Hej! Jag renoverade boggien på skotern förra året, men jag spände inte mattan (planerade att jag skulle göra det nu istället). Jag har läst på flera ställen men det är många som tycker olika. Så frågan: Hur hårt ska jag spänna mattan?
Mindre friktion=går lättare
+1Jag spänner hellre mattan något hårdare, en lös går säkert lättare att dra runt med händerna när maskin står still men blir tyngre för motorn att dra runt när den kommer upp i hastighet och slungas ut som ett punkterat däck. Läste om det för ett bra tag sedan med ett videoklipp till som visade på just det men minns inte vart det var.
På maskiner som har haft för slak matta så brukar det synas i tunneltaket. Svarta spår av mattan... Spänn mattan enligt instruktionsboken för det som är intressant är hur mattan betersig när den snurrar i 100km/h och då kan den inte vara slak för då bromsas den i tunneltaket.Hur ofta kör man skoter med den upphängd i luften? Skulle vilja se hur den beter sig helt under snön istället då det är mer relevant.. Men det kommer aldrig kunna visas.
Tror tvärtom.säger som k-len, borde slita mindre på lager, speciellt drivaxellager, samt slides. sen får man lite bättre fäste om mattan kan följa underlaget lite och inte vara som en gittarsträng