Et340 dålig gasrespons och hackig gång

EtPojk

Medlem
25 dec 2014
6
0
1
Hej
Jag har fått min morfars gamla skoter som har stått i 3 år.
Men nu när jag har testat så går den dåligt.
Tror det är något med förgasren har försökt ställa in den men får inte till den.
Förut så tog det 5 sekunder innan den reagerade på gasen.
Nu så när ja skruvat lite på blandskruvarna så går den bättre men inte bra.
Tomgången är sådär, fick ställa in den också så klart.
Nu reagerar den på kanske 1 sekund och man måste varva den som fan innan den börjar köra bra och då går det långsamt i början och sen tar det och man får fart som fan för man har varvat den så, men sen på höga varv så går den bra.
Har rengjort förgasaren.
Läste att det kan ha med variatorn att göra.
Är tacksam för svar.
PS. Är ny på skotrar då detta är min första.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Tyvärr är et 340 förgasare väldigt lurig när de blivit till åren. De enda man kan göra är rengöra dem och hoppas på de bästa.

Men kolla en sak innan du fortsätter söka fel. packboxen bakom variatorn på vevaxeln kan ha trasats sönder. Den kollar du med startgas med motorn på tomgång ,,motorn får inte reagera på startgasen för då läker packboxen.
Samma sak men insuget spruta startgas runt insugsrörs alla packningsytor.
 

EtPojk

Medlem
25 dec 2014
6
0
1
Ska kolla det.
Men kan det vara att den får för myceket luft?
Eftersom den är gammal och så använder vi start gas och pappa hitade inte burken så han öppnade och tog bort gummiröret som är mellanburken och frögasaren.
Kan det vara det för om man chokar så går den bättre och när man chokar (alft, finns typ två steg på shocken) så stryper man ju lite av luften.
Men ska kolla packningen

Edit: vi ahr aldrig satt tillbaks gummiröret
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
150
63
Säfsen
Det är en anledning till att luftburken sitter där, anslut förgasaren till luftburken igen.

Jag antar att ni sugit ur all gammal dålig bensin och hällt i ny fräsch, annars så måste ni göra det. Har den stått i 3 år och kanske blev tankad för fyra år sedan, så finns det inte mycket krut kvar i soppan.

Choken släpper förbi extra bränsle, den stryper inte luften. Men du har helt rätt i att den får för lite bränsle.

Spjällförgasaren till ET har två munstycken som du ser när du tagit bort flottörhuset.
Det stora munstycket i mitten är huvudmunstycket och leder bränslet upp i mässingsröret vid gasspjället inne i förgasaren, skruva ur det och gör rent det ordentligt. För att få bort oxid som satt sig fast kan man använda en kardel från en eltråd, typ FK 1,5mm som man installerar i hus.
Ditt problem ligger nog troligtvis i det andra mindre munstycket, lågfartsmunstycket, skruva ur det och gör rent det med tunn koppartråd så att all oxid försvinner ur hålen på munstycket.
Sedan så tar du bräkleen eller någon annan bra rengöringsspray och sprayar i alla kanaler och hål som du ser på din förgasare och blåser sedan rent ordentligt med tryckluft. Upprepa detta några gånger.

Montera sedan tillbaka förgasaren och testa så ska du se att det går bättre.

Gör även rent variatorerna så att dessa jobbar som de ska.
Kolla att variatorremmen är okej och tillräckligt bred, är den sliten och smal så byt.
 

EtPojk

Medlem
25 dec 2014
6
0
1
Det är en anledning till att luftburken sitter där, anslut förgasaren till luftburken igen.

Jag antar att ni sugit ur all gammal dålig bensin och hällt i ny fräsch, annars så måste ni göra det. Har den stått i 3 år och kanske blev tankad för fyra år sedan, så finns det inte mycket krut kvar i soppan.

Choken släpper förbi extra bränsle, den stryper inte luften. Men du har helt rätt i att den får för lite bränsle.

Spjällförgasaren till ET har två munstycken som du ser när du tagit bort flottörhuset.
Det stora munstycket i mitten är huvudmunstycket och leder bränslet upp i mässingsröret vid gasspjället inne i förgasaren, skruva ur det och gör rent det ordentligt. För att få bort oxid som satt sig fast kan man använda en kardel från en eltråd, typ FK 1,5mm som man installerar i hus.
Ditt problem ligger nog troligtvis i det andra mindre munstycket, lågfartsmunstycket, skruva ur det och gör rent det med tunn koppartråd så att all oxid försvinner ur hålen på munstycket.
Sedan så tar du bräkleen eller någon annan bra rengöringsspray och sprayar i alla kanaler och hål som du ser på din förgasare och blåser sedan rent ordentligt med tryckluft. Upprepa detta några gånger.

Montera sedan tillbaka förgasaren och testa så ska du se att det går bättre.

Gör även rent variatorerna så att dessa jobbar som de ska.
Kolla att variatorremmen är okej och tillräckligt bred, är den sliten och smal så byt.
Har gjort rent förgasaren i somras (då jag fick dem förra året).
Ny bensin är det också (tankade 3 dar sen)
Kan kolla remmen.
Kan det vara att avgasröret är igentäpt och man kanske måste sota ur den?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
150
63
Säfsen
Gör rent förgasaren igen!
Även om man tycker att man gjort rent efter konstens alla regler, så är det inte alltid lätt att få bort oxiden som bildas när skotrar blir ståendes över långa tider.