hårt men billig försäkring soppasnål och billiga delar
Jag skulle inte rekommendera en rave 550f. Det sitter en fläktmotor i vilket gör att den drar lite mycket bränsle. Och när jag säger mycket så menar jag inte att den är måttlig. Den bokstavligt talat äter bensin så skaffa ett bonuskort på shell. De får köpa in en tankbil bara för dig.
Dessutom skär dem ofta och helt utan anledning. Att renovera motorn kommer du att se som en trevlig hobby lite sisådär på sidan om.
Rolig att köra är den inte heller. Slö som få och oerhört tragisk.

En genomsnittlig människa behöver en 550 lika mycket som en kula i huvudet.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Jag skulle inte rekommendera en rave 550f. Det sitter en fläktmotor i vilket gör att den drar lite mycket bränsle. Och när jag säger mycket så menar jag inte att den är måttlig. Den bokstavligt talat äter bensin så skaffa ett bonuskort på shell. De får köpa in en tankbil bara för dig.
Dessutom skär dem ofta och helt utan anledning. Att renovera motorn kommer du att se som en trevlig hobby lite sisådär på sidan om.
Rolig att köra är den inte heller. Slö som få och oerhört tragisk.

En genomsnittlig människa behöver en 550 lika mycket som en kula i huvudet.
känner nog också att 550 är väl slö för det jag vill göra.. men e-tec eller inte är ju frågan iom jäkla prisskillnad på första hojj
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Just nu ligger en snopro 500 ute på blocket för 43k.

Den skotern har en motor tillverkad i Japan av Suzuki. Suzuki har rykte om sig att vara världens bästa tillverkare av tvåtaktsmotorer. Den motorn är visserligen liten men den har ett sådant underbart klipp och sådan rapphet att du glömmer att det står 500 på huven och inser att "shit den här går ju som en e-tec 800". Den bygger effekt snabbare än lucky luke drar sitt vapen och den har en enorm urkraft i stil med hooverdammen.
Alltsammans är satt i ett chassi som har vunnit alla race som arctic cat har ställt upp i med och en körkomfort som var stilbildande. Dämparna är ett av mänsklighetens största framsteg och de kan ta emot halvfeta skoterturister som hoppar i snödrivor och stå emot kärnvapenanfall.

Kort sagt.
Ge upp med de där jävla brp-maskinerna och köp en riktig skoter för fan.