Törs man köpa en freeride-12?

Peera

Medlem
6 dec 2010
10
0
1
Har kommit över en fin freeride till bra pris, den har gått strax över 350mil och kolvarna har precis blivit bytt (står på firma och det är dem som har gjort de). Men man har ju läst så mycket om motorer som rasar och rembyten vid varje tankning ungefär. Så frågan är törs man slå till eller kommer man stå med en rasad maskin mitt i säsongen?:wondering:
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Om det är bra pris och med nyligen bytta kolvar så är det bara att köra!

Angående remslitage så beror det på körstil i kombination med den variatorbestyckning man har. Samt i vissa fall "måndagsexemplar" där folk har haft otur med linjering etc. Men det lär ju, om det någonsin var problem, vara åtgärdat på en maskin som gått så långt.

Jag har aldrig haft något som helst problem med rem (eller något annat) på de 800R e-tec jag haft.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hade också en '12.
Allt du skrev är skitsnack eller har hänt ett fåtal personer.

Kontakta tidigare ägare och lyssna lite..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har en Freeride 2012 som just nu gått 360mil på originalremmen, jag ska dock byta rem i förebyggande till denna säsong. Angående motorerna har jag inte hört om några direkta problem alls.

Får man fråga vad det är för pris du fått? Är lite nyfiken eftersom jag själv köpte min för några veckor sen.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Problem som har varit med 12'or.
Relät till startmotorn kunde hänga sig, vilket resulterade i att startmotorn tog slut. ( skedde i så fall när den var ny)
Reedbladen gick sönder. (Märks om den har orolig tomgång och lägger av när du petar i backen)
Annars tar du bort luftburken och startar skotern, sätt sedan handen bakom insuget och känn efter om det "puffar ur insuget". Sedan kolvarna men dom ska ju bytas innan 500 mil och var väl redan fixat.
Jag bytte kolvar vid 315 mil och cylindern såg ut som ny. Hade då åkt variatorkittat och Mulleprogram sedan ny. Mätte även veven och inge kast där heller. En sliten rem och en som fransade sig (tung vårsnö i Jorm så den fick jobba).
Jag tycker 12'ans Freeride är lika säkert köp som vilken annan 800'a som helst.
 

Peera

Medlem
6 dec 2010
10
0
1
Jamen det här låter ju kanon! Nu fick man tillbaka lite sug igen:) priset jag har fått är ca 80k, dä kan väl inte vara ett så dumt pris?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag körde freeride 12 i 2 problem fria år.
Hur nöjd som hälst förutom att åkningen ändrades så en summit hadde vara att föredra så jag köpte en summit istället annars hadde jag haft kvar den
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jag körde freeride 137" 2012, i 465 problemfria mil, satt fortfarande på orginal remmen när jag bytte in skotern efter 2 år. Var bara tanka & köra. Enda problemet jag hade var oljebehållaren började läka pga av oval öppning, det fixades lätt med en metallring som jag fick av min handlare.

Kolvar på min byttes efter att jag bytt in min.

Plocka ut en ny likadan Freeride 2014 nu i fjol, dock verkar oljebehållar problemen fortfarande vara kvar. Så ny metallring är monterad i förebyggande syfte.

Enda skillnaden på 2014 är ju att den har 57mm kamhöjd på mattan istället.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hur hårt drar du locket på oljetanken?
Har aldrig haft detta problem på vare sej min 12:a eller nuvarande skoter.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vill bara höjja ett varningens finger. Remproblemen finns inte kvar på samma vis som förut men köper du en Freeriden och kör hårt så kommer inte remmarna hålla flera hundra mil som vissa skriver.

Vill bara klargöra det så du inte blir besviken senare.
Men inget annat märke får remmarna att hålla bättre i sådan körning häller så det är inget Ski-Doo problem
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Körde 200-250 mil med min - problemfritt. Sålde den till en bekant sedan som kört kanske 100 mil till utan problem vad jag vet.

klart vettigt köp i prisklassen! Snygg är den också!
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Vill bara höjja ett varningens finger. Remproblemen finns inte kvar på samma vis som förut men köper du en Freeriden och kör hårt så kommer inte remmarna hålla flera hundra mil som vissa skriver.

Vill bara klargöra det så du inte blir besviken senare.
Men inget annat märke får remmarna att hålla bättre i sådan körning häller så det är inget Ski-Doo problem
Hur menar du med kör hårt?
Jag har kört hårt & kört blandad körning, hård ledkörning, friåkning ute i det fria i djup snö, kört i fjällen, klättrat i meter hög snö. Orginalremmen höll ändå tills jag bytte in skotern 465 mil.

Visst klart remmen inte håller för folk om du står å tokgasar när du kört fast, som vissa gör...Har man kört fast å sitter djävligt mkt är det läge att ge sig =)
Och precis som med andra skotrar Ta väck remdam & rengör skivor å tar bort med kniv om remmen börjat remsa sig så håller remmen mycket mycket längre än de som bara tankar å fyller olja och tokgasar tills pang remmen gick av efter 80 mil...

enpatte aldrig haft problem med oljebehållarna förut på nån av mina skotrar men just med freeriden, problemet kom väl när xpn kom? Vet flera med korta xp i min vänskapskrets som har samma bekymmer. Man må ju dra å den sitter åt å inte läcker ifall man rullar. Med tanke på hur dyr oljan är så gäller de å va rädd om alla droppar =)
Ovala oljebehållare torde ju vara känt problem då åf delar ut metallringar till var å varannan...

Fick även läkage på min oljebehållare i bakkant på 12ans freeride en spricka men gick lätt laga med limpistol.
Tror det beror på att brps maskiner så sitter man i princip med knäna mot kåporna å behållaren får ta mycket stryk, därför sprack min behållare, det är jag övertygad om. Kanske även därför behållaren blir oval? Hårda stötar av knän och dra åt hårt bidrar nog båda två faktiskt.

Nä köp en freeride 2012 du, klockren maskin, köp hellre en 12 än 11!
Att den är vit är inget att oroa sig för bara rengöra med bromsrengörning så ser maskinen ut som ny igen!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vill bara höjja ett varningens finger. Remproblemen finns inte kvar på samma vis som förut men köper du en Freeriden och kör hårt så kommer inte remmarna hålla flera hundra mil som vissa skriver.

Vill bara klargöra det så du inte blir besviken senare.
Men inget annat märke får remmarna att hålla bättre i sådan körning häller så det är inget Ski-Doo problem
Sant det!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Beror helt på hur du kör. Jag köpte som sagt kanske fel maskin pga jag kör 99% skogsåkning och där verkar det inte gå att få remmarna att hålla. Och jag byter rem efter första fransen. När den släppt är det ingen ide att vänta på att spränga remmen.
Freeriden originalsetup höll 50 mil. Diablokitt höl 45 mil Teamtied höll ca 60 mil. Summit 154 -14 med RS Motorkuddar variatorstag. flytande Team Tied balanserad primär injerade variatorer stumm motorstopp håller mellan 50-60 mil. Men ska köra mindre slutvinkel på helixen då jag tror den är för brant nu som gör att det blir onödigt varm. Så det bör gå att få dom att hålla längre

Bara vara ute å leka i snön på myrarna å hoppa i hängdrivor är nog inga problem att få dom att hålla i flera hundra mil men renodlad skogskörning med mer eller mindre inga transportsträckor och ledkörning en gång/är på påsken med svärmor. Så beror helt på hur du kör.

Polarisarna i vårat gäng håller inte remmarna nå längre på häller så är helt enkelt körstilen som tar rem. troligen pga full gas/ingen gas full gas/ingen gas hela dagarna i låga farter så du inte får någon fartvind som kan trycka ut den varma luften.

Säger absolut inte detta för att va någon negativ tråkmåns vill bara klargöra så ingen köper en freeride och kör som jag och många andra och tror att remmen ska hålla 500 mil för det gör den inte på någon skoter

Jag hadde ett mål med alla modds på Summiten och de var att få remmen att hålla 100 mil men än så länge så är det en bit kvar =(
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Beror helt på hur du kör. Jag köpte som sagt kanske fel maskin pga jag kör 99% skogsåkning och där verkar det inte gå att få remmarna att hålla. Och jag byter rem efter första fransen. När den släppt är det ingen ide att vänta på att spränga remmen.
Freeriden originalsetup höll 50 mil. Diablokitt höl 45 mil Teamtied höll ca 60 mil. Summit 154 -14 med RS Motorkuddar variatorstag. flytande Team Tied balanserad primär injerade variatorer stumm motorstopp håller mellan 50-60 mil. Men ska köra mindre slutvinkel på helixen då jag tror den är för brant nu som gör att det blir onödigt varm. Så det bör gå att få dom att hålla längre

Bara vara ute å leka i snön på myrarna å hoppa i hängdrivor är nog inga problem att få dom att hålla i flera hundra mil men renodlad skogskörning med mer eller mindre inga transportsträckor och ledkörning en gång/är på påsken med svärmor. Så beror helt på hur du kör.

Polarisarna i vårat gäng håller inte remmarna nå längre på häller så är helt enkelt körstilen som tar rem. troligen pga full gas/ingen gas full gas/ingen gas hela dagarna i låga farter så du inte får någon fartvind som kan trycka ut den varma luften.

Säger absolut inte detta för att va någon negativ tråkmåns vill bara klargöra så ingen köper en freeride och kör som jag och många andra och tror att remmen ska hålla 500 mil för det gör den inte på någon skoter

Jag hadde ett mål med alla modds på Summiten och de var att få remmen att hålla 100 mil men än så länge så är det en bit kvar =(
Låter som ungefär samma körning som mig och samma erfarenhet.

Mina remmar brukar hålla ca 70-100 mil skogsbök. Beror när i säsong det är, snötyp och min kondition (mer pauser i början av säsongen=remmen får vila mer o variatorn svalna).

Inget att säga om det, förvånad att de håller så pass länge med tanke på misshandeln jag utsätter dem för vissa dagar. :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk