"Skit mellan styre och dyna"

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Hade en diskussion med en medelålders herre från Piteå här om dagen då han var på besök hos grannen.
Skoter kom snabbt upp som samtalsämne.
Grannen som kör RMK förespråkade givetvis Polaris och talade gott om denna lössnö-maskin.
Efter att sänkt 2-3 öl vardera kom Piteå-bon med följande kommentar:
"Att lössnö maskinerna säljer så förbannat är inte så konstigt...Folk har ju gått å blitt rädd för kortmaskinerna. Nå j*vla idé att man int kan köra i snö om de int e en matta lång nog å täcka hela borde på en kräftskiva. Tror de e mycke skit mellan styre & dyna ute på skotrar idag".

Kunde inte undgå att vika mig dubbel av skratt då han var stenseriös när han berättade det :D
Sen kom jag på en sak som Chris Burandt säger i någon av 509: filmerna.
Att det idag är ytterst få idag som kan få ut allt i en stock Pro-RMK.

Ett bra exempel är en nära vän som har mountainfeber. Där han kör är det inte mer än 50-80cm som bäst. Men han har gett sig tusan på att han ska ha en Summit. Åtminstone inget mindre än 154" bakom styret.
Ställer då frågan om han kommer bege sig upp till Riksgränsen, Blåsjön, Åkersjön eller något annat snörikt ställe. På det svarar han: "Icke, så jävla långt att åka."

Med det sagt:
Vad är era tankar kring den mountainfeber som nu faktiskt råder inom skoteråkningen?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag åker 153" och kommer aldrig ha kortare än så. Har även en 174" som är helt poänglös men vansinnigt rolig.

Skulle klara mig gott med en 141"-144" maskin för min körning


Första långa jag hade var för 11 år sedan (inte haft kort sen dess)

Det var en förlängd zr580. Absolut ingen sjupsnö maskin att prata om, men lite bättre än orginal var den väl.

Varför jag förlängde den hade ingenting att göra med att jag satsade på djupsnö, det berodde helt enkelt på att jag tycker det är så satans snyggt med lång tunnel. Sedan att jag märkte att det blev roligare på sidanav var en bonus.


Men tillbaka till idag, på de flesta ställena jag kör på skulle jag kunna ha en kortare och ändå ta mig fram. Men de dagar jag hamnar i riktiga snöparadis vill jag inte riskera att sitta på en flickskoter och förstörs det roliga.

(som kondomer och pistoler) jag har hellre en jag inte behöver, än behöver en jag inte har.


Dessutom tycker jag ledåkningen har blivit mycket roligare (så rolig nu ledåkning kan blir) då jag kör långa och smala skotrar, eftersom det är betydligt svårare att hålla tempot uppe med något som tippar för ingenting.

Så ja, så är det för mig iallafall:)
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Tror många resonerar så som k-len gör (inklusive jag), att för de där fåtal dagarna om året när det bara är sådär SJUKT BRA (och det krävs en längre maskin för att ta sig) vill man inte bli ståendes grävandes.

Sen har din Piteå-bo en viss poäng. Vad maskinerna gör idag är att göra förarna bättre, det krävs mindre kunskap för att ta sig dit endast en chef kunde ta sig för några år sedan, man kan hålla lägre tempo etc.

Jag ser detta som enbart positivt då det gör det enklare för nya människor att börja med denna sport som så många av oss älskar. Inför denna säsong har jag lyckats få ett par att köpa sin första skoter samt "konverterat" ett par-tre stycken till att börja åka teknisk trädåkning från att tidigare bara ha ledåkt.

Det är dock en balansgång mellan längden på skoter, vart man åker och sin egen kompetens. För mig personligen är det hela tiden utmaningen som driver och kicken från när man sätter den där linjen som man aldrig trodde man skulle klara.

I takt med att man blir duktigare så gör längden på skotern att man bara behöver värre och värre terräng för att få den kicken. Till slut "tar det slut på terräng" (i Sverige) och då är det ju smartare att smyga nedåt i längd istället för att kunna fortsätta åka där man alltid gjort men behålla utmaningen.

Jag har kört 154" tidigare. I år kör jag 163" (bara för att få nåt nytt från BRP från förra året), i ärlighetens namn tror jag att den kommer vara kass till 80% av åkningen denna säsong :). Sannolikt kör jag 154" nästa år igen, eller kanske t.om. 146" (som jag och några redan pratat om att göra nästa år).

En annan grej som är lite kul oxå är just "locals uppe i Norrland som åkt snöskoter sedan de var 3 äpplen höga". Många jag stöter på som pratar i liknande ordalag som din Piteå-bo har inte en aning om hur vi faktiskt framför våra fordon idag. Deras syn på skoteråkning är någon helt annan. Har vid några tillfällen tagit med sådana personer ut och det slutar med att de sitter i botten på någon ravin, skrattandes och skakar på huvudet med kommentarer som "man ska inte kunna åka snöskoter där ni åker".

Samma som när man säger till folk söderöver att man åker skoter så tänker de på skotersafari. Jag brukar försöka förklara vår åkning med "slå ihop novemberkåsan med extrem friåkning på skidor...fast vi åker även uppför". Eftersom man inte förstår åkningen så förstår man inte heller behovet av de nya, längre, maskinerna. :)
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag kan hålla med om att det är en viss hysteri men man ser å andra sidan folk nu på favorit ställen där det har vart folktomt och öde för flera år sen, detta pga ett ökat intresse för lössnö körning, men man upptäcker ju samtidigt att folk är å harvar nu med 154" på ställen där man för flera år sen körde med F7 an utan problem
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag kan hålla med om att det är en viss hysteri men man ser å andra sidan folk nu på favorit ställen där det har vart folktomt och öde för flera år sen, detta pga ett ökat intresse för lössnö körning, men man upptäcker ju samtidigt att folk är å harvar nu med 154" på ställen där man för flera år sen körde med F7 an utan problem
Haha, ja så är det ju också såklart. Alltid lika kul när man ser en 163" som ligger och harvar ute på någon myr.

Tror det beror lite på att det finns många som köper en skoter för den åkningen de skulle vilja köra, inte för vad de faktiskt kör.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
155" kontra 163"?

Ni som verkligen testat båda.

Har haft 146", blev stående när mina kompisar åkte 8,or runt mig (och JA de fick också testa den, med samma resultat..)

Hade 153" sist och skillnaden var otroligt stor.

Funderar t o m på att köpa en 163" bara för att testa, men är rädd för att den blir som en "buss" i skogen.

Så, fram med era åsikter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
155" kontra 163"?

.....................

Funderar t o m på att köpa en 163" bara för att testa, men är rädd för att den blir som en "buss" i skogen.

Så, fram med era åsikter.
Kollade lite snabbt på Polaris hemsida och totallängden skiljer 127mm mellan 155TDS och 163TDS, (ca 4% skillnad i längd, Skillnad i mattyta mot snön är väl lite större än så).
Ska man hårddra det så tvivlar jag på att man märker en hel värld av skillnad i skogen..... Sen kan det vara klokt att inte ha för långa skenor om man tänkt sej hoppa en del. Och tycker man om svanslandningar ovanpå drivor ska man nog tänka sej för ännu en gång innan man tar en 163a.
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
jag ser det som ganska lika som crosskörningen som jag börja samtidigt som mountainkörningen "153". båda maskinerna är så grym idag så det beror betydligt mer på förarn idag än på maskinen. visst kan man köpa nyare och uppdatera gamla för att underlätta resultatet men i slutändan beror det mest på du som föraren hur bra det går och hur roligt du har.

Låter som en ganska konstig jämnföring crossmotorcykel på bana och mountainkörning. men jag har haft nästan identisk lika utvecklingskurva, timmar och teknik är det bästa att bli en bättre förare mellan styre och dyna. är ju samma utmaning kort som lång maskin, du kör ju på bara lite
jävligare ställen med lång = mer adrenalin :)
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Det längsta som behövs för svensk åkning är enligt mig 153-155". Allt över det är för att du vill vara "värst" med längst maskin eller för att kompensera din körning ;) Förstår inte alls varför brp försöker hypa sin 174" här i sverige.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Var inte allt för många år sedan som jag idiotförklarade alla som köpte Summit - "Varför i helvete skulle man behöva det i Sverige??".

Mycket av det låg i oförståelse kring vad det är för typ av åkning...på fredag hämtar jag en 163" (även om jag fortfarande tror att jag kommer backa i längd till nästa år till max 154" igen) ;)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har då gått ner till 141" i år (från 155"). Och jag tror faktiskt inte att jag kommer märka någon större skillnad så länge jag kör där jag bor, 7 mil inåt landet från Örnsköldsvik.

Jag kände många gånger när jag hade min RMK att det nästan blev lite "tråkigt" för att snön inte räckte till för maskinen, det kändes som att jag inte kunde använda den som den borde användas en stor del av säsongen.

Dom få veckor vi har med riktigt mycket snö så tror jag fortfarande att en XF 141" kommer ta sig fram bra, en kompis kör 146" och han är nöjd, vi körde även på samma ställen när jag hade rmk:n.

Skulle jag däremot åka längre upp i landet där det finns betydligt mycket mer snö och bra ställen att åka på, så skulle jag säkert sakna RMK:n.

Men det känns bra med en allround maskin, då behöver man inte skämmas för att man är ute och myrsurfar ibland istället för att vara i branterna hela tiden ;)

Men ja, jag kan tycka att det har blivit lite lång-maskin-hysteri, men samtidigt förstår jag varför folk vill ha dom. Kan man utnyttja dom på "rätt sätt" så är det fantastiskt att kunna åka var som helst.
 

Kurra

Aktiv medlem
17 jan 2014
58
1
1
kurra
Hoppade från 144" till 163" o har provat flera 155or. De handlar åxå mycket om hastigheten, visst kom jag fram på 144"aren vart jag gör med min 163" nu, men då var jag tvungen att köra jättefort o halvt utan kontroll o studsade ofta in i träd osv, sen när jag sänkte farten körde jag fast. Nu kan jag köra mycket söligare o lägga roligare linjer.

De är hyfsat stor skildnad mellan 155 o 163, märker att jag kan köra mer kontrollerat medans kompisarnana ofta har skidorna i luften o sen när dom ska sänka farten o styra så sitter dom. För mig blev de 163" för att hålla ner skidorna, fast sen blev de lite för svårt o lyfta dom med flit, bytte till fox dämpare o nu går de fint.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Det är ju lite skillnad på maskiner idag också, vart förvånad hur bra det gick att åka efter leden med min pro 155", utefter förutsättningarna alltså, nu är den lite vinglig sen jag slackat fjädrarna för att få den lite lättare att kränga ikull.

Var sugen på "lång" redan från början när jag köpte min första egna skoter men ingen annan åkte det. Sen vart den förlängd till 365. och andra hade börjat köpa lite längre. Har liksom avklarat ledkörningen har aldrig gillat åka massa mil.

Det här med hoppa har man ju aldrig varit nå vidare på så tycker det är mycket roligare att smyga runt i skogen å klättra med måtta.

Precis det som en tidigare skrev så blir man ju så otroligt mycket bättre chaufför på en sån här maskin när man får tid å titta vart man skall. Det gick ju rätt bra att åka utanför med kort också men de gällde ju att ha fart sen minsta miss så satt man, sen var det inte lika lätt att komma lös heller.
Men man kör väll fast lika mycket nu nästan bara att man flyttat fram gränserna för vart man åker.

Hade så otroligt bra före i Gördalen i vintras, med en kort då hade då inte jag kommit mer än nån meter utanför leden. Helt bottenlöst puder, gjorde en 1.5m djup fåra utan kontakt med hårdare snö.

Men för dom flesta skulle jag säga att en 144 är perfekt om man vill åka både led å utanför.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hur lång skoter man ska ha avgörs litegrann av hur lång skoter ens polare har. Skulle alla mina fjällpolare köra kort så vette fan om man inte skulle gå ner i längd.

Men det är iofs kul att ta sig...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ett kul ämne.
Långa maskiner med mycket matta och mycket motor är definitivt här för att stanna. Det är extremt kapabla grejer som faktiskt fyller en funktion.

Men det är ett kul diskussionsämne.
Ibland ser man faktiskt grabbar med mer pengar än skicklighet som köpt grejer de kanske inte behöver. Jag tänker snarare på folk som kör 50 mil om året och ändå kittar skotern med variatorkit, väskor och dekaltrimningar för mer pengar än de spenderar på bensin. Sen är det en liten tävling på campingen och parkeringen också. Nya sjumetershusvagnar på svindyra husvagnsparkeringar och jänkepickisar med sleddeck.

Det är väl så att en hobby får kosta.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag tycker att det är rätt märkligt att man ser annonser strax före påsk på maskiner som är av årets modell, full kittade med dämpare/variatorkit/klistermärken etc och har gått <60mil.. vad är poängen liksom? :)
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Jag tycker att det är rätt märkligt att man ser annonser strax före påsk på maskiner som är av årets modell, full kittade med dämpare/variatorkit/klistermärken etc och har gått <60mil.. vad är poängen liksom? :)
Bra för oss köpare :)