Hur ofta stryker veven lr staken med?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Motorn i fråga är en rotax 700 -01(MXZ).
Den har skurit på ena cylindern. Den sitter monterad i skotern och mer än så vet jag inte.
Förmodligen har väl cylindern fått sig en salva.
Hur ofta blir veven skev eller måste göras något åt?
Finns de nått jag kan kolla när jag ska kika på maskin?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Är det inte permanentsmorda lager i den där som man antingen bör byta ut eller så borra om så de blir oljesmorda. Eller det kanske bara var 800 motorerna?
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Har för mig att det är generellt så på rotax serie 3. Och har även fått för mig att det är serie 3 i den maskinen.
Rätta mig om jag har fel.

Vet inte varför den skurit på ena cylindern, men frågan är om chansen är stor att veven blivit skev?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Veven brukar tåla ganska mycket stryk men det är omöjligt att säga generellt utan att veta omständigheterna när den skar. Men det är större risk att vevstaken fått sig en smäll än vevaxeln.

Att öppna en skuren motorer är nästan som kinderägg... Det är överraskning & leksak men ingen choklad :(
 
Last edited:

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Okej! Ja, att staken fått stryk antog jag var nästan mer regel än undantag.
Men ska fråga om hur det gick till när den skar, om den gått snålt på olja eller soppa på ena cylindern.
Hur som helst måste jag ju ändå försöka åtgärda problemet till varför den skurit.
Tanken är ju mest att jag ska ha något att syssla med, och då jag ärligt talat saknar att skruva så tänkte jag att reparera en skuren motor är ett projekt som kan få ta lite tid.

Men får se som sagt, ska fråga lite mer kring omständigheterna kring själva "skärningen" och se vilka slutsatser man kan dra utifrån det.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har för mig att det är generellt så på rotax serie 3. Och har även fått för mig att det är serie 3 i den maskinen.
Rätta mig om jag har fel.

Vet inte varför den skurit på ena cylindern, men frågan är om chansen är stor att veven blivit skev?
Stämmer bra att du har serie 3 snurra i den maskinen.
Så oavsett om det är 600, 700 eller 800 är det permanentsmorda lager på PTO-sidan, sedan kan det, beroende på årsmodell på blocket variera på MAG-sidan med permanentsmorda eller oljesmorda lager. Centerlagren är dock oljesmorda.

Oavsett, råder jag att skippa permanentsmörjningen och bygga om till oljesmörjning. Jag har gjort det på flera motorer och det funkar jättebra. Vet inte om det verkligen behövs, men jag brukar ställa på oljepumpen en liiiten aning efter ett sådant ingrepp.

Risk att veven blivit skev? Ja omöjligt är det ju inte. Men den kan ju även blivit skev efter några remsprängningar också. Så när veven är urplockad lägger du veven i ett V-block, om möjligt ett med dubbla lager i vardera änden, och mäter upp veven med indikatorklocka. - Går i nödfall också att kolla det med veven liggande i överdelen på blocket, men då måste du ha lagren monterade. Blir heller inte lika exakt eftersom C4-lagren har stora spel och kan bli lite felvisning på indikatorklockan.

Kolla så vevstakarna är raka, rätt axialspel i storändan att lagerspel är ok samt naturligtvis att stakarna inte blivit blåanlöpta.

Glöm inte att göra ren oljeinjektorerna i blocket. Har varit med någon gång om att dom varit lite igensatta. Kontroll och byte oljeslangar mellan oljepump och injektorer gör du ju per automatik.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk