Ta lån på skoter

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Lånade lite mer än hälften till första nya skotern, en lynx rave 600 e-tec -10. Hade börjat jobba på allvar det året, fulltid alltså, betalade av i raskt tempo. Har sen dess inte lånat, bytte till rave 800 e-tec -11, freeride 146 -12 och ifjol till -freeride 146" -14, har inge lån på skotern som sagt, dock på ena bilen och bostadslån. Fru + 1 barn+ en parhuslägenhet 2 bilar+ 1 skoter, 500 + årsinkomst.
 
Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Den dagen man kan säga så, att huslånet snart är betalt kör jag knappast skoter nåt mer. Ni som har billiga hus att köpa har ju en klar ekonomisk fördel. Här i byn kostar ett vettigt hus inte under 3mil. Jag har förvisso byggt mitt till största del själv men har liksförbaskat lån på 2 typ. Nu ska jag bygga ett garage också dock från ärvda slantar så denna gång får inte banken vara med..:)


Ursäkta ot men inte en vettig villa i Luleå för under 3 mille?

Finns ju knappt en villa i Luleå på hemnet över 3
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Allt jag köper betalas kontant, utom lägenheten som jag har lånat till. Har man möjlighet att casha grejer så är det vägen man ska ta, enligt mig. Ser dock inget fel i att ta lån till leksaker ändå, det vet jag att jag själv hade gjort om inkomsten var lägre/utgifterna högre.

Edit, Silly Bear, kollar man slutpriserna på villorna som sålts i luleå tätort så ligger ju väldigt många på över 3'.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ursäkta men det där lät jävligt dumt i mina öron iaf. Är man en familj o har barn anser jag iaf att man ser till familjen först, tjänar man mer än sin sambo/fru bidrar man förhoppningsvis med mer.. även om man rent uttalat inte har delad ekonomi brukar det ändå vara rätt delat i slutändan.
Man delar på boendekostnad, hushållskostnaderna, kostnad för ev. barn och liknande. Självklart.
I vårt fall tjänar vi ungefär lika mycket, skjuter då till ungefär lika mycket.

Men när det är betalt ser jag ingen anledning till varför den andre ska lägga sig i vad man gör med sina pengar.

Har inga lån annat än på de fastigheter man har.
Men kan förstå att folk vill låna till tex. en skoter.
Det enda jag tycker är viktigt är att man amorterar så att lånet alltid är lägre än det aktuella värdet på skotern.
Ifall nåt oförutsett då händer kan man sälja skotern och bli kvitt lånet.
Tvärtom kan inte vara kul, bli tvungen att sälja nåt, inte kunna lösa lånet och få lov att stå och betala på nåt man inte äger längre...
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Allt jag köper betalas kontant, utom lägenheten som jag har lånat till. Har man möjlighet att casha grejer så är det vägen man ska ta, enligt mig.
Håller helt och hållet med om denna filosofi
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Jag betalar också "allt" med sparade medel.


Det är en skön känsla att betala kontant men det är inte alltid det mest vettiga. Det finns verkligt billiga lån nu, och pengar man har sparat ihop kan med fördel investeras i något som ger högre avkastning än de kostnader man har för lånet.


Det viktiga är bara att man är i balans; inte större skulder än vad grejerna är värda, inte för många/stora lån - man måste klara av att betala trots en tids sjukdom/arbetslöshet.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har pluggat med CSN-lån i 7,5 år (något sorts rekord). Äger fin bil, båt, motorcykel och skoter. Har inga lån men typ en mille på banken. Betalat av CSN. Inga skulder.
Har aldrig lånat för att köpa något och har inte heller tänkt göra det.
Lever fattigt men tjänar hyggligt. Jobbar lite och är ledig med barnen mycket.

Däremot: som ekonomin utvecklats så är sådana som jag förlorarna.

Bankens pengar är gratis som läget är nu. Inflationen är noll pga ett par misslyckade lönerörelser (förutom på finansmarknaden, där har vi ökande priser och där det tycks finnas obegränsat med pengar). Utlåningsräntan är lika med eller lägre än inflationen. Värdeökningen på bostäder (och vissa värdepapper) är absurd och historiskt sett helt unik.
Att göra något åt situationen på politisk väg är politiskt självmord. Ränteavdrag, Rut, Rot, och den låga reporäntan har fått väldigt många svenskar att känna sig rika då de ofta redan räknat hem värdeökningen på bostaden. I stort sett alla som äger sin bostad gynnas av den förda politiken. Att säga stopp är därmed politiskt omöjligt.

Och spiralen snurrar vidare tills vi har en situation liknande den amerikanska. Deras räntekalas slutade med katastrof, särskilt hårt drabbades små orter där värdet på bostäderna raderades ut på några månader. Och när banken ser lån utan säkerhet... Ja, då sitter man i klistret.

Så: Spara. Köp när du har råd.
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Köpte först en IQ RR för typ... 65k tror jag. Var ett impulsköp så betalade bara 20% i handpenning tror ja. Hann ha den typ 3 månader innan jag impulsköpte en Swb Assault -11 för 105k (bytte in IQn då också). Också den med 20% i handpenning och hade betalat av den på cirka 7 månader tror ja.
Nu ska jag återigen slå till på en Swb assault som kostar 128k. Kommer att ta räntefritt lån på 60k då som skall betalas av så fort som möjligt.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Bättre skippa skoter än låna va? Lånar man till en 2-takt 800 cc är man riktigt illa ute.... större skrothögar med sämre andrahandsvärde får man leta efter. Har ju själv en sån och vill helst bara lägga mig ner och dö då man kikar igenom blocket nuförtiden. Köparens marknad på 800 mountain-maskiner kan man lugnt säga!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Klart jag helst skulle betala allt kontant vilket alla här inne verkar göra, men det går inte

Men jag ser inga problem att låna, sålänge man håller sig före värdeminskningen.

Kan sälja min långt under billigaste på blocket och skulle ändå ha pengar kvar efter lånet är borta.

Sover inte oroligt över det.

Hade banken tillåtet hade jag nog snarare dragit på mig ett skoterlån till:)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Bättre skippa skoter än låna va? Lånar man till en 2-takt 800 cc är man riktigt illa ute.... större skrothögar med sämre andrahandsvärde får man leta efter. Har ju själv en sån och vill helst bara lägga mig ner och dö då man kikar igenom blocket nuförtiden. Köparens marknad på 800 mountain-maskiner kan man lugnt säga!
Haha du har så rätt, tänk sen när det börjar bli förbud överallt - Va jävla billiga dom blir då.
-Men å andra sidan har väl norrmännen börjat öppna lite smått så man kanske kan sälja dom dit och kanske göra plusaffär istället?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ser inga som helst problem att låna till skoter, eller något annat för den delen, om man känner att man har en nog stabil ekonomi och tillvaro med jobb o familj etc. för det. Handlar ju bara om att se till att lånet inte överstiger värdet på prylen och anpassa amorteringen efter det.

Kände jag att det var vettigt så skulle jag såklart casha. Som det är gör jag inte det utan lånar "mindre och mindre" för varje år (byter maskin varje år och amorterar hårt), detta blir fjärde året enligt den modellen.

Säger som i Göta Kanal - "det är den faktiska kostnaden som räknas" :). Vad det kostar (om man som mig byter varje år) kontra att casha är ju det jag betalar i ränta vilket i år är ca 3 000 kr. Det är vad det kostar mig extra att jag inte cashar, nästa år kommer det vara mindre, året efter det mindre. Status på andrahandsvärdet är ju detsamma oavsett om jag har finans eller cashat.

Enda fallgropen är ju om andrahandsvärdet droppar totalt och oväntat så att det är omöjligt att sälja. Typ den nya elskotern eller totalförbud, då får man sitta där och betala av. Dock även surt om man har cashat den (men man slipper ju en ökad räntekostnad som är pengar rakt ner i sjön). :)
 

Spindelapa

Medlem
21 jan 2014
42
0
6
Östersund
Vet inte om jag tänker fel nu men jag skulle vilja rikta ett stort tack till alla er som går och lånar och köper ut massor med flångnya maskiner. Dessa kan sådana snålkorvar som jag själv, som inte gillar stor värdeminskning, ett par tre år senare sitta och runka loss till (och ibland även köpa en) på blocket :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Byter skoter i snitt vartannat år. Har som regel att den gamla ska vara betald när jag byter och så lånar jag mellanskillnaden på två år.

Hade denna gång tänkt casha skoterbytet men då jag fick bättre villkor på ett skoterlån än jag har på billånet, ungefär samma pengar, så lånade jag till skotern och löser billånet istället.