Hej!
Jag är en kille som är 24 år . Jag har nyss börjat grävmaskinutbildning . Jag har kommit till
Sverige hösten 2009. Gick i skolan 6-7 månader för att kunna lära mig språket (det var de
viktigaste för att kuna hitta jobb och integrera sig i detta samhället) .Efter 7 månader fick jag
godkänt på SFI och fick ett jobb inom industriområde som kantpressare. Hade ej
utbildning/enfarenhet av denna maskin. Jag jobbar fortfarande som kanpressare (natt skift) och
på dagen går jag på grävmaskinutbildning. Anledningen för mig att börja jobba i byggbranchen är
huvudsakligen inte pengarna, det är själva arbetet och sen pengarna i andrahand . I sommras har
jag hjälpt en vän att bygga en stor ramp för hans verkstad. Han hade en gammal traktorgrävare
och jag fick köra den 2 helger. Början på november läste jag i tidningen att VFG har öppethus och
jag gick dit och bokade en tid för att kunna värdera mina kunskaper. 2 veckor senare gjorde jag
värderingen.(Enligt flera forum på nätet skulle kursen kosta ca 70 000 - 80 000kr.) En vecka
senare fick jag svar att utbildningen kommer det kosta 27 500 :- 5dagar teori och 15 dagar
praktik.
Jag är super nöjd med priset och pluggar mycket hemma . BÄSTA INVESTERING ÄR I SIG
SJÄLV.
Om man vill jobba som grävmaskinist så kan man!