nån som kör grävmaskin här inne?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Har aldrig frågat då det inte varit aktuellt. Men man har ju oftast traktamente och sånt för att ligga borta.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
mjo men traktamentet är inte mkt att hurra över om inte företaget betalar ut mer än vad staten "rekommenderar". Sen kan man inte räkna inte "tracket" i grundlönen för då blir det helt missvisande. Ett normaltrack inom tidsramen 0-3 (lr är det 6 månader? har för mig att det är 3 innan den skattefria delen går ner) ligger väl på ca 1000:- i veckan.

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
okej, men det kan ju inte va möjligt att man ska behöva punga ut 180 000kr för att få köra grävmaskin lagligt?? snacka med min föredetta chef som jag körde åt tidigare och enligt han gick de lös på drygt 50 000kr men han hade bara hört den siffran och hade ingen direkt referens...

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
ja alltså jag har rätt säkra källor på att dessa två grabbar jag gick med betalade drygt 9000 kr i veckan, 8700 för att vara mer exakt. Eller så gör du som jag och söker via komvux! :)

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
hur gick du till väga då?
vore ju jäkligt skönt att kunna ta kortet medans man jobbade...
skulle ju va lite små segt att hålla på med nåt man anser sig va ganska säker på redan i flera månader

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ut mer än många och jobbar också mer än många? Man vill ju inte förstöra hela vintern med jourer hit och dit. Då tjänar man ju hellre mindre pengar.

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
okej får tacka för alla svar, med vad säger ni som kör är det en bransch att satsa i eller ska man rikta in sig på något annat ?

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
om du inte är extremt intresserad så skulle jag nog råda dig att söka en annan branch. De finns ett stort överskott av maskinförare.

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Ut mer än många och jobbar också mer än många? Man vill ju inte förstöra hela vintern med jourer hit och dit. Då tjänar man ju hellre mindre pengar.
Nä jag jobbar sällan övertid, funkar inte nuförtiden.
Har schemalagd "beredskap" fyra gånger i vinter, så det är lugnt :)

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
tro på dig själv och kör! Är maskin något du verkligen vill köra så kommer du fram tillslut! :)

AntonM

Ny medlem
12 dec 2014
2
0
1
Alvesta
Hej!

Jag är en kille som är 24 år . Jag har nyss börjat grävmaskinutbildning . Jag har kommit till

Sverige hösten 2009. Gick i skolan 6-7 månader för att kunna lära mig språket (det var de

viktigaste för att kuna hitta jobb och integrera sig i detta samhället) .Efter 7 månader fick jag

godkänt på SFI och fick ett jobb inom industriområde som kantpressare. Hade ej

utbildning/enfarenhet av denna maskin. Jag jobbar fortfarande som kanpressare (natt skift) och

på dagen går jag på grävmaskinutbildning. Anledningen för mig att börja jobba i byggbranchen är

huvudsakligen inte pengarna, det är själva arbetet och sen pengarna i andrahand . I sommras har

jag hjälpt en vän att bygga en stor ramp för hans verkstad. Han hade en gammal traktorgrävare

och jag fick köra den 2 helger. Början på november läste jag i tidningen att VFG har öppethus och

jag gick dit och bokade en tid för att kunna värdera mina kunskaper. 2 veckor senare gjorde jag

värderingen.(Enligt flera forum på nätet skulle kursen kosta ca 70 000 - 80 000kr.) En vecka

senare fick jag svar att utbildningen kommer det kosta 27 500 :- 5dagar teori och 15 dagar

praktik.
Jag är super nöjd med priset och pluggar mycket hemma . BÄSTA INVESTERING ÄR I SIG

SJÄLV.
Om man vill jobba som grävmaskinist så kan man!

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Jag har 33 i grundlön. Men jag kör bara kring luleå. Har fått masa erbjudanden om att köra kring gruvorna med bättre lön. Men pengar är inte allt då jag har två barn hemma.
Vilket avtal följer din arbetsgivare då? Grundlön + tillägg?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Vet inte vilket avtal min firma har men avtalsenlig lön är väl mest för nya och kanske unga? De flesta får väl en högst personlig lön om man visar att man kan nåt.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Menar du då avtalsenlig lön eller grundlön? Timlön kan väl inte vara nåt att sträva efter?