Fråga om hastighetsmätare & miltal

Lynx_å_allt

Aktiv medlem
11 feb 2014
58
0
6
Idre
Någon som vet vilken kabel som ska vara till hastighetsmätaren som flesta vet kan man plugga isär en kabel så att hastighetsmätaren stannar och därmed miltalen stannar.. Köpte nyss en skidoo summit 600etec 2011 på 240 mil och när jag fick hem den var en kabel isär som jag misstänker kan vara till mätarn.. Återigen vart på ett ungefär sitter den?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Hastighetsgivaren sitter längst ner på kedjehuset, har en kabel på några dm med ett kontaktstycke som sitter ca halvvägs upp av kedljehusets höjd, mot tanksidan. Där du menar?

Annars, motfråga: Var sitter kontaktstycket som är isär på din skoter?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du kan alltid kolla drifttimmarna som finns lagrade i ECU:n hos en handlare/mekaniker.
En summit borde ha haft en medelhastighet på ca 20-25 km/h, så tar du timmarna ggr 2 eller 2.5 så får du en hint om antalet verkliga mil.

Lynx_å_allt

Aktiv medlem
11 feb 2014
58
0
6
Idre
Du kan alltid kolla drifttimmarna som finns lagrade i ECU:n hos en handlare/mekaniker.
En summit borde ha haft en medelhastighet på ca 20-25 km/h, så tar du timmarna ggr 2 eller 2.5 så får du en hint om antalet verkliga mil.
Ja Den hade gått något på drykt 60 timmar

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tvivlar på att detta värde är total drifttid om skotern gått 240 mil på mätaren. Vad som står i displayen är nämligen något helt annat och kan nollställas av vem som helst, precis som en tripmätare.
60 drifttimmar på en summit borde innebära 120-150 mil, om inte förra ägaren använt den som ren ledracer.
Du måste alltså låta någon med rätt utrustning läsa ut antalet timmar ur ECU:n för att få ett säkert värde.