gulf olja i yamaha phazer 2007

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tjena kan man köra på gulf olja istället för yamalube i phazern? Isånnafall vilken sort ska jag ha?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Självklart kan du köra valfritt märke bara du kör samma eller nästan samma viskositet som Yamaha rek. 0-30w / 0-40w /5-30w / 5-40w/ 0-20W och 5-20w är bra för kallstart och rek i de flesta skotrar och bilar som körs året runt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det har ju varit disskusioner om detta då Yamaha påstår att deras "envägslager" som drar runt motorn vid start blir dåligt vid användning av vanliga oljor. Finns väl en del fall där detta också hänt som påstås härleda till detta.

Så jag valde köra med Yamahas olja inte sås tor priskillnad om man räknar på allt man lägger på sin skoteråkning ;)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Chris: jag antar att du i ditt fall kan rättfärdiga i stort sett vilka inköp som helst med precis samma resonemang :bigsmile:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Chris: jag antar att du i ditt fall kan rättfärdiga i stort sett vilka inköp som helst med precis samma resonemang :bigsmile:
Det stämmer nog ;)

Vad gäller oljan var jag inne på samma spår eftersom jag i mina hemtrakter hade svårt att få tag i Yamahas olja. Men efter att ha pratat med några olika personer som jobbar med Yamaha och läst på nätet valde jag att beställa hem den oljan ändå.

Här är diskusionen där det även här på forumet kom input om att startmotorer byts pga av felaktig olja

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=50518&highlight=olja+phazer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
7 av 10 motorcycklar har envägslager till startmotor. Jag har ägt några hojar Husaberg 650 / higland 950/ HD Buell l1200cc och nu en KTM 990 alla med den typen av lager. Inga av dessa fabrikanter rek någon speciell olja så jag tror Yamaha lurar folk att de måste köpa deras olja.
Jag har läst om detta problem med envägslager på många hojmärken så det verkar vara vanligt att detta lager lämnar in med ojämna mellanrum. KtM 950 och tidiga 990 hade detta lager som en svaghet några år men det nämndes aldrig något om oljan. Ktm har uppdat lagret nu på senare årg så nu håller det riktigt bra utan specialolja.

Jag tror däremot att detta lager kan greppa dåligt och skära om man sopar i en 10-40w olja eller ännu värre 15-40w för den blir för seg vid vinter kallstart. Det kan vara sådana dårar som hällt i så trögflytande olja och kallstartat vid -20-30c som fått dessa problem och därmed förstört ryktet för andra oljer.

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tackar för alla svar ☺ men nu blev man ju osäker på vad man ska välja. Vad kostar yamahas olja? Andledning till att jag undra om man kan köra med gulf är för att jag kan få tag på det billigt. Men en till fundering kan jag köra med gulfs kedjehusolja?

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Det ska vara JASO MA och 0W-30 (om jag minns rätt). Kollade upp detta för några år sedan med min oljepimp och vi kom fram till att shell som tillverkar yamaluben bara säljer enlitersförpackningar i Sverige och det skulle bli dyrare än att köpa oljan direkt från Yamaha. När jag sökte då hittade jag ingen JASO MA olja med nämda viskositet.