Varning för långt inlägg!
Tänkte visa lite vad som hänt med min maskin på senaste.
Som skrivit innan så hade jag vev-haveri men fick tag på en utbytes när mellandagarna var över och här följer en serie bilder som togs under montering.
Om du gör detta, köp en komplett packningssats och byt alla o-ringar och packningar när allt ändå är isärplockat!
Och tänk på att jag kan ha missat något, ha fel, osv så gör inget du inte tror att du klarar av.
Bromsrengöring och tryckluft är din bäste vän
Började med att byta reed-blad då mina blivit lite naggade i kanten, och jädrans barr som hittar in överallt
sätt tillbaka reedsen och skruva dit insugen (dras med 12Nm)
Jag la övre halvan av blocket uppochner på två träklossar för att sedan stoppa dit veven.
Kolla noga så att alla spår, packboxar osv passar!
På med lite locktite flänstätning
Lägg på bottendelen och korsdra innifrån och ut (30Nm, Locktite! Se servicemanual för exakt ordning)
Var försiktig med drivningen för olje/vattenpumpen och kolla så att den verkligen hamnar i spår innan det dras åt!
Impellern dras åt med 13Nm, likaså oljepumpen och bultarna för locket åt vattenpumpen med 12Nm.
Motorfästena dras åt med 41Nm, glöm inte locktite.
Fram med cylindern!
Nu kör jag med RKtek Drop in kit och följer deras specar på kolvringsgap, dvs 0.45mm-0.50mm
Kika in
https://www.youtube.com/watch?v=k991CIiKKyo
I med ringen i cylindern, tryck ner med toppen av kolven och mät, håll reda på vilken ring till vilken cylinder. Jag fick fila 3 av 4 ringar olika mycket. När du monterar ringarna, kolla vilken sida som är upp innan.
Dags att sätta dit kolvarna, passar på att byta nållager också när det ändå är helrenovering
Börjar med att sätta i låsringen i kolven på den inre sidan då jag kommer trä in kolvbulten från den yttre, lättast så.
Droppa lite tvåtaktsolja på nållagret och kolvbulten och sätt fast kolven i vevstaken, lägg gärna något för vevhuset innan låsring nr 2 ska dit, tråkigt att tappa ner någonting.
En del brukar undra vilket håll kolven ska vara vänd och är ibland brydd på att pilen kan peka åt sidan.
Ett enkelt knep är att titta vart stiften som fixerar ringarna är och vända dem åt det håll där de aldrig passerar några kanaler i cylindern. Eller helt enkelt, Mot Insugssidan.
Lägg på en oljefilm över hela kolven.
På med cylindern, hjälper att vara två, går utan men är lite jävligare utan rätt verktyg
Dras åt med 57Nm
Nytoppen som glänser så fint.
Ta loss alla nipplar, knacksensor osv från orginaltoppen och skruva dit
Knacksensorn 19Nm (Noga som fan, ingen locktite, rena gängor!)
Tempgivaren 24Nm med gängtätning
Nippeln till vänster ska vara vänd åt andra hållet än på bilden
Skruva fast toppen med 34Nm (Locktite! Blå silikon under bulthuvudet som tätning)
Dit med termostat och locket, 12Nm, locktite
Så till sidan av motorn, tillbaks med statorn (16Nm, Locktite) och triggersen(?), dessa dras med 7Nm
Kom ihåg att lägga kabeln rätt och glöm inte den lilla plastbiten som håller den på plats
Svänghjulet dras med 122Nm (Locktite)
Använde ett plattjärn med två bultar i för att hålla emot, se upp med att stoppa in något för långt i hålen då det finns risk att skada statorn.
För denna använde jag bara en skruvmejsel för att hålla emot, 12Nm
Locket med magnapullen ska också dras med 12Nm