Alla har ju en dålig dag ibland, även BRP-ingenjörerNu var det annat ljud i skällan, så fort nån nämner permanentsmorda lager så ska ingenjörer lynchas och kanaler borras..
Nu var det annat ljud i skällan, så fort nån nämner permanentsmorda lager så ska ingenjörer lynchas och kanaler borras..
Nu blir jag nyfiken, vilka maskiner sérvar du inom kraftverksbranschen som bara går och går?Det är inget som helst fel på fettsmörjning, se bara på de maskiner som jag servar inom kraftverksbranchen som bara går och går.. Det är ju också så att du automatiskt släpper ut mindre eftersom du behöver förbränna mindre olja, antar att det är därför dom har konstruerat det så.
En annan kul detalj är att det väldigt ofta är centrumlagrena på vevaxeln som jävlas (åtminstone för mig) och de är ju smorda som vilken annan maskin som helst.
Inte på Etec (som denna tråd handlar om), de har fettsmorda lager även i mitten.En annan kul detalj är att det väldigt ofta är centrumlagrena på vevaxeln som jävlas (åtminstone för mig) och de är ju smorda som vilken annan maskin som helst.
Nu blev jag också nyfiken; vad exakt för maskiner i ett vattenkraftverk, som bara "går och går", är fettsmorda?Jaha det visste jag faktiskt inte att E-tec även har fettsmorda centrumlager. Man lär sig något nytt varje dag
Servar allt ifrån vattenkraftverk, vindkraftverk och värmepannor med tillhörande lager, pumpar och motorer
Låter inte rätt...Mulle berättade för mig att de andra tillverkarna också skulle ha börjat med fettsmorda lager om det inte vart för att Rotax tydligen har tagit patent på det.
Jag personligen kan dock varken bekräfta eller dementera detta uttalande, bara vidareförmedla det.
Har för mig att det var grejor till etec som polaris hade som dom bytte elbacken mot. Men jag kan ha fel där.Låter inte rätt...
Var ju längesen Rotax kom med fettsmorda lager, så det patentet skulle redan ha löpt ut och andra tillverkare skulle haft fettsmord vev ifall dom hade velat ha det...
Rotax hade vad jag minns patent på att vända rotationen på motorn för att kunna backa.
Det var därför det tog så lång tid innan Arctic cat fick sin "riktiga" elback, dom fick helt enkelt vänta ut patentet.
Polaris fick tillgång till den tidigare genom att byta till sig elbacken mot deras patent på holeshot-knappen.
Har inga konkreta källor på detta dock.
Vars har du fått uppgifter om att mercury inte tillverkar större 2-takt utombordare? Det är väl de mindre optimax som försvunnit (75-90 hk). Optimax finns som 115-250 hk.Vad jag förstått så är avgaskraven på båtmotorer väldigt stränga i USA. Alla nysålda inombordare måste ha katalysator tydligen så det dröjer väl inte länge förrän det blir ett krav även på utombordare.
Mercury har slutat med 2-takt på utombordare iaf större maskiner och har nu bara Verado deras 4-takt.
Evinrude är nu ensamma på 2-takt (större motorer). Katalysator på 2-takt kan ju bli 2-taktsdöden.