Har för mig att det är generellt så på rotax serie 3. Och har även fått för mig att det är serie 3 i den maskinen.
Rätta mig om jag har fel.
Vet inte varför den skurit på ena cylindern, men frågan är om chansen är stor att veven blivit skev?
Stämmer bra att du har serie 3 snurra i den maskinen.
Så oavsett om det är 600, 700 eller 800 är det permanentsmorda lager på PTO-sidan, sedan kan det, beroende på årsmodell på blocket variera på MAG-sidan med permanentsmorda eller oljesmorda lager. Centerlagren är dock oljesmorda.
Oavsett, råder jag att skippa permanentsmörjningen och bygga om till oljesmörjning. Jag har gjort det på flera motorer och det funkar jättebra. Vet inte om det verkligen behövs, men jag brukar ställa på oljepumpen en liiiten aning efter ett sådant ingrepp.
Risk att veven blivit skev? Ja omöjligt är det ju inte. Men den kan ju även blivit skev efter några remsprängningar också. Så när veven är urplockad lägger du veven i ett V-block, om möjligt ett med dubbla lager i vardera änden, och mäter upp veven med indikatorklocka. - Går i nödfall också att kolla det med veven liggande i överdelen på blocket, men då måste du ha lagren monterade. Blir heller inte lika exakt eftersom C4-lagren har stora spel och kan bli lite felvisning på indikatorklockan.
Kolla så vevstakarna är raka, rätt axialspel i storändan att lagerspel är ok samt naturligtvis att stakarna inte blivit blåanlöpta.
Glöm inte att göra ren oljeinjektorerna i blocket. Har varit med någon gång om att dom varit lite igensatta. Kontroll och byte oljeslangar mellan oljepump och injektorer gör du ju per automatik.
Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk